• Anonym

Gravid med magproblem

Jag är gravid i vecka 26. Har mått bra fram till den senaste veckan. Magen är inte alls som den brukar.
    1. Jag har enorma gasmängder emellanåt. Speciellt på kvällen och på morgonen. Jag fiser jättemycket.
    2. Jag får bajsa efter frukost i stort sätt varje dag, men bajset är mer "upplöst". Inte som diarré, utan mer som små korvar av gröt/mjukglass i konsistensen. Och färgen är gulare, inte brunt som tidigare.
    3. Har svårt med mjölk. Går bra om jag intager det till frukost, men skulle jag göra det på kvällen får jag magknip och gaser som inte kommer ut efter ett par timmar.

Är orolig att något är fel.
    Eller, kan det vara så här?

• Svar på tråden Gravid med magproblem
  • Findusia

Har du inte blivit laktosintolerant då?

Jag har allid tålt mjölk tills jag var gravid i vecka 8. Då fick jag symtom precis som du beskriver. Jag åt en stor tallrik filmjölk till frukost (och även mjölk under dagen) och mer eller mindre samma dag som jag slutade med mjölk så upphörde mina problem. Jag har senare läst att man kan bli tillfälligt laktosintolerant under graviditeten och att det förhoppningsvis avtar igen efter födseln.

I vecka 20 råkade jag äta mjölk igen av misstag och det gick bra så jag fick för mig att det kanske hade gått över. Jag började då äta mjölk som vanligt igen men efter någon vecka så fick jag vansinnigt magknip och insåg att jag tål inte laktos nu heller. Så jag fortsätter laktosfrit tills barnet är ute och sedan får vi se hur det blir då :)

Bf 20110923
  • Anonym

Jag har alltid haft lite svårt för laktos, men är inte laktosintolerant. Har kollat hos läkare.

• Findusia

Men du kanske har en extra känslighet för det pga. graviditeten?

Jag har alltid tålt laktos och tydligen går det lite upp och ner under graviditeten oxå. Jag har fuskat lite då och då och det är 50/50 om det går eller ej. Fortsätter jag dock med laktos så kommer svaret tydligt men det kan dröja några dagar av laktosätande. Andra dagar så får jag reaktion nästan direkt. Så laktos och graviditet har för mig varit skumt...

Min enda lösning är att ta bort laktosen helt tills barnet är ute för jag vet inte riktigt vilka dagar det funkar och inte.

Bf 20110923
  • Anonym

Jag testar med att sluta med mjölk på morgonen, och köper laktosfritt alternativ istället.
    Har inget att förlora på att testa. Tack för tipset!

• littlemini

Prata med din barnmorska. Jag tror dock det är helt normalt under en graviditet. Jättemycket hormoner som ställer till det i kombination med att fosterrörelserna kan trycka på tarmarna och snabba på peristaltiken. Tror ej man behöver oroa sig, jag har själv varit omväxlande trög/lös i magen under hela graviditeten. jag har en typisk "känslig" mage sedan innan.

• Anonym

den gula färgen kommer från gallan och antagligen hinner inte avföringen färgas brun då du är lös i magen, då kan det bli gult. Det är väl rätt så normalt att magen spökar under graviditeten

Svar på tråden Gravid med magproblem