• lavos

Motorcyklar som låter för högt

Nu har sommaren kommit och med den alla motorcyklar som stått inlåsta i garage hela vintern. Jag har full förståelse för att man vill ut och åka, men VARFÖR MÅSTE DET LÅTA SÅ FÖRBANNAT!?! Hälften av dem har ju för f-n ingen ljuddämpare och dessutom verkar just det vara en del av charmen. Tror faktiskt att de, i sin enfald, verkligen tror att andra tycker de är coola och att andra beundrar dem. De åker fram och tillbaka i stan bara för att visa upp sig. Jag blir vansinnig på dem! Sådana där japanska hojar är helt ok, men de där andra! Har gjorts ett mycket bra South Park-avsnitt om detta. Måste vara fler som stör sig på detta?

• Svar på tråden Motorcyklar som låter för högt
  • Lena

Ja de är idioter, dessutom kör de ofta för fort och varvar motorn för skojs skull.

• lavos

Borde finnas någon slags saltad extraskatt för störande av allmän ordning. Tänk bara på folk med pacemaker och annat.

• Suri

Tvååringen älskar dem dock. Han hoppar högt och springer till fönstret för att kolla skrikandes "motorcyyyyyyyyyyyykel"!!!! Överlycklig. Vet inte vad jag ska tycka, vi bor så centralt så vi är vana nu. Hör dem knappt längre.

• MrsMommy

Jag bor i centrala Göteborg, och när vi flyttade hit låg det flera MC-klubbar på gatan intill. Det var hemskt! då snackar vi bara HD, och de åker grna i gäng. Ljudet ekade mellan husen, riktigt jobbigt! Sedan stängde de ner flera klubbar och byggde om hela gatan. Tack! Nu slipper vi oljudet!

• Lena
    lavos skrev 2011-06-30 09:00:58 följande:
    Borde finnas någon slags saltad extraskatt för störande av allmän ordning. Tänk bara på folk med pacemaker och annat.
    De är redan olagligt att inte ha ljuddämpare...
  • lavos
    Lena skrev 2011-06-30 09:04:27 följande:
    De är redan olagligt att inte ha ljuddämpare...
    Jo, tyvärr HAR de ju ljuddämpare, bara det att den inte hjälper.
  • Lena
    lavos skrev 2011-06-30 09:07:08 följande:
    Jo, tyvärr HAR de ju ljuddämpare, bara det att den inte hjälper.
    det gör det inte mer lagligt, de hade inte passerat besiktningen om den inte hade funkat då....

Tyvärr griper polisen inte dem vid flygande kontroller som de gör med bilar pga däck, blinkers, lampor och liknande.
  • yessan

Finns mkt och klaga på här i världen :) va fan låt folk roa sej och ha kul! Finns ju lika många bilar som kör fort och väsnas en hel del oxå!
    Själv kör ja sport hoj så min väsnas inte så farligt,men bytt lite system så den låter goare och den har iaf kommit igenom besiktningen!
    Varför ute njuta av det som är bra istället :)

• Lena
    yessan skrev 2011-06-30 11:46:51 följande:
    Finns mkt och klaga på här i världen :) va fan låt folk roa sej och ha kul! Finns ju lika många bilar som kör fort och väsnas en hel del oxå!
    Själv kör ja sport hoj så min väsnas inte så farligt,men bytt lite system så den låter goare och den har iaf kommit igenom besiktningen!
    javisst finns de sportbilar som låter massor oxå, jag tycker att båda dessa borde hålla sig borta från bostadsområden. Man kan inte bara sätta sin njutning främst man får visa hänsyn till andra oxå!
  • yessan

Alla skrikande ungar som vissa folk hatar då?? Hur göra med dem? Hålla dem oxå borta från bostadsområden kanske? ;)
    Eller är dem "godkända" :)

• Lena
    yessan skrev 2011-06-30 11:51:42 följande:
    Alla skrikande ungar som vissa folk hatar då?? Hur göra med dem? Hålla dem oxå borta från bostadsområden kanske? ;)
    De bör man uppfostra och få dem att låta mindre. Men en illskrikande unge låter MYCKET mindre än en motorcykel med mixtrad ljuddämpare.
  • PinglanGbg
    yessan skrev 2011-06-30 11:51:42 följande:
    Men nu var det inte det denna tråden handlade om..!

Jag stör mig också så mycket på alla motorcyklar som låter så högt. Såååå irriterande!! Hatar dom verkligen.
  • yessan

Ja ja, ni får nog tyvärr fortsätta att irritera er.. Tror inte motorcyklarna kommer dö ut direkt.. Tror det däremot blir mer å mer, så ni får nog en jobbig sommar :)
    En annan ska ut å njuta av sommarn nu istället :)

Och det med barnen var ett exempel, folk irriterar sej alltid på massa saker och alla irriterar sej på olika saker. Så kommer det alltid vara :)

• lavos
    Jag njuter av tystnad. Alla är vi olika.
  • Lena
    yessan skrev 2011-06-30 11:59:14 följande:
    Ja ja, ni får nog tyvärr fortsätta att irritera er.. Tror inte motorcyklarna kommer dö ut direkt.. Tror det däremot blir mer å mer, så ni får nog en jobbig sommar :)
    En annan ska ut å njuta av sommarn nu istället :)

Och det med barnen var ett exempel, folk irriterar sej alltid på massa saker och alla irriterar sej på olika saker. Så kommer det alltid vara :)
    Nej men protester många kan vi få strängare lagar och högre böter.
    Jag har inget emot motorcyklar med välfungerande ljuddämpare och som har förare som kör vettigt.
  • yessan

Tyvärr griper polisen inte dem vid flygande kontroller som de gör med bilar pga däck, blinkers, lampor och liknande.

Där måste jag ju bara säga att du har fel!!! Vi har blivit stoppade pga en svag reflex en gång,blivit stoppad för annat oxå och vet många mer som blivit stoppade. Så vi har det inte enklare än nån som kör bil tyvärr :)

• Lena

Yessan: jag syftade bara på ljuddämparen inget annat

• racer x3000
    Ynglingar med nytaget körkort i valfri raggarstylad bil är inte mycket bättre.
  • Gung Ho
    Lena skrev 2011-06-30 09:10:04 följande:
    det gör det inte mer lagligt, de hade inte passerat besiktningen om den inte hade funkat då....

Kommer ej ihåg detaljer, men läste för ngt år sen att polisen köpt in massor med ljudmätare för dyra pengar som bara låg och skräpade pga någon dum anledning....
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
Svar på tråden Motorcyklar som låter för högt