antioxidant skrev 2011-07-19 21:58:13 följande:
Åh vad glad jag blir!!

Fler som vill lära sig språk!
först en fråga;
varför begränsa dig till ett av dem?
Lär dig alla tre. men försök fokusera på en i taget (hehe, det är svårt att hålla sig till ett, jag lär mig grekiska och nederländska utöver att jag försöker underhålla min spanska och portugisiska, men det har hittils gått väldigt bra)
Om du kan läsa en av dem på gymnasiet (du är ju i den åldern?) så kan du läsa ett annat på fritiden, eller som projektarbete, det är möjligt på en del gymnasium
Jag tror du har lätt för språk (verkar så) och därför blir inget av dem ett problem för dig.
Med spanska som grund så kommer portugisiska att bli en barnlek (liknande vokabulär, grammatik och inte långt från varandra i uttal). Franska och Italienska till viss del också, eftersom de har liknande "system" som spanska. (Men varför berättar jag det, du har säkert redan koll!!

) Så vilket av dem du än väljer att fokusera på för tillfället så kommer du att bli nöjd. (lätt borde jag inte säga, det tar tid och övning oavsett)
(ursäkta, jag svamlar när jag blir glad

)
Därför jag pluggar fortfarande spanska och tyska för att bli helt flytande i de två språken så jag vill bara fokusera på ett nytt just nu och sedan ta in de övriga två när jag pratar skapligt bra av det språk jag väljer
Omröstningen gäller såklart vilket av de språken jag ska lära mig först, Även fast det inte framgick.. Spelar som ändå ingen roll för de som röstar ^^
Men nu lutar det mot franska men jag funderar ändå på att lära mig italienska först.
Jag har sett att det blir enklare att lära sig franska om man kan italienska
Kan redan nybörjarfraser i alla tre språken + en hel del andra språk :D
Börjar 9an i höst, så det är ett tag kvar.
Har inte bestämt än vad jag ska gå men det lutar mot hotell och turism-programmet eller humanistiska.
Jag har för mig att man får läsa 2 språk. Måste ju välja att fortsätta spanska då (Dom har konstiga regler!)
Tyskan läser jag hemma (Tysk släkt) och man kan välja att börja ett nytt språk. Däribland kinesiska, Franska, Ryska och vissa skolor italienska. Isåfall vet jag inte om jag ska välja italienska eller franska :P