• Anonym

Till er miljonärer...

Jag kommer skriva detta från mitt inre hjärta... till er som är rika.

Att vara rik ? ja hur kommer man egentligen dit?

Jag förstår att man måste jobba väldigt väldigt mycket för att komma dit , och jag har haft mycket ideer i mitt liv. till och med gått på egen företagare öppet hus för att prata med en som är inriktad på mina ideer som kan ge en hjälp. och mina ideer har aldrig vart dumma . bara att det inte finns pengar.

Miljonärer.. ni ska veta att ni har det gott och jag är bara en av många .. men efter att ha sett program om att vissa är villiga att hjälpa så skriker jag ut efter hjälp.

Tro mig att jag har föräldrar som suttit i skuldfällan i många många år och aldrig visat det för mig eller mina syskon... vi fick veta det i vuxen ålder. Jag har alltid sett min barndom som den bästa.

Mina föräldrar har vart ordentliga med regler och att lära. Jag har älskat min barndom. En dag fick jag veta att mina föräldrar en gång haft ett riktigt bra företag som har gått strålande och vi var "rika" men jag som barn eller nu vuxen förstodd aldrig riktigt vad som hände.

Alla mina syskon inklusiven jag visste att aldrig ta utgifter som man inte har råd med. Mina föräldrar visste att lära om ekonomi var viktigt,. Att aldrig hamna där dom har varit i så så många år..

Alla mina syskon önskade varje jul när vi fick varsin trisslott , att vinna stort så att vi kunde betala av våra föräldrar. Min mamma var sjukskriven efter en skada som gick illa med f.k. och mycket mycket där till.

Det påminner mig om en disskution jag hade med en man som jobbade med kvinnor som satt i fängelse men just skulle komma ut, hon hade mördat en man för han våldtog henne vart hon än var och domstolen trodde henne inte så hon mördade denna mannen. men när hon fick komma ut så fick hon ett jobb och började om sitt liv då hans bekant kom och våldtog henne...

Lite med samma.. man måste blivit halvt dödad för att få igenom något hos domstolen samma som fattig... hur ska man rädda sig ur fattigdommen? bli alkis? sova på gatorna?

Jag är ung. ville inte flytta hemmifrån när jag var tvungen. Bodde innan med en kille som  levde med ett grov aggrisivitet. Man blir ju manipulerad och tror sig hela tiden vara problemet. Efter mycket verbal missahandel och att min slida var helt sprucken och jag åkte in på sjukhus för livmoder inflammation var jag tvungen att lämna denna man. Efter 6 mån av trakasserier och hot om att lägga upp privata saker fick jag nig. Vände mig till min familj pinsamt nog hade bra kontakt med internet som gjorde att dom kunde söka upp "ev sex videos" på mig fanns inte, Tomma hot , men riktigt mycket smärta fanns.

2 år gick innan jag någonsin kunde tänak mig vara redo att ens lita på någon . rörde inte en man på 1½ år.

Bytte nummer och började nytt jobb. På detta jobbat hann jag jobba i ett halv år och jag mötte en kille som jag tyckte var riktigt rolig. Bad om ett möte och han hade en fest. Vi fann varandra.

Efter 3 år av att sitta hemma och vänta på att han ska leva livet och vara mammas pojke fick jag nog. Efter att ha sett hur mina föräldrar har gått emot vind och med vind i alla år så var jag redo att kämpa.

ett halvår efter att jag och denna man träffades blev jag gravid och han vägrade skaffa barn för han var så ung knäckte mig. jag grät hela abort - behandlingen att sköterskan och doktorn fick trösta mig,men missunna inte min man då han satt vid mina sida hela tiden.

efter 3 år fick jag dock nog och förstod att jag aldrig skulle få min man att inse mina drömmar ens existerade. Tog mitt pick och pack och flyttade till lerum..

Nu mina rika vänner ska ni få höra hur det allt vände.

Jag hade en underbar lägenhet i lerum, helt underbar och jag trivdes. Hade mina närmaste vänner till grannar.. men det finns en mörk sida bakom allt..

