• fuckingposers

Ett konstigt tryck nedåt- sammandragning?

Idag när jag va ute med hunden fick jag ett konstigt tryck nedåt, jag kunde knappt gå och fick nästan stanna för att det kändes så konstigt.. blev nästan rädd att bebis ska komma ut.. Är i V33 nu..
    Har läst många som har känt det här trycket 1-2 veckor innan förlossning, bör jag vara orolig att hon kommer för tidigt nu?

• Svar på tråden Ett konstigt tryck nedåt- sammandragning?
  • Besa

Hej.. jag tycker inte du ska inte du ska vara orolig. det är en tecken att din bebis sjunker ner att den kanske håller på att fiksera sig i bäckenbenet. Men blir du orolig tycker jag du ska åka in och kolla upp det. Det går ju fort på förlossningen du behöver inte vänta länge huvudsaken du själv känner hur du mår.. så lycka till

• fuckingposers
    Besa skrev 2011-06-29 18:08:08 följande:

Hej.. jag tycker inte du ska inte du ska vara orolig. det är en tecken att din bebis sjunker ner att den kanske håller på att fiksera sig i bäckenbenet. Men blir du orolig tycker jag du ska åka in och kolla upp det. Det går ju fort på förlossningen du behöver inte vänta länge huvudsaken du själv känner hur du mår.. så lycka till

Okej, tack så mycket för svaret! Man blir ju såklart lite orolig, det är första gången jag känner det där trycket, och det bränner till litegrann.. Får se om jag kommer kunna gå ut med hunden nåt mer eller om det fortsätter göra ont då kanske det är bäst att höra av sig..

Tack igen
  • telgebo

Jag har haft tryck neråt sedan v.13 i denna graviditet, alltså i 10 veckor nu och BM har inte sagt nåt om det. Har inget framfall, åderbråck eller nåt annat konstigt. Bara tryck neråt som känns och ibland gör ganska ont.

Gravid v.23+2 BF 23/10 Bara 116 dagar dit
  • fuckingposers
    telgebo skrev 2011-06-29 18:17:33 följande:
    Jag har haft tryck neråt sedan v.13 i denna graviditet, alltså i 10 veckor nu och BM har inte sagt nåt om det. Har inget framfall, åderbråck eller nåt annat konstigt. Bara tryck neråt som känns och ibland gör ganska ont.
    Ojdå, det låter rätt jobbigt ändå.. jag får vara glad att jag inte har haft några besvär hittills iallafall.. Lycka till med graviditeten .-)
  • Besa

ja jag förstår du blir orolig.. Men du får tänka så heller fråga för mycket än och bara låta det bara vara så.. Jag själv misste mitt barn inte så länge sen den 15 maj 2011 i magen och jag va i v 39.. Jag va okcså nojig för jag kände inte henne sparka åkte in så fort jag kände att det stämmer inte något och ju tack det stämde vilket va fruktansvärt.. Därför säger jag du ska alltid lyssna på vad din kropps och själ säger lyssna inte på omgivningen vilket jag gjorde.. så lycka till

• telgebo
    fuckingposers skrev 2011-06-29 18:19:20 följande:
    Ojdå, det låter rätt jobbigt ändå.. jag får vara glad att jag inte har haft några besvär hittills iallafall.. Lycka till med graviditeten .-)
    Jo inte är det skönt och lite oroväckande är det ju då man inte vet vad det betyder och om det föreligger risk för prematur denna gång med som det andra gångerna.

Tack och lycka till du med.
  • fuckingposers
    Besa skrev 2011-06-29 18:20:30 följande:
    ja jag förstår du blir orolig.. Men du får tänka så heller fråga för mycket än och bara låta det bara vara så.. Jag själv misste mitt barn inte så länge sen den 15 maj 2011 i magen och jag va i v 39.. Jag va okcså nojig för jag kände inte henne sparka åkte in så fort jag kände att det stämmer inte något och ju tack det stämde vilket va fruktansvärt.. Därför säger jag du ska alltid lyssna på vad din kropps och själ säger lyssna inte på omgivningen vilket jag gjorde.. så lycka till
    Men ush va sorgligt. Den oron bär jag på ganska ofta, att bebis ska sluta andas Vet man varför det hände? ja nu när jag hör det här kommer jag nog vara ännu MER nojig än va jag va.. Tack så mycket, styrkekram till dig!
  • Besa

