• nattfjärilen

Hormonspiral - för och nackdelar???

Jag har funderingar på att sätta in en hormonspiral, men jag är lite rädd för konsekvenserna.
    Någon med erfarenhet som kan berätta lite?
    Är det risk för minskad sexlust?
    Kommer man att börja må illa?
    Känns det obehagligt att ha den?
    osv...

• Svar på tråden Hormonspiral - för och nackdelar???
  • Anonym

Jag tyckte det gjorde lite ont att sätta in den, men inte mycket.
    Sen hade jag som mensvärk ett par dagar.
    Blödde en liten aning.
    Fördelar för mig - efter de första månaderna när jag hade mkt småblödningar, så har jag nästan ingen mens alls. När den kommer är den mycket liten mängd och under en dag.
    Jag känner mig trygg och säker med spiralen som p-medel och den hjälper bra mot min endometrios.
    Nackdelen - trots att det är en oerhört liten dos hormoner som verkar lokalt (enligt gyn) så känner jag av påverkan på min lust, jag tycks väldigt känslig för just hormonpreparat för det har varit lika oavsett vad jag provat.
    En annan nackdel är att jag haft haft några äggstockscystor. Helt ofarliga, men jag får gå på koll då och då.
    Senaste gynöverläkaren konstaterade att det är vanligt med dessa när man har hormonspiral.

• Turion

Frugan provade hormonspiral, men tog ut den efter ett par månader pga att hennes humör förändrades drastiskt.
    Men hon har reagerat kraftigt på hormonpreparat tidigare också, så det behöver inte betyda att det händer dig.

• Anonym (Haft, var nöjd.)

Fördelarna med hormonspiral är att det är det absolut säkraste p-medel som finns.Jämförbart med sterilisering. samt att man blöder mindre eller inte alls efter ett tag och att det är en enkel metod. Inget att komma ihåg, mer än lolla trådar ibland.
    Den innehåller bara Levonorgestrel alltså inget östrogen, är ok ur miljösynpunkt, tillverkas av bra fabrik i Finland. ( Inte Kina etc)
    Nackdelar är att vissa faktiskt får mer eller mindre biverkningar av den och det finns ingen "lokal påverkan " i kroppen. Gynekologer och barnmorskor  ljuger, för att man ska tro att det är ofarligt.
    ( Alternativt att de är okunniga)

Enda sättet att veta hur du mår av hormonspiral är att prova. Mår du inte bra, dra ut den.
    Ge den en chans.
    Läs Fass under biverkningar.
    Det vanliga är småblödningar i början, svullna bröst, illamående, trötthet och en del blir helt knäppa i humöret och tappar all sexlust. Men det är som sagt olika. 
    Finns p-metoder UTAN biverkningar. Cervixpessar t ex... 

• Anonym

Satte in min några månader efter förlossningen, gjorde skit ont men de va för att hon va tvungen att använda tång då hon inte annars kunde få den på plats. men de e långt från alla som man måste ha tången till hjälp. 
    Hade ont efteråt, som mensvärk och blödde en del.
    Jag va nog egentligen nöjd kände inte av spiralen eller så efter dock så gjorde killen som jag träffade efter de. (Jag hade inte sagt att jag satt in spiral)
    Min kropp gillade dock inte spiralen så den stötte bort spiralen och jag fick problem med mina hormoner som följd. Kunde inte använda mig av hormonpreparat på 1,5 år efter. Än i dag har jag problem med det och kan inte äta p-piller eller nåt sånt utan att bli dålig. (får utslag över hela kroppen, mår illa, blir deppig osv)
    och de e nu ca 3 år sedan dess att jag satte in spiralen.
    men om man bortser från de så hade jag gärna haft spiral fortfarande  

• Anonym

Det är det bästa preventivmedlet jag har använt!

Visst, det var lite obehagligt att sätta in den (min livmoder ligger bakåt vilket gör det bökigt) men annars är den toppen.

De funkar i ca 5 år innan man behöver byta, har inga blödningar öht (trots att detta är min första) och på humöret har jag inte märkt någonting. Maken har aldrig sagt något om att han känner av den, och jag behöver inte komma ihåg några piller.

Två tummar upp, jag kommer aldrig att byta

• tahira

Jag har hormonspiral. Det gjorde DJÄVULSKT ont att sätta in den, men jag har överhuvutaget inte märkt av den efteråt, varken genom humör eller obehag.

Jo, förresten. Mensen har försvunnit i stort sett helt, vilket är underbart.

• Anonym (hmm)

MIn ramlade ner och det skavde rejält inte jag fick den utplockad...

• Anonym (Påväg att ta ut)

Fördelarna är enligt mig 2 stycken!
    1. Säkert preventivmedel
    2. Ingen mens i början

Nackdelarna e enligt mig många fler. I början var den toppen bra (haft den i snart tre år)
    1. Humörsvängningar
    2. Ont vid ägglossning
    3. HÅRAVFALL efter att haft den i ett halvår!!!!
    4. Små blödningar
    5. Minskad sexlust
    6. ACNE jag har aldrig någonsin haft problem med hyn! Inte ens i tonåren, men med spiralen!!
    osv, men då mest småsaker som nedstämdhet vissa dagar utan anledning osv...

Dessa sakerna är det som gjort att jag nu kommer ta ut den! Dom flesta verkar vara nöjda tills dom haft den ett år ca. Men det e ju så induviduellt också! Lycka till hur det än blir

• tahira

Kan tillägga att jag haft min i fyra år. 

Jag oroar mig lite för att ta ut och sätta in ny, i och med att det gjorde så fasansfullt ont. Åker nog till Sverige och låter svärmor fixa det. Litar inte på någon annan... 

• zanna80

Väldigt intressant att läsa vad ni tycker alla!

Funderar på spiral nu efter graviditeten, men är tveksam pga biverkningarna...

• Jayne

Det gör dj-t ont att sätta i den, jag tog ur den efter 15 år och har fått tillbaka mitt liv, kåtare, vill ha mer sex, inte ont när kuken är i mig, förvisso kom mensen tillbaka men det är det värt när underlivet och psyket är friskt igen och stambon inte letar porrfighter och runkar själv, det behöver han inte längre. Han kan tycka jag är kåt för ofta bara nu:O)

Svar på tråden Hormonspiral - för och nackdelar???