Ni som vet att skulder krävs mycket för att dölja. Jag bytte jobb och hamnade inom ett helt nytt yrke som lovade mer än vad det gav.. gick in fullt på det .

Träffade en annan kille ( som jag visste i mitt hjärta bara var en kille för att försöka komma över min livs kärlek sen innan )

Hyran låg på en del men jag klarade mig.. men sen gick det 1 ½ månad innan jag fick det jobb jag fick och jag behövde en bil så jag köpte mig en..

men även om allt gick runt så fick den nya killen mig att ta på mig massa bekvämligheter som jag visste att jag itne hade råd med men han intalade mig att han kommer flytta  in och hjälpa mig med allt.

men efter 2 månader insåg jag att inget händer coh för att ha råd med allt fick jag ta sms lån, månaden efter blev det bara mer och mer och jag kände att jag bröt ihop inombords. Sa inget till någon. Fattoigt levande bara på sms lån som betalade alla räkningar gjorde jag ett stort slut med den som jag trodde var bra för mig..

Efter 7 månader totalt stod min man vid min sida och bad om en andra chans ( han jag var gravid med) min livs kärlek.. han fick det och det tog inte lång tid innan jag flyttade in till han.

I hopp om att dölja alla mina skulder bokade jag ett möte med min bank och gick dit med skam fyllt över huvudet. Fel bank och ombokad tid..

Jag grät hela vägen hem i stora lass och insåg att jag inte kan hålla mina skulder för mig själv.
    När jag kom hem till min livs kärlek så brast det.. och jag berättade allt.

Skulder upp över öronen och det är inte vad jag har tänkt.. att allting sket sig  när jag bodde i lerum.

När jag gick till banken på min nybokade tid ville jag bara lägga ihop alla mina lån till ett. men det gick inte då jag gjort för många kreditprövningar, Det förstår jag eftersom jag försökt lösa min ekonomi och ringt runt till alla banker jag kunnat för att få hjälp.

Med tårarna knappt intill ögat försökte jag hålla lunget när jag var hos banken. Hon förstod mig så ordentligt att jag ska ge henne en röd ros! Men eftersom min kreditprövning var så intensvin kunde hon inget göra.

Men efter att ha sett vad jag gjort av mina pengar var hon så tröstande . Hon såg att jag med min lön och mina sms lån var ENDAST för att hålla huvudet över kronofogden. Att jag gör som jag gör för att överleva.

Hon bad mig ta hjälp av mina föräldrar. vilket jag gjort som har hjälpt mig ( TACK)

Men som ni säkert förstår kan man inte dra allt för sina föräldrar för det sitter ett hjärta i vägen..

Jag ör 26 år gammal och planerar barn med min man som jag önskat så länge. VI vill väldigt gärna gifta oss med alla vänner men inser att det kommer ta sådan tid med tanke på att jag klantat mig.
    Detta är vanligt säger banken. Att man hamnar här.

Jag har skulder på ca 90,000:- som kommer ta mig en evighet att bli kvitt med så mycket små utgifter och räntor som ligger ute gör att jag inte kan sluta med sms lån för att slippa hamna hos kronofogden.

NI miljonärer.... ni borde ha bra tips ... vad ska jag göra ? Jag kämpar och kämpar och kämpar... men kommer ingen vart....

Jag förstår varför folk väljer att ta livet av sig , men jag är starkade en så.. men jag behöver hjälp.

Hjälp... snälla någon hjälp!
  • Svar på tråden Till er miljonärer...
  • Anonym (RING IMORGON)

Det första du bör göra är att ringa kronofogden imorgon bitti, de är oftast hjälpsamma och uppskattar att du ringer och lugnt förklarar din situation. De kan ge dig råd och tips.

Ring sedan runt till VARENDA person eller företag som du/ni är skyldiga pengar och be om ursäkt samt förklara din/er situation.  Fråga sedan vänligt om de kan hjälpa er på något sätt och berätta hut tacksam och glad du skulle nli om de kan hjälpa er. Det brukar uppskattas, även av myndigheter! Glad

Det värsta är att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting, för då blir folk irriterade på er. Det allra bästa är att ta mod till sig ringa eller träffa alla personligen och vara saklig och vänlig. Jag lovar att de uppskattar detta 1000 ggr mer än om ni försöker smita, för då vill ingen hjälpa er.

