Hur skiljer man sig??
Någon som vet vilka papper och hur man går till väga om man ska skiljas?
Kollar runt lite på nätet men inte hittat något.
Någon som vet vilka papper och hur man går till väga om man ska skiljas?
Kollar runt lite på nätet men inte hittat något.
Men alltså ska man bara gå till tingsrätten eller, ska man gå själv eller med sin partner
på vissa sidor måste man ha papper andra inte, vissa ska man ha en advokat
Antingen skriver man papperna själv som vi (eller jag gjorde) och lämnar in till Tingsrätter plus betalar deras administrationsavgift. Eller så använder man sig av advokater för att upprätta papperna och betalar tex skilsmässaonline eller någon anna för jobbet...
okej men behöver ma inte personbevis och liknande också, gud jag blir helt förvirrad men det kanske är bäst att ta komntaglt med dom så det blir rätt :)
Jo, personbevis för skilsmässa för båda måste bifogas
Hej Förvirrad!
Först och främst, är ni överens du och din make/maka? För i så fall är det väldigt enkelt, följa bara stegen här:
http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/
Advokater och liknande skulle jag säga bara behövs om det uppstår en tvist. Om ni inte är överens om skilsmässan och/eller om ni inte själva klarar av att dela upp boet rättvist.
Jag och min före detta skickade bara in de papper som behövdes till tingsrätten och två veckor senare fick vi ett papper tillbaka där det stod att vi nu inte längre var gifta.
Bodelningen skötte vi själva då vi inte hade några problem med att komma överens.
Kram på dig.
En liten uppdatering av tråden kanske är på sin plats.
Ansökningsavgiften för en skilsmässa är numera 900 kronor. Man betalar direkt på tingsrätten eller via tingsrättens bankgiro.
Du kan, precis som i alla andra juridiska ärenden, upprätta de olika dokumenten själv. Är du osäker på vad du ska skriva etc eller i största allmänhet har blankettfobi finns det en bra och billig tjänst för att upprätta en skilsmässoansökan på www.skilsmassadirekt.se. (Skilsmassadirekt.se)
Finns det risk för tvist om bodelning eller barn bör man absolut ta kontakt med en advokat innan man ansöker om skilsmässa.