• Crista

Hur få i min dotter Movicol - några tips?

Min stackars medicinfobiska femåring har fått ordinerat en dunderkur Movicol (mot kraftig förstoppning), och hon avskyr det så att hon storgråter bara hon får en droppe i munnen (smakar ganska likt saltvatten). Jag får inte i henne något, och hon ska ta massor. Hon MÅSTE - annars kan det sluta med operation...

Hur gör jag? Några tips? Please!

• Svar på tråden Hur få i min dotter Movicol - några tips?
  • Vårsolen

blanda i saft? eller i tex mannagrynsgröt och så på med massor av sylt eller liknande?

• kristinah

vi har blandat med saft. och t o m mutat med godis efterråt om hon tar medicinen de gånger hon vägrat

• Buspojkarna

fungerar inte lactulos? Det fick min son och den är helt smakfri.

• svarta

Movicol smakar elände, men är rysligt effektivt. Det brukar kunna funka med saft och isbitar. Då brukar tanterna på jobbet dricka, i alla fall... 

• Majsan70

Min dotter som är 8 år får dubbeldos med movicol och den blandar vi i ett glas saft eller juice. Bara att dricka lixom om man skall bli bättre.

• Barcelona

Be att få byta till Forlax!! Det smakar apelsin och är precis samma sak som Movicol. Lactulos ger ofta gaser men det gör inte Forlax. Kan också blandas med apelsinjuice eller gröt om man vill.

• nutra

Be att få byta till Importal, den är rätt neutral i smaken. Dottern tar ej heller Movicol, men accepterar Importal. Lycka till!

• Crista

Tack för alla tips, men... Saft, kolsyrat vatten, klubba, mutor, godis, sugrör, spruta... Stackars stackars barn. Det tog henne två timmar att få i sig EN dospåse. I morgon ska hon ta fyra påsar, sedan ökas dosen så att hon om en vecka ska vara uppe i tolv... Hur fasen ska det gå till???

• Majsan70
    Crista skrev 2011-06-29 20:42:19 följande:
    Tack för alla tips, men... Saft, kolsyrat vatten, klubba, mutor, godis, sugrör, spruta... Stackars stackars barn. Det tog henne två timmar att få i sig EN dospåse. I morgon ska hon ta fyra påsar, sedan ökas dosen så att hon om en vecka ska vara uppe i tolv... Hur fasen ska det gå till???
    Hon kommer vänja sig och gör man ingen stor sak av det hela så ¨år det snabbare o smärtfriare är min erfarenhet av alla medicinering.
  • Crista

Nu så: två påsar utblandade i jordgubbsfil och med flingor till, vatten efteråt. Funkade! Men det var som sagt två påsar det. Snart ska det vara tolv. Sex portioner fil på en dag... Nej, får nog hitta något annat. Nyposoppa kanske?

• Majsan70
    Crista skrev 2011-06-30 11:34:09 följande:
    Nu så: två påsar utblandade i jordgubbsfil och med flingor till, vatten efteråt. Funkade! Men det var som sagt två påsar det. Snart ska det vara tolv. Sex portioner fil på en dag... Nej, får nog hitta något annat. Nyposoppa kanske?
    Dags att vänja henne att ta dem som de är kanske? Javisst inte helt lätt...men skam den som ger sig.
  • Bemmy

instämmer med föregående talare. Hårt, men det är ju för hennes egen skull, och kommer underlätta för henne i framtiden. Hon bör ju kunna förstå, i alla fall till viss del, att det är för att hon ska må bättre hon måste ta mecicinen.

• Lillafrejasmamma

Skulle blanda de i stark saft och frysa in de till isglassar och e henne

• Bambusa

har ni den med smak eller neutral, för min dotter på 2½  gick de bra att ge den vanliga, men neutral gillar hon inte, en de går, men hon behöver bara åf i sig 1-1½ påse om dan.. å så brukar ja ta mindre vatten å blanda den i, sen dricker hon mer efter ist..

du får försöka förklara för henne varför hon måste dricka den, ja va hopplös å få i flytande mediciner när ja va liten ja me...

• skruttan8

Det smakar inte annorlunda om du blandar med vanlig (ej svag) saft, antar att du har movicol junior. Visa inte att du blandar i movicol och gör saften först och sen rör du i movicolen samtidigt som du rör.

• Mammiztill2

12 påsar med Barn Movicol?=6 vuxen påsar. Inte ens vuxna ska dricka sån hög dos. Har en dotter som haft svår förstoppning Men fick varje år bli inlagd för att bli tömd ner i från. Tills man kom på komjölksprotein allergi.. Stämmer de att hon ska ta så hög dos?

• Mammiztill2

Oj sågde var en gammal tråd

Svar på tråden Hur få i min dotter Movicol - några tips?