• Anonym (Tankspridd)

Hur får man bort ofrivilliga tankar under sex??

Jag är en tankspridd tös som tycks ha svårt att hålla koncentrationen!
    Jag tar väldigt lång tid på mig att komma och under tiden så kan jag tänka på en massa saker jag absolut inte vill tänka på under sex

Det kan vara allt från barnen, till skola och disk, dels blir jag störd av att jag inte kan koncentrera mig och dels blir jag äcklad av att jag kommer och tänka på det under sexakten..

Men är det någon som har något tips på hur jag kan hålla huvudet på skaft och fritt från ofrivilliga tankar?

• Svar på tråden Hur får man bort ofrivilliga tankar under sex??
  • Ruby01

Låter som att sexet inte är så bra helt enkelt, när det är kanonbra så kan man ju inte tänka på något annat?! Mitt tips är att inte ha sex så lång stund. Alla tjatar alltid om att man ska hålla på så länge, men då börjar man ju tänka på annat som du säger.. Och sen, måste man alltid få orgasm? Om det blir ett måste kan jag tänka mig att tankarna vandrar iväg. Testa istället då något som gör att du kommer fortare i så fall..

• Lufsan
    Ruby01 skrev 2011-11-05 14:33:08 följande:
    Låter som att sexet inte är så bra helt enkelt, när det är kanonbra så kan man ju inte tänka på något annat?! Mitt tips är att inte ha sex så lång stund. Alla tjatar alltid om att man ska hålla på så länge, men då börjar man ju tänka på annat som du säger.. Och sen, måste man alltid få orgasm? Om det blir ett måste kan jag tänka mig att tankarna vandrar iväg. Testa istället då något som gör att du kommer fortare i så fall..
    Ja man måste alltid få orgasm enligt mig, det ska du inte sluta kräva tycket jag. 

Jag kan ha as bra sex men dom där tänkarna kryper sig på i alla fall. För att man har mycket att göra helt enkelt.
    När det händer mig försöker jag antingen bara låta tankarna dyka upp och så lägger jag ingen vikt vid dom. Eller så fantiserar jag aktivt själv på någon sexig situation. Men det kanske är så att du känner för mycket stress i vardagen och att det kanske är något du och partnern borde prata om. Om han kan avlasta dig på något sätt eller så. Lycka till! 
    En dag i sänder.
  • kenttjej

Man kan träna sig på att styra sina tankar, mao typ meditation. Så det är något man kan träna på även när man inte har sex (såklart).

Ta dig tid, ca 5-15 min, beroende på vad du hinner med, och sätt dig bekvämt någonstans där du får vara ifred den tiden. Du kan lika gärna sitta bekvämt i en skön fåtölj som i lotusställning, det spelar ingen roll. Lättast är att blunda så att du kan fokusera bättre, försök sen att låta tankarna vara "tomma". Lättare sagt än gjort, precis som om någon säger åt dig att inte tänka på choklad så är det enda du tänker på chokladkakor, varm choklad osv. Men låt tankarna komma, du kan inte hindra dem men du kan välja att inte tänka på dem just nu. Notera tankarna som dyker upp men välj att "puffa" dem lite åt sidan så kan du tänka på dem lite senare.

Du kan göra precis lika dant när du har sex, ansträng dig att fokusera på det som händer här och nu. Tvinga inte bort tankarna som dyker upp men välj att inte tänka på dem just där och då.

En enklare övning i början kan vara att ta en vardaglig händlese, tex att dricka ett glas juice (eller te, kaffe, vad du nu föredrar). Att istället för att bara svepa i dig glaset, notera med dina sinnen hur glaset känns (det kanske är kallt och fuktigt), hur den ser ut (vilken färgnyans, skummet på toppen) hur juicen doftar och smakar. Ansträng dig några min extra att verkligen ta in det där glaset med juice med alla dina sinnen.

Även den övningen kan du ju använda vid sex, tex när du ger din partner oralsex (om du nu brukar göra det). Notera med alla sinnen hur det känns, doftar, ser ut, smakar, hur din partner låter.

Jag vet att det kan låta lite när jag nämner lotusställlningar o meditation o så men det funkar faktiskt! Jag är själv ganska tankspridd av mig, men jag tycker att de här övningarna har hjälpt mig en hel del.

Lycka till!

• kenttjej
    kenttjej skrev 2011-11-06 03:15:24 följande:
    Jag vet att det kan låta lite när jag nämner lotusställlningar o meditation o så men det funkar faktiskt! Jag är själv ganska tankspridd av mig, men jag tycker att de här övningarna har hjälpt mig en hel del.

Lycka till!
    "låta lite flummigt" skulle det ju stå!
  • Balahir

hade sexet varit bra så hade du inte tänkt på annat.

• HäckHäxan

Så fort en annan tanke dyker upp så bara låt den passera istället för att hålla kvar den och tänka vidare på den, försökt medvetet återgå till själva sexet och kåthet, fan vad svårt de är att förklara.

Jag tror man måste bråka med sitt huvud lite eller så har jag fått göra och de har inte haft något att göra med det som andra skriver här att om sexet varit bra osv osv, för sexet har varit bra, men jag tappar koncentrationen fort och tankarna far alltid omkring i mitt huvud hela tiden. Jag har fått träna på att medvetet vara kvar preic s där jag är både med huvudet och kroppen, inte tappa bort mig och tänka på annat, ett tag var jag tvungen att verkligen täcka över mina ögon, för jag behöll fokus mkt lättare då, typ min t-shirt över ögonen, en kudde, täcket vad fan som helst, så ögonkontakt fungerade inte för min del, sen är det svårt att ha ögonkontakt med någon som ger en oralsex och pullar också tycker jag Nej jag fick blunda eller täcka och verkligen koncentrera mig på att bara njuta, njuta just nu och inget annat var viktigt. För alla så kommer inte detta naturligt att tillåta sig att njuta fullt ut i nuet!

Men att skriva som flera gjort att sexet måste vara dåligt för annars behåller man fokus är bara så fel. För hade det inte varit för detta med att täcka över, ha tröjan eller kudden över huvudet så jag fick den lilla hjälpen att behålla fokus på nuet, så hade jag aldrig lyckats få en orgasm ihop med en man OCH om jag lyckades med det så var sexet knappast kasst. Senare fungerade det utmärkt med både ögon kontakt och annat, när jag lyckats lära mig behålla fokus på nuet.

Men än idag 9 år senare så kan jag tappa fokus eller ogilla när själva sexet blir för långdraget och absolut med en ny partner OCH ibland blir även jag som är öppen och sånt där blyg eller har svårt att få fram saker. Hade dock en kk för några år sen som jag fick kläckt detta för, han lade helt sonika kudden över mitt ansikte och sa kör Senare fick jag en kudde med texten min orgasmkudde, tycker nog än idag att de är en av de roligaste presenterna jag fått Skrattande

Snälla du, rubba mina cirklar!
  • glad i livet

Försök fokusera på nuet. Känn vad som händer, koncentrera dig på att  känna efter hur du smeks eller hur blodet strömmar ner. Och andas, slappna av..försök hamna i ett mer meditativt tillstånd. Om du känner dig mycket stressad så kanske ni kan börja med lite massage eller så för att kroppen först ska slappna av, ...det kan vara lättare att komma ner i varv då och bara låta de ovälkomna tankarna flyga förbi.
    Håller med de andra i tråden som föreslagit att du ska träna på det här även i ickesexuella sammanhang.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur får man bort ofrivilliga tankar under sex??