Du ska inte vara orolig att det händer dig.. Men va på uppvak, och tveka alldrig dina känslor när det gäller ditt barn.. När jag rinde till förlossningen så va dem så nonchalanta neeeej mennn det kan inte stämma tills jag skrek åt käringen och sa JAG KÄNNER INTE BEBISEN, JAG VET MIN KROPP OCH MITT BARN... dem har inte hittat anledningen till varför dem tror att det är plötsligt späddbarnsdöd i magen, vilket det inte sker ofta men tyvär så råkade jag bli en av dem.. Som tur har jag två andra barn sen tidigare.. och planerar en ny graviditet efter min ängel... Så du ska inte vara nojig ang ditt problem så har jag haft det med mina alla tre barn.. det är väldigt vanligt men om du tycker att neeejjj det känns inte rätt åk in dem kollar dig fort sen kan du åka hem och då vet du att du har gjort ditt och du behöver inte vara nojig lycka till vännen

• telgebo

Besa: Beklagar, men jag tar lite illa vid mig att du kommer in och skräms med detta.

• Besa
    telgebo skrev 2011-06-29 18:39:10 följande:
    Besa: Beklagar, men jag tar lite illa vid mig att du kommer in och skräms med detta.
    Jag får be om ursäkt att jag har skrämt er... Det är sånt som händer, bara för det har hänt mig så betyder det inte det ska hända dig.. Jag ville bara påpeka att man ska lita på sina känslor och lyssna på sin kropp och att ni inte ska begå samma misstag som jag gjorde att jag lyssnade på vad andra sa, Jag vet inte om du förstår vad jag menar.. Det har inte varit mig mening att skrämma någon.. Det som har hänt mig läser man ofta och man kan inte blund ögonen för det.. Men som gravid ska man försöka tänka positivt.. Jag har själv varit gravid tre gånger själklart har jag varit nojig varända gång men jag har alltid tänkt på det positiva.. Så än gång förlåt för att skrämt upp er så lycka till
  • ehjartam

Jag har känt tryck neråt under en period i vecka 26 ca, var troligen bara fogen som gjorde ont.  Jag är i vecka 31 och bebben är kvar!

• MammaRose1983

Jag har oxå haft tryck sen v 27 och är nu i vecka 30+0, jag åkte in förra veckan för det kändes som om jag skulle "skita" på mig rent ut av sagt... men jag hade en rejäl urinvägsinflammation så jag har fått gått på antibiotika nu och det har släppt rejält... visst jag känner fortfarande trycket nedåt men inte alls lika mycket längre... lyssna på din kropp!!

• SannaM

Skönt att läsa att fler känner som jag Är i 30+6 och den senaste veckan har jag väldigt ofta haft ett enormt tryck nedåt, både mot urinblåsan och ändtarmen och ibland hugger det till precis som du beskriver, TS. Men bebisen sparkar ju som tusan, och inte sällan med fötterna rakt upp, så då drar jag ändå slutsatsen att det är för att den börjar fixera sig.

Men likväl, jag blir också orolig ibland, särskilt när jag får den där plötsligt bajsnödighetskänslan som de pratar om när det är förlossnings-/krystningsdags!

Imorn ska jag till min barnmorska igen och då kommer jag passa på att fråga, men jag tror att jag redan vet svaret: Det är heeelt normalt! Tänk på att livmodern har gått från att vara stor som ett ägg till att nu ta plats i nästan hela magen och tänk på att du har en 1,5 kilo tung bebis där inne!

Så... vi får väl bara stå ut i några veckor till helt enkelt. Obehagligt att promenera dock när det känns som att man har en stor kula eller nåt mellan benen. Kissnödig heeeela tiden verkligen, även så fort jag rest mig från toan för att tvätta händerna...

Svar på tråden Ett konstigt tryck nedåt- sammandragning?