• aok

Ok att lämna 4-åring och 2-åring själva på lekplatsen?

Barnens farmor passade barnen, när jag kom var de ensamma på lekplatsen eftersom hon gått hem. De skulle vara ensamma 5-15 minuter och det tyckte hon var helt ok. Lekplatsen ligger i ett bilfritt radhusområde, men precis jämte parkeringarna. Jag blev helt chockad när jag kom, över reagerar jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-30 18:23
    Båda barnen är helt galna, inte fega för fem öre. Klättrar högst upp på allt. Dagen innan var vi på samma lekplats och 2-åringen var högst upp i klättrade löningen, ca 2,5 m upp. 4-åringen har respekt för bilar och vet hur man uppför sig i trafiken, men glömmer sig ganska ofta. 2-åringen har ingen respekt för nåt. Båda springer ofta iväg. När jag är själv med dem i lekparkerna hemma där vi bor kan 4-åringen få vara i en del av parken så att jag inte ser henne Max ca 5 minuter åt gången. 2-åringen släpper jag inte med blicken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-30 18:24
    Klättrande löningen = Klätterställningen, mobilen rättstavade visst lite konstigt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att lämna 4-åring och 2-åring själva på lekplatsen?
  • Mela78

Beror på, förstår barnen själva hur de tar sig hem, är de barn som gärna springer sin väg eller stannar de kvar och leker i lekplatsen även när man inte har uppsikt över de, fanns det någon vuxen som hade uppsikt/hörde barnen om något skulle hända.

• WPmamman

4-åringen skulle vara ok, men inte 2-åringen. Sen beror det väl lite från barn till barn hur de är.

• engelmede

Sjukt tycker jag :O det kan ju hända vad som helst, någon av dom kan ju klättra upp någonstans och trilla ner, klämma sig eller få en gunga i huvudet eller vad som helst:O dom är ju helt klart för små att lämnas ensamma oavsett var det är:O!

• vittra

Absolut inte ok, det är sjukt att ens tänka tanken. Det kan hända vad som helst! Små barn klarar verkligen inte av att ta hand om sig själva, ännu mindre om andra (dvs ett mindre syskon i detta fall). Fruktansvärt ansvarslöst att lämna dem helt utan vuxen i närheten.

• Manchester

Absolut inte på det sättet. OK om man sitter på en bänk i närheten och har lite koll, men inte direkt hänger över dem. Eller om man ber en annan vuxen titta till dem medan man själv fixar något i en minut eller två. men aldrig att lämna dem helt ensamma!

När min son var fyra fick han gå till lekplatsen här utanför. Det är bilfritt och jag kunde se honom från fönstret. Men det är nog max för vad jag skulle våga.

• norrlandsflicka

Absolut inte okey. På den tiden hade då min son som är snart 2 hunnit springa ut på parkeringsplatsen och vidare ut på vägen, han går inte lämna själv ute 1 minut.

• MattssonE

Öh, aldrig?! Vad händer om den lille två-åringen sätter en pinne eller sten i halsen som han hittat i sandlådan, fyra-åringen vet ju inte hur man ska göra då?  Absolut förbjudet.

• snorkan

det tycker jag absolut inte är okej....skulle 4 åringen passa 2 åringen då eller?

skulle inte lämna en 4 åring själv heller....tänk om något händer, ramlar och slår sig blir kidnappad eller vad som helst 

• VirrAnna

Nej det är inte ok. Undrar om hon skulle kunna förlåta sig själv om barnen var borta när hon kom tillbaka eller om de skadat sig under tiden ingen passade dem.

Kan tänka mig att det är en "generations" fråga. Tror det var vanligare att man lämnade barn själva tidigare "förr".

Min svärmor sa en gång när jag sa att det är trist att jag inte kan ta upp barnvagnen i lägenheten när dottern sover eller lämna den ute som man kan om man bor i hus att jag kunde väl ställa den på gården utanför och ha balkong dörren öppen. För mig är det helt otänkbart men hon hade gjort så när min sambo var liten och så gjorde alla mammor på gården där de bodde.

Svar på tråden Ok att lämna 4-åring och 2-åring själva på lekplatsen?