• MrsLondon

Studerande förälder?

Finns det någon här som  är både mamma/pappa och studerar på universitetet?
    Får ni ekonomin att gå ihop?   Jag och min sambo studerar. Han får csn men inte jag. Vad ska jag göra? Hoppa av skolan och hoppas på något jobbb eller  gå kvar  och göra det bästa av situationen? Jag ska börja andra året på juristlinjen och älskar min utbildning. Vem vill egentligen anställa någon som är gravid? Har ett sommarjobb nu i Sthlm (bor i Luleå) som jag älskar.

Hjälp, tips och råd vore snällt =)

• Svar på tråden Studerande förälder?
  • LilleBo

Hej!

Jag är förälder och studerar =) Jag tar studielån och får då tillsammans med bidraget c:a 8000 i månaden. Varför har du inte rätt till csn om du läser till jurist? Hur klarar Ni er i dagsläget i såfall? =) Bor Ni hemma hos föräldrarna? Du är med barn eller? =) Grattis isåfall =)

• Pirum

Din fråga är alltså eg inte hur det funkar med två studerande föräldrar utan hur det funkar att leva tre personer på ett CSN? Eller missförstod jag?

• Pirum

Men generellt: du kommer få lägsta föräldrapengen om du inte har SGI sedan tidigare, alltså om du jobbade tillräckligt länge innan du började plugga.

• MrsLondon

Hallå på er =)

Jo, jag är gravid. Testen visar positivt så ska till Barnmorskan imorgon för ytterligare ett test.
    Jag ringde Försäkringskassan idag, och då jag arbetat i flera år innan jag studerade så hoppas jag få lite mer än 180 kr/dag.

Vi klarar oss knappt på det vi lever på nu, det är grymt tight.  Jag studerade rymdteknik 2004 i ett år men det är en kurs jag inte klarat.  Av diverse saker så beviljar inte CSN mig sitt lån, så jag ströjobbar under tiden.   Socialbidrag får jag inte heller då de anser att jag får skylla mig själv som valde att plugga då jag hade arbete. =( suuurt!

Vi bor 80 respektive 100 mil från våra familjer. Vi bor i Luleå i en mysig etta.

Hoppas vi klarar oss... Är sååå nervös!

Svar på tråden Studerande förälder?