Över 30 grader hemma, vad kan jag kräva?
Jag har över 30 grader inomhus i min lägenhet en vanlig solig sommardag, och runt 25 de dagar då det är lite svalare ute/regn.
Min lägenhet är inte så stor och ligger på tredje våningen med två hela fönsterväggar mot eftermiddags och kvällssolen, och det blir så fruktansvärt varmt. Såhär på förmiddagen är det uthärdligt med fläktar på och mörkläggningsgardiner i det värsta fönstret.
Jag är trött på att tvingas gå naken hemma (kan ju inte ta hem någon) och jag får åka till min pojkvän för att sova. Mina två katter lider verkligen i värmen och ligger utslagna under sängen nästan hela dagarna.
Igår ringde jag min hyresvärd och felanmälde detta, och de lovade att framföra det till den ansvariga. Idag ringde de tillbaka med beskedet att de inte tänker göra något utan att jag får "kämpa på med min fläkt".
Tyvärr kan jag inte leva i en kvav, bastuliknande lägenhet hela sommaren och inte heller se mina djur ligga varma och trötta. Eftermiddag och kväll rinner svetten bokstavligen och det är stillasittande som gäller.
Vad kan jag egentligen kräva av min hyresvärd?
Enligt socialstyrelsens riktlinjer får man inte ha varmare än 26 grader en varm sommardag, vilket jag helt klart har.