• Trasselnöt

Vilket språk ska jag lära härnäst?

Nu ska jag börja läsa ytterligare ett språk. Jag talar redan svenska, engelska, danska, spanska, tyska. (Jag har redan bestämt mig för någon i listan så att ge förslag på andra språk är slöseri med tid ;) förövrigt kan jag "nybörjarfraser" på alla språken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket språk ska jag lära härnäst?
  • Caranlachiel

Jag röstar på franska. Kan du franska så förstår du mycket av italienskan också.

BF 16 november
  • Trasselnöt

Astro: Inget jobb ännu (15 år). Men kan tänka mig jobb inom hotell, turism, och så vidare där språk används. Eller inom byggbranschen.

• lykantrophona

Portugisiska borde vara lätt när man väl kan spanska, dessutom talas det ju i både Portugal och Brasilien (om än med olika varianter). Jag tycker att brasiliansk portugisiska är fint, även om jag älskar fin franska också. Själv pluggade jag franska i högstadiet, men har glömt bort det mesta nu.

• JPT

Franska. Otroligt vackert men så tror jag också att det är mest avnvändbart av de språk du nämner. 

• antioxidant

Åh vad glad jag blir!! Solig Fler som vill lära sig språk!

först en fråga; varför begränsa dig till ett av dem? 
    Lär dig alla tre. men försök fokusera på en i taget (hehe, det är svårt att hålla sig till ett, jag lär mig grekiska och nederländska utöver att jag försöker underhålla min spanska och portugisiska, men det har hittils gått väldigt bra)
    Om du kan läsa en av dem på gymnasiet (du är ju i den åldern?) så kan du läsa ett annat på fritiden, eller som projektarbete, det är möjligt på en del gymnasium

Jag tror du har lätt för språk (verkar så) och därför blir inget av dem ett problem för dig.
    Med spanska som grund så kommer portugisiska att bli en barnlek (liknande vokabulär, grammatik och inte långt från varandra i uttal). Franska och Italienska till viss del också, eftersom de har liknande "system" som spanska. (Men varför berättar jag det, du har säkert redan koll!! Flört )   Så vilket av dem du än väljer att fokusera på för tillfället så kommer du att bli nöjd. (lätt borde jag inte säga, det tar tid och övning oavsett)

(ursäkta, jag svamlar när jag blir glad Förvånad )

• Trasselnöt
    antioxidant skrev 2011-07-19 21:58:13 följande:
    Åh vad glad jag blir!! Solig Fler som vill lära sig språk!

först en fråga; varför begränsa dig till ett av dem? 
    Lär dig alla tre. men försök fokusera på en i taget (hehe, det är svårt att hålla sig till ett, jag lär mig grekiska och nederländska utöver att jag försöker underhålla min spanska och portugisiska, men det har hittils gått väldigt bra)
    Om du kan läsa en av dem på gymnasiet (du är ju i den åldern?) så kan du läsa ett annat på fritiden, eller som projektarbete, det är möjligt på en del gymnasium

Jag tror du har lätt för språk (verkar så) och därför blir inget av dem ett problem för dig.
    Med spanska som grund så kommer portugisiska att bli en barnlek (liknande vokabulär, grammatik och inte långt från varandra i uttal). Franska och Italienska till viss del också, eftersom de har liknande "system" som spanska. (Men varför berättar jag det, du har säkert redan koll!! Flört )   Så vilket av dem du än väljer att fokusera på för tillfället så kommer du att bli nöjd. (lätt borde jag inte säga, det tar tid och övning oavsett)

(ursäkta, jag svamlar när jag blir glad Förvånad )
    Därför jag pluggar fortfarande spanska och tyska för att bli helt flytande i de två språken så jag vill bara fokusera på ett nytt just nu och sedan ta in de övriga två när jag pratar skapligt bra av det språk jag väljer
    Omröstningen gäller såklart vilket av de språken jag ska lära mig först, Även fast det inte framgick.. Spelar som ändå ingen roll för de som röstar ^^

Men nu lutar det mot franska men jag funderar ändå på att lära mig italienska först.
    Jag har sett att det blir enklare att lära sig franska om man kan italienska

Kan redan nybörjarfraser i alla tre språken + en hel del andra språk :D 

Börjar 9an i höst, så det är ett tag kvar.
    Har inte bestämt än vad jag ska gå men det lutar mot hotell och turism-programmet eller humanistiska.
    Jag har för mig att man får läsa 2 språk. Måste ju välja att fortsätta spanska då (Dom har konstiga regler!)
    Tyskan läser jag hemma (Tysk släkt) och man kan välja att börja ett nytt språk. Däribland kinesiska, Franska, Ryska och vissa skolor italienska. Isåfall vet jag inte om jag ska välja italienska eller franska :P
    Vatten är det bästa som finns....
  • sunatet

Jag skulle fokuserat på att utveckla de språk jag kan. En femtonårings språkkunskaper är aldrig särskilt utvecklade, även om man kan vara flytande på flera språk i den åldern. Lägg ner tiden på att läsa vettiga böcker på de språk du redan kan, så att du inte bara talar flytande, utan även bildat och nyanserat.

• sunatet

Din svenska är ju långt ifrån smidigt flytande.

• Trasselnöt
    sunatet skrev 2011-07-20 13:27:18 följande:
    Din svenska är ju långt ifrån smidigt flytande.
    Ja, min svenska ja.
    Men det kanske är för att jag inte pratar svenska så ofta?!
    Vatten är det bästa som finns....
  • sunatet
    Trasselnöt skrev 2011-07-20 13:59:53 följande:
    Ja, min svenska ja.
    Men det kanske är för att jag inte pratar svenska så ofta?!
    Då kanske du först och främst ska utveckla din svenska? Ju bättre du blir på de språk du kan, desto lättare kommer det bli för dig att lära dig fler språk. Så glöm inte av att lägga mycket tid på att utveckla de språk du redan talar. Du befinner dig i en ålder då du har lätt för att ta till dig språklig information och du riskerar mista en del av din möjliga potential i de språk du redan talar någorlunda, om du istället fokuserar på att lära dig ett nytt. Risken är att du till slut kan väldigt många språk grundläggande men inte ett enda perfekt. Det vore synd med tanke på att du verkar ha språktalang.

Tänk på att öva på samtliga språk ofta - läs böcker på samtliga språk du kan (på en nivå som är lite för svår, läser du texter som inte är utmanande kommer din språkförmåga inte utvecklas så mycket) och försök tala varje språk en liten stund varje dag. Det är de tips jag har till dig, som jag själv gått efter för att hålla mina språkförmågor uppe.
Svar på tråden Vilket språk ska jag lära härnäst?