Man kan träna sig på att styra sina tankar, mao typ meditation. Så det är något man kan träna på även när man inte har sex (såklart).
Ta dig tid, ca 5-15 min, beroende på vad du hinner med, och sätt dig bekvämt någonstans där du får vara ifred den tiden. Du kan lika gärna sitta bekvämt i en skön fåtölj som i lotusställning, det spelar ingen roll. Lättast är att blunda så att du kan fokusera bättre, försök sen att låta tankarna vara "tomma". Lättare sagt än gjort, precis som om någon säger åt dig att inte tänka på choklad så är det enda du tänker på chokladkakor, varm choklad osv. Men låt tankarna komma, du kan inte hindra dem men du kan välja att inte tänka på dem just nu. Notera tankarna som dyker upp men välj att "puffa" dem lite åt sidan så kan du tänka på dem lite senare.
Du kan göra precis lika dant när du har sex, ansträng dig att fokusera på det som händer här och nu. Tvinga inte bort tankarna som dyker upp men välj att inte tänka på dem just där och då.
En enklare övning i början kan vara att ta en vardaglig händlese, tex att dricka ett glas juice (eller te, kaffe, vad du nu föredrar). Att istället för att bara svepa i dig glaset, notera med dina sinnen hur glaset känns (det kanske är kallt och fuktigt), hur den ser ut (vilken färgnyans, skummet på toppen) hur juicen doftar och smakar. Ansträng dig några min extra att verkligen ta in det där glaset med juice med alla dina sinnen.
Även den övningen kan du ju använda vid sex, tex när du ger din partner oralsex (om du nu brukar göra det). Notera med alla sinnen hur det känns, doftar, ser ut, smakar, hur din partner låter.
Jag vet att det kan låta lite när jag nämner lotusställlningar o meditation o så men det funkar faktiskt! Jag är själv ganska tankspridd av mig, men jag tycker att de här övningarna har hjälpt mig en hel del.
Lycka till!