Är jag politisk korrekt om jag är homosexuell?
Jag är så förbannat trött på dessa nya termer som uppstått: PK och PI och allt vad det heter, Politiskt korrekt och Politiskt inkorrekt. Och framför allt när det gäller barn, och barnkultur – böcker, film, tv-program...osv.
Jag är själv homosexuell och har många vänner som lever i regnbågsfamiljer. Vi läser mycket böcker, bland annat dessa böcker som vissa kallar för PK. Vi läser böckerna för att vi känner igen oss lika mycket i den litteraturen som i sk ”heterolitteratur” och vi läser den för att det är underbart med mångfald, annorlunda familjesammansättningar och böcker där vissa karakätarer har homosexuell läggning är ovanligt, men behövligt i barnböcker idag.
Jag är inte homosexuell för att det är politiskt korrekt. Jag är det för att jag föddes sån, det är jag. Ingen politisk läggning, det är en sexuell läggning!
Jag förstår verkligen inte varför vissa människor hakat upp sig så på böcker som är annorlunda, varför man hela tiden måste placera saker och ting i fack.
Herregud – slappna av! Lossa pinnen ur ryggraden och försök att leva och fatta att mångfald är en rikedom, det finns homosexuella i samhället, det finns killar som vill gå i klänning, det finns invandrare i Sverige... och det är vår verklighet. Varför skulle det inte skildras även för barnen, i barnprogram, på film, i böcker...? Utan att det måste stämplas av vissa (förmodligen trångsynta bakåtsträvare) som PK, politiskt korrekt.
Jag förstår verkligen inte varför vissa måste göra politik av allt (isåfall är all typ av litteratur, även barnlitteratur mer eller mindre politisk ju) och inte bara kan slappna av och öppna upp sina sinnen, acceptera att alla inte är lika. Är det någon som kan förklara?
Varför är vissa rädda för att deras barn ska få läsa om killar som har klänning tex, eller om karaktärer som har homosexuella föräldrar? Vad är det för farligt med det? Jag som är homosexuell har läst både Totte och Pettsson och Findus och Astrid Lindgrens böcker när jag var liten, och jag skrämdes inte av att de alla var hetero, jag blev homo ändå, för det har ingenting med den litteratur man väljer att läsa att göra!!! Kan någon förklara detta fenomen, varför vissa är så rädda och måste kalla viss litteratur Politiskt korrekt, tack?
/Marie - politiskt korrekt..?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 10:24
Otroligt intressant att ingen vågar eller vill svara på detta, för jag vet att det är många som har den åsikten att vissa saker är politiskt korrekta? Jag är inte ute efter att debattera, jag är bara nyfiken och vill veta.
Jag vill veta varför detta skrämmer folk, och varför vissa inte kan öppna upp sitt sinne mer...? Jag är nyfiken... Ingen som vill försöka sig på ett svar?