Därefter: sök Budgetrådgivning i er kommun, det är gratis och de har massa tips och råd.

Lycka till!
    /Kram  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Okej jag är inte miljonär i kontanter men skulle jag sälja allt jag äger idag så troligtvis 2miljoner eller så. Mitt rekord att leva fattigt var när mina föräldrar dog. Då var jag minderårig men fick inga pengar någonstannsifrån.

Till en början 90.000kr i skuld är inget. Det ÄR kaffepengar. Du får fixa dig ett jobb, bo lite mindre under ett år så har du ju allt fixat och mer därtill. Problemet är att du inte rättar magsäck&mun efter tillgång. Du lever troligtvis inget lyxliv enligt dina egna värderingar, men om ska du fixa din ekonomi så måste du bli seriös. I dagsläget är du oseriös med dina ambitioner att fixa din ekonomi oavsett hur tjusigt du skriver här på familjeliv. Du tror redan att du ska fixa barn, jahallåja conflict of interest here.

Sikta på att amortera av minst 6000kr varje månad. Dvs du jobbar ett vanligt jobb, får mellan 12-16.000 ut. Så 6000kr är i sammanhanget verkligen ingen stor summa. Att du sen inte VILL gå ner i drift är en annan femma. 

• Anette91

Jag är verkligen inte miljonär, snarare bättre sagt socbidragare men har lite småtips om att du kanske kan leva på normen så att du har råd att betala av så mycket som möjligt, gå in på livsmedelsverket.se och kolla på riksnormen den ligger på 3720kr för en ensamstående person utan barn, och de är för mat o kläder o allting sådant förutom hyra, el, försäkring och andra extraräkningar ofc dock så är de inräknat tv, tele och dagstidning för ca 700kr och jag brukar föreslå att man kanske inte ska ha hemtele eller dagstidning och kanske då istället satsa på internet som nästan är ett måste i dagens läge tyvärr :/
    Och sedan är det även så att när kf ser att du är sambo så kommer dem även dra det på hans ekonomi så att ni lever på deras norm som är något högre än 3720kr/person men ring dem och kolla hur det funkar är mitt tips och som ovan har skrivit så ring och kolla med alla företag du har tagit lån hos och fråga hur ni ska göra och har du flera hos samma så kanske du kan få ihop dem åtminstone så vinner du ju lite räntekostnader på det iaf ?
    Och kolla om de finns billigare lya, el, teleräkning, kanske inte behöver ha massa extrakanaler det främsta året, i bästa mån kunna åka buss eller tåg istället för bil? När du har flyttat så mycket som de står att du har så har du kanske en hel del att sälja och gör du då detta så kan du ju sätta alla dem ihoptjänade pengarna på skulderna? Det är inte så kul att se pengarna "försvinna" kanske men de hjälper ju en på vägen till det bättre livet till slut =D
    Hoppas att du kan fixa ett jobb och får en bra inkomst och med det kunna spara och sedan tycker jag absolut du behöver kolla upp om ni nu bor sambo (efter 3v även på olika adresser) hur det funkar om du har betalningsanmärkningar, har hört flertalet trådar om detta och att de utgår precis som med soc att det blir då gemensam inkomst och därmed kanske ni har så mycket pengar anser dem att ni får betala av ännu mer ..
    Ett tips till är att ha en avbetalning med kf så att du kanske gör så att de dras automatiskt samma dag pengarna kommer in på kontot då blir du ju inte beroende av att bry dig att du denna månaden inte har råd att betala det och sedan har du extrainkomster så har du råd att betala ännu mer (: Lycka till :)

• lavos

Seriöst, vad svamlar du om. Det är helt osammanhängande.

• MsM84

1. Gör en budget på dina inkomster och kostnader. En budget där du verkligen gör allt du kan för att betala av så mycket varje månad. 

