• Delicious

Någon som åkt båt Sthlm-Åbo eller Sthlm-Helsingfors?

Hej. 
    Kollade runt och hittade två olika kryssningar en mellan Sthlm-Åbo och en mellan Sthlm-Helsingfors.-
    Någon som har gett sig på detta?
    Är så åksjuk att jag håller på att spy på båten till tyskland (travemunde-trelleborg) och efter 3 minuter på stadsbussen.

Min man säger att det inte gungar men vetefan :P Någon som åkt? :) 

• Svar på tråden Någon som åkt båt Sthlm-Åbo eller Sthlm-Helsingfors?
  • Valkyriasmamma

Finns åksjuketabletter på apoteket som heter postafen..
    Jag åkte båt i söndags men det var bara till åland och för mig gick det jätte bra, brukar inte ens klara av det..

• MattssonE

man blir sällan åksjuk på de stora färjorna, det känns inte ens som om man är på havet, speciellt med tanke på allt kul man kan göra på färjorna :) Det ska nog inte vara några problem

• roffe

Håll dig sysselsatt på båten, ta åksjuketablett och försök att slappna av och ha roligt så går det nog bra. Jag har åkt färja säkert 10 gånger, och EN gång har det gungat, det var i novmber :)

• Gladskit

Klart man kan bli sjösjuk, du är ju på sjön! Men ju större fartyg, ju mindre märker du av vågorna, det är min erfarenhet i alla fall. Och sen beror det ju på om det är en väldigt blåsig dag du är ute och åker, då kan det våga rejält...

• miss nöjd

Undrar lite över syftet med resan? Ska du bara ta dig över vattnet för att där göra ngt eller är det själva kryssningen som är grejen? Verkar lite vågat och onödigt att åka på en kryssning för nöjet skull om man är så hemskt åksjuk? Om du nu iaf tänker göra detta så rekommenderar jag Åbo iaf, det är lite närmare om det nu inte skulle funka...

• annaboo

Om du nu skulle ha oturen att bli sjösjuk får du väl dricka alkohol tills du gungar i takt;)

Skämt åsido, så stora båtar är väldigt stabila, jag har inte upplevt sjösjuka på samma sätt mellan varken sthm-åbo, eller sthm-helsingfors som på tex stena line eller andra mindre färjor. Kolla storleken på båten o ta den största :)

• Kaupa Jaur

Jag är inte alls sjösjuk av mig men när jag åkte stor båt till åland kände jag direkt ett illamående och spykänsla direkt när båten lämnade hamnen. Fick panik och undrade hur det skulle gå, men jag vande mig! efter en halvtimme på sjön var illamåendet borta. man känner inte att man åker. Men ta med dig åksjuketabletter för säkerhets skull.

• Texasthecat

Nu vet jag inte vilka du kollat på, men Viking Lines och Silja Lines Stockholm - Helsingfors kryssningar är nattbåt med en dag på land... Min kompis som är sjösjuk tyckte det var lättare att åka nattbåt då hon sov genom stor del av resan.

Själv har jag bara blivit sjösjuk en gång och det var när det var nästan storm utanför. Annars märker man knappt av det. Blir dock sjösjuk i mindre båtar...

Go suck on a lemon or something...
  • Velour

Ja, det har jag. Och en gång gungade det så fruktansvärt mycket vid frukosttid att jag hela tiden trodde att glasen skulle falla ner. En annan gång gungade det så mycket på kvällen när vi var på karaoke så vi fick hålla i oss för att inte tappa balansen. Båda gångerna var det med Viking Line-båtarna. Måste ha varit storm ute eller något. Men annars är det rätt lugnt. Man får ha lite tur med vädret när man bokar båt om man inte gör det precis kvällen innan då man med största sannolikhet får veta hur vädret kommer att vara.

• Lindreas

Om det gungar så blir till och med jag, som är uppvuxen på sjön i princip, sjösjuk. Eftersom det ser ut som om man är inomhus blir det väldigt märkligt när hela världen gungar. Men Det blåser oftast mindre på natten, och det ska blåsa rätt hårt innan det känns av ombord, så boka inte alltför långt i förväg utan håll koll på sjövädret.

• Mellilu

Jag brukar själv bli jätte åksjuk av i princip allt som rör sig haha. Men eftersom mina farföräldrar bor i Helsingfors så har jag åkt den resan ett par många gånger nu. Och det är inte så farligt, tycker nästan om att åka den nu :) Som sagt, man känner knappt av vågorna, och om man gör det, så är det nog bara sjögång och typ storm vilket inte alls är ofta.

• coloredsnow

Jag har alltid trott att sån där riktig sjösjuka då man är beredd att hoppa ombord är grovt överdriven.
    Det är den INTE.

Jag blev det på en Ålandsfärja och det är ungefär det värsta jag varit med om. Vinterkräksjukan  gånger tusenfalt ungefär. Och det stormade inte ens utan gungade bara en anings enligt det andra resesällskapet. Prostafen i det läget är ungefär lika effektivt som sockerpiller och alkohol förvärrar det.

Än idag är jag förundrad över att jag faktiskt inte rymde från hytten och hoppade överbord.

Har åkt färja efter det men då fått Lergigan utskrivet och det sover man på.

• Tom Araya

Jag har åkt en hel del kryssningar från Stockholm till Helsingfors, Åbo och Mariehamn.
    Dessa stora fartyg är ganska okänsliga.
    Jag har två gånger varit med om att det gungat skapligt. Den ena gången fick jag inga problem trots att jag är ganska känslig. Andra gången mådde jag lite dåligt. Jag fick sjösjuketabletter ombord men när de började verka var ovädret över.

• Velour
    Tom Araya skrev 2011-09-07 00:52:44 följande:
    Jag har åkt en hel del kryssningar från Stockholm till Helsingfors, Åbo och Mariehamn.
    Dessa stora fartyg är ganska okänsliga.
    Jag har två gånger varit med om att det gungat skapligt. Den ena gången fick jag inga problem trots att jag är ganska känslig. Andra gången mådde jag lite dåligt. Jag fick sjösjuketabletter ombord men när de började verka var ovädret över.
    Osis!!
  • Breakdown

Jag har åkt sthlm-helsinfors ett par gånger och för mig funkar det inte att sitta och titta ut genom fönstrerna åt sidorna, då blir jag helt galet sjösjuk, men om jag låter bli det känner jag ingenting! :)

• Fotografen

Vi åker ett par gånger om året till helsingfors på kryssning och märker ingenting av att det gungar på dom större båtarna.

Svar på tråden Någon som åkt båt Sthlm-Åbo eller Sthlm-Helsingfors?