• flingansnö

Rondellregler i england???

Hej!

Jag ska åka på bilsemester till england i sommar.  Nu funderar jag på vad de har för regler för rondellkörning, är det samma som i sverige eller är det sådana som de har i USA? ngn som vet eller som har ngn ide om vart man kan hitta info om det?

• Svar på tråden Rondellregler i england???
  • Frontline

Man åker åt andra hållet i rondellen..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • flingansnö
    Frontline skrev 2011-06-29 12:50:10 följande:
    Man åker åt andra hållet i rondellen..

ja.... det hade jag fattat....  Det jag undrar över är om man lämnar företräde i eller utanför rondellen

• humma

Oftast utanför, kan även finnas rödljus i rondeller (finns väl här med men jag har uppfattat det som vanligare där).

• flingansnö
    humma skrev 2011-06-29 12:57:46 följande:
    Oftast utanför, kan även finnas rödljus i rondeller (finns väl här med men jag har uppfattat det som vanligare där).
    ok, så samma regler som i sverige altså.... blev uppskrämd av ngn som sa att det var amerikanska regeler... altså att man måste lämna företräde I rondellen inte utanför...
  • humma
    flingansnö skrev 2011-06-29 12:59:00 följande:
    ok, så samma regler som i sverige altså.... blev uppskrämd av ngn som sa att det var amerikanska regeler... altså att man måste lämna företräde I rondellen inte utanför...
    Nja, det gäller att ha koll, deras rondeller är oftast stora så det är många filer att ha koll på. Men när du kör in i rondellen ger du företräde.
  • flingansnö

ok, tack för det, iaf en sak mindre att oroa sig för.  Jag oroar mig annars mest för att köra på "fel" sida av vägen... med en svenska bil... men jag antar att man vänjer sig

• humma
    flingansnö skrev 2011-06-29 13:01:13 följande:

ok, tack för det, iaf en sak mindre att oroa sig för.  Jag oroar mig annars mest för att köra på "fel" sida av vägen... med en svenska bil... men jag antar att man vänjer sig

Det liksom funkar bra, man följer efter de andra bilarna..!
    Skämt-åsido, det fungerar bättre än man först befarar. Värst för mig är när jag ska svänga höger, korsa en vägbana och in på rätt sida igen. Men jag tycker som sagt det går bra!
  • flingansnö

Tack för pepp! Jag försöker tänka på min pappa som när han var i min ålder och vi var på semester i england körde in och ut ur London utan att röra en min. Om han kunde klara det helt utan GPS dessutom, då ska väl jag kunna klara att köra bil i cornwall....

• humma

Åh, Cornwall är så fint! Det kommer gå som en dans där nere! Hoppas ni får bra väder!

• flingansnö
    humma skrev 2011-06-29 13:09:41 följande:
    Åh, Cornwall är så fint! Det kommer gå som en dans där nere! Hoppas ni får bra väder!

Tack!

• jlhm
    flingansnö skrev 2011-06-29 12:59:00 följande:
    Man behöver inte lämna företräde i rondeller i USA. Det fanns en tid i Frankrike då man behövde göra det där men de har ändrat det eftersom det inte funkade med mycket trafik.

Det finns i USA såsom i de flesta andra länder stora rondeller där det kan finnas trafikljus i rondellen men då är de stora som gör att det finns plats för trafiken att stanna utan att skapa all för mycket oreda.
  • flingansnö
    jlhm skrev 2011-06-29 14:39:18 följande:
    Man behöver inte lämna företräde i rondeller i USA. Det fanns en tid i Frankrike då man behövde göra det där men de har ändrat det eftersom det inte funkade med mycket trafik.

Det finns i USA såsom i de flesta andra länder stora rondeller där det kan finnas trafikljus i rondellen men då är de stora som gör att det finns plats för trafiken att stanna utan att skapa all för mycket oreda.

är det sannt? Jag har hört att man i usa ska man stanna och släppa in bilar i rondellen och i sverige stannar man ju utanför.... men det kanske bara är hittepå för att skrämmas?

• jlhm
    flingansnö skrev 2011-06-29 14:41:30 följande:

är det sannt? Jag har hört att man i usa ska man stanna och släppa in bilar i rondellen och i sverige stannar man ju utanför.... men det kanske bara är hittepå för att skrämmas?

Det är sant, Jag bor i NJ och här finns både små och stora rondeller och jag vet endast om en stor rondell som har ett rödljus i rondellen och en annan som har lämna företräde (det är dock tveksamt om det är en rondell egentligen), alla andra så måste man vänta på att köra in i rondellen precis som i Sverige. Om du börjar stanna i rondellen i USA för att släppa in någon så blir du inte populär och snart påkörd av någon
  • Hostess

I princip handlar det om att vaja for bilar som kommer mot dig nar du ska in i rondellen, dvs. bilar som kommer fran hoger. Inne i rondellen ar det sen fritt fram. Daremot maste man ha koll pa vart man ska, de flesta rondeller har MASSOR av utfarter och flera filer inuti (min 'favorit' har 11 utfarter och fyra filer, hu!).

Men kor man lugnt sa ar det normalt inga problem!

Svar på tråden Rondellregler i england???