• snabla

Någon fler med en 4-åring som kissar hela tiden?

hejsan har en fyraåring som blev torr både dag o natt vid 2,5 o det var inga problem.
    Nu när hon är 4år kissar hon på sig ifta f att hon inte hinner på toaletten (hon säger
    till 99% att hon behöver). Vi har lämnat in urinprov o det visade inget om urinvägsinfektion.

Pratade m läkaren på BVC hon sa att det nog inte är nått problem då det aldrig händer nattetid
    utan att hon helt enkelt inte har tid att kissa o att hon ska gå på toa innan ex utgång. Men hon kissar
    så ofta o det kommer alltid kiss o vi försöker ha henne ett tag på toan så att hon ska tömma blåsan ordentligt
    ibland kan det gå en vecka eller mer utan olyckor o ibland kissar hon på sig 3gånger eller fler på samma dag.

Hjälp är det någon som känner igen sig som kan ge tips...Man märker ju att hon blir orolig o vill gärna
    att vi ska följa henne.

• Svar på tråden Någon fler med en 4-åring som kissar hela tiden?
  • Flickan och kråkan

Har det varit så länge? Kan det handla om en utvecklingsperiod? Nu har jag inte en 4-åring men en pojke på 3½ år. Han är fortfarande inte nattorr men blev dagtorr strax efter 2½ år. Vi hade knappt en enda olycka under första månaderna, sedan när han var runt 3 år så började det bli mycket olyckor. Ofta var det bara att det kom en skvätt i kalsongerna för att han "inte hann" riktigt (han sa alltid till men lite för sent), men även riktiga kissolyckor. Sedan har det gått i perioder det sista halvåret. Vissa veckor har det knappt varit något alls, andra veckor har det varit typ 3 hela omgångar med byxor och kalsonger när jag hämtat på förskolan. Vi har också varit och kollat både UVI och socker vid två tillfällen .....inte för att han kissat på sig huvudsakligen utan för att han periodvis kissat så himla ofta....och då även ordentligt, så han har ju behövt. Det kan ha varit upp till 3 gånger på en timme....och det har kommit ordentligt med kiss. För tillfället (han är ganska precis 3½) så har det varit väldigt lugnt. De sista veckorna (månaden minst) kissar han fullständigt normalt och han hinner i tid i stort sett alltid......men han säger sällan till i tid för att hinna till en toalett om vi är ute, då blir det närmsta träd eller liknande. Men han har även börjat gå själv ibland när vi är hemma.

Inte så mycket råd kanske .

• snabla

Jo jag tycker att det har hållit på ganska länge hon fick ju lillasyster f ett halvår sedan o läkaren sa att sånt kan ju påverka men hon hade ju så här redan innan dess men lite i perioder går det. Ska prata m BVC igen, tack f svaret.

• Boel1

Jag känner igen det - båda mina flickor har gjort sådär, de blev torra vid olika åldrar, och kissade på sig vid olika åldrar. Det kan hålla på ett tag, det är bara att försöka påminna innan man ska gå ut t.ex, att hålla lite koll på hur länge det kan gå emellan hon kissar på sig och försöka komma ihåg att påminna. Men ibland hjälper det inte, och då är det bästa att bara torka upp, visa barnet var hon ska lägga kissiga byxor och var hon kan hämta nytt, så hon är delaktig i att ta hand om det.

• JEMAR

Har en pojk på fyra som bara kissar på sig på förskolan. Känner mig helt förtvivlad,fattar inte vad det är som gör att han bara gör det där. Kan säga att han  till 99% är torr hemma och på natten har det bara hänt 3 ggr sen han sluta med blöjan. Man funderar ju på vad det är som gör att det just händer där??

• Flickan och kråkan
    JEMAR skrev 2011-07-05 16:28:41 följande:
    Har en pojk på fyra som bara kissar på sig på förskolan. Känner mig helt förtvivlad,fattar inte vad det är som gör att han bara gör det där. Kan säga att han  till 99% är torr hemma och på natten har det bara hänt 3 ggr sen han sluta med blöjan. Man funderar ju på vad det är som gör att det just händer där??

Fast det är väl rätt vanligt. Vi har aldrig riktigt stora kissolyckor hemma med vår 3½-åring. Det kan komma några droppar så att det blir en liten blöt fläck i klsongerna även hemma, men på förskolan kan han kissa ner sig helt ibland. De är väl så uppe i något - mycket liv och rörelse runt - att de helt enkelt glömmer bort sig. Min pojke glömmer också lättare bort sig om vi är på en livlig, spännande plats. Vi var ute igår och åkte bland annat tåg. På stationen så upptäckte jag att han verkade kissnödig. Frågade honom, men nej han var inte alls kissnödig......sa han . Tog med honom ut och hittade ett träd och hann knappt få av byxorna innan det kom en störtflod.......han var väl helt enkelt så upptagen av den spännande miljön.
  • Marie Curie

Min fyråring har samma "problem" on kissar ofta på sig dagtid trots att hon varit utan blöja sedan innan hon var tre. Detta började för kanske 6-7 månader sedan och verkar inte direkt påväg att upphöra, det går upp och ner litegrann, vissa dagar är det inga problem medan andra kan hon kissa i byxorna flera gånger per dag.
    Har pratat med bvc men de sa samma som ditt dvs att eftersom hon aldrig kissar på sig på natten är det troligen inte fysiskt utan hon glömmer helt enkelt. Hon tycker det är tråkigt at kissa och föredrar att fortsätta leka samt bryr sig inte särskilt om hon blir lite blöt i trosorna.Är man inte uppmärksam kan hon gå länge med blöta trosor. Det enda som fungerar är att vara på henne om att kissa så fort man ser minsta tecken på att hon behöver eller om det gått länge sedan hon senast var på toa. Hon säger alltid at hon inte är kissnödig om man frågar trots att det mycket väl kan komma i trosorna en minut efter. På bra dagarkan hon dock gå utan att man säger till och klarar det utmärkt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra mer än vänta ut det. Hon har heller inte uvi kan jag säga det har vi uteslutit. Jag tänker att när hon själv börjar se det som ett problem så kommer hon väl att sluta av sig själv.

• ELI 79

min son är 5 år nu och har precis samma problem. enl läkarna så är det ofta så att barn kan "få för sig" nåt sånt här under en period. Så länge de inte vaknar på nätterna o behöver kissa så är det inget "fel".
    Min sons problem började när han hade en urinvägsinfektion men sedan gick det aldrig över så att säga. Dock visar det inte på nån urinvägsinfektion nu så troligtvis har han abra kommit in i detta beteende.

Låt henne hållas så går det över.

• snabla

Ok tack för era svar, skönt att fler känner igen sig även om det är jobbigt så tror nog jag med
    att det går över snart. Vi försöker hålla mer på rutinerna nu dvs Alltid kissa innan man går ut efter öunch etc o det går mkt bättre.

Svar på tråden Någon fler med en 4-åring som kissar hela tiden?