2. Sälj allt du äger som du inte måste ha.

3. Sluta ta SMS-lån!!! Du hamnar bara djupare i skiten ju fler du tar. Jag förstår och respekterar att du inte vill hamna hos kronofogden, men du måste sälja saker eller få någon att hjälpa dig genom att låna dig pengar. Lösa lån med lån är idiotiskt, men SMS-lån är livsfarligt. Försök göra en avbetalningsplan med företaget annars.

4. Sluta tänka på ekonomi i de extrema formerna - fattig eller miljonär. Att man är fattig innebär inte automatiskt att man är dålig på att hantera pengar, rik innebär inte att man är duktig på det. Man kan ha en god ekonomi även om man inte tjänar mycket, frågan är vad man väljer att lägga sina pengar på. Att ta lån innebär att man använder framtida inkomster i förtid, vilket innebär att i framtiden kommer man att ha mindre pengar att spendera - man väljer att ge sig själv sämre ekonomi i framtiden. 

• Anette91
    lavos skrev 2011-06-30 07:32:21 följande:
    Seriöst, vad svamlar du om. Det är helt osammanhängande.
    Vem var detta riktat till? TS? vart svamlar hon om? Detta är då inte nån trolltråd om du tror det och vart skulle det vara osammanhängande med en ts så fint indelad i stycken? ;o Om du menar mitt inlägg så kan de kanske vara osammanhängande då jag inte får till styckeindelning på den här sidan men om man läser så förstår man ändå vad det handlar om så beskriv gärna vem de var till och vad de handlade om ;o
  • inväntande

Jag tror att en förutsättning för att bli miljonär är en klyscha "det är inte dom stora inkomsterna utan dom små utgifterna"

Sen tror jag och så att många som har jobbat hårt eller drivit företag har börjat från noll, kanske inte tagit ut lön under lång tid men att det är oftast inte pengarna som driver företagaren frammåt. Utan passionen och driften.

Startar men ett företag med målet att bli ekonomiskt oberoende tror jag man är ute på svag is.

Men jag önskar dig all lycka till!

P.S Jag är inte miljonär...D.S

• Anonym
    inväntande skrev 2011-06-30 12:00:23 följande:

Jag tror att en förutsättning för att bli miljonär är en klyscha "det är inte dom stora inkomsterna utan dom små utgifterna"

Sen tror jag och så att många som har jobbat hårt eller drivit företag har börjat från noll, kanske inte tagit ut lön under lång tid men att det är oftast inte pengarna som driver företagaren frammåt. Utan passionen och driften.

Startar men ett företag med målet att bli ekonomiskt oberoende tror jag man är ute på svag is.

Men jag önskar dig all lycka till!

P.S Jag är inte miljonär...D.S

Instämmer med tidigare.. Vägen dit är lång och den stora saken i det hela är de små utgifterna.
    Avskaffa allt som inte är nödvändigt att betala för,
    Ta inte massa lån för att leva..
    Investa investera rätt,
    Bo gratis.. ett exempel på detta är att köpa en tvåfamiljs villa och hyra ut en del som betalar amorteringarna

• Anonym

Tja, om man räknar huset så är jag ju miljonär!

Det finns egentligen bara två sätt:

1. Öka sina inkomster

2. Minska sina utgifter

Du kanske kan öka dina inkomster genom att jobba extra eller byta jobb? (Se bara till att inte hoppa på något lurendrejeri, som kräver att du betalar pengar först...) Eftersom du inte har barn kan du ju jobba vilka tider och hur mycket som helst. Affär, städjobb, hemtjänst osv.

Se till attm inska dina utgifter! Betalar pojkvännen sin del av hyra/mat om ni bor ihhop? Säg upp abonnemang, spara el, sälj saker, ät det allra billigaste, plocka svamp/blåbär osv, köp_inga_ kläder mm, passa på att gå på toa på jobbet för att spara in på toapapper hemma (lite överdrivet, men du förstår tänket!)

Din skuld är såpass "liten" att du har möjligheter att betala av den, bara du ser till att den inte växer! Ta absolut inte några fler lån!!!! Sambon borde kunna hjälpa dig om det krisar någon månad?! Om ni tänker gifta er kan ni ju börja med gemensam ekonomi redan nu. (har har jobb och ordnad ekonomi?)

Svar på tråden Till er miljonärer...