• minignagarn

9 månaders som bits...

Jag har en livlig son på 9 snart 10 månader som bits! Framförallt biter han sin syster som inte "hinner undan", vi har "lärt" oss att komma undan.. Varför bits han? Har hört att det handlar om frustration? Kan det inte va att det kliar i munnen?
     Jag brukar säga "nej" på skarpen så han förstår att jag menar allvar, ibland knäpper jag honom på munnen också (missförstå mig rätt, inte så det gör ont, men för att markera) men inget verkar hjälpa.
    Ska man säga ifrån eller fattar dem inte det än??

Hjälp, storasyster har lessnat :(

• Svar på tråden 9 månaders som bits...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att barn bits handlar nästan alltid om att de uttrycker frustration. Visst kan det även handla om att de kliar i munnen. Då brukar de dock bita och gnugga med det mesta som de har i munnen och biter inte lika "kontrollerat".

Hur som helst tycker jag att ni gör rätt som markerar att det inte är ok. Försök även klura ut när och vad som får honom att bita, så kan ni jobba proaktivt. Det vill säga ta bort honom innan han biter och genast säga att man inte får bitas.

Knäppa på munnen skulle jag undvika. Han behöver snarare hjälp att uttrycka sig. Med storasyster handlar det säkerligen om avundsjuka och att hon kan (springa ifrån, klättra, prata osv) och har något (en leksak el dyl) han vill ha.

Det kommer säkerligen vara jobbigt ett tag framöver, men med tiden lär han sig hantera sina känslor annorlunda och finner andra sätt att uttrycka sig. Under tiden brukar det underlätta om man informerar sin närhet, så att de kan hjälpa till att agera.

Kom även ihåg att tala om för er dotter att han inte gör det av elakhet.

Mvh Christine

Svar på tråden 9 månaders som bits...