• Hemulia

Över 30 grader hemma, vad kan jag kräva?

Jag har över 30 grader inomhus i min lägenhet en vanlig solig sommardag, och runt 25 de dagar då det är lite svalare ute/regn. 

Min lägenhet är inte så stor och ligger på tredje våningen med två hela fönsterväggar mot eftermiddags och kvällssolen, och det blir så fruktansvärt varmt. Såhär på förmiddagen är det uthärdligt med fläktar på och mörkläggningsgardiner i det värsta fönstret.

Jag är trött på att tvingas gå naken hemma (kan ju inte ta hem någon) och jag får åka till min pojkvän för att sova. Mina två katter lider verkligen i värmen och ligger utslagna under sängen nästan hela dagarna.

Igår ringde jag min hyresvärd och felanmälde detta, och de lovade att framföra det till den ansvariga. Idag ringde de tillbaka med beskedet att de inte tänker göra något utan att jag får "kämpa på med min fläkt".

Tyvärr kan jag inte leva i en kvav, bastuliknande lägenhet hela sommaren och inte heller se mina djur ligga varma och trötta. Eftermiddag och kväll rinner svetten bokstavligen och det är stillasittande som gäller. 

Vad kan jag egentligen kräva av min hyresvärd?

Enligt socialstyrelsens riktlinjer får man inte ha varmare än 26 grader en varm sommardag, vilket jag helt klart har.  

• Svar på tråden Över 30 grader hemma, vad kan jag kräva?
  • Diablo

Du får skaffa luftkonditionering!

Har man tur behöver man inget vett!
  • misplacedname

Hyresgästföreningen?

• Umm Elias

men hörru vaddå kräva, ta lite eget ansvar och åk till el giganten o köp ac eller en kallluftsfläkt. Du kan inte mena allvar att de ska ordna detta åt dig?

Vad bortskämda människor det finns.

• La Lola
    Hemulia skrev 2011-06-30 11:19:26 följande:
    Enligt socialstyrelsens riktlinjer får man inte ha varmare än 26 grader en varm sommardag, vilket jag helt klart har.  
    Var kan man läsa det? På nätet?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Silvera

Ha nerdragna persienner på dagarna, och håll fönster stängda så mycket som möjligt. Så fick vi lära oss göra i Spanien, när vi hade lägenhet där.

Ett annat tips är att fylla badkaret, om du har något förstås, med kallvatten, och sedan fylla på med mer kallvatten senare. Kallvattnet suger till sig värmen i rummet på något vis, och det blir en aningens svalare.

(jag brukar även slänga i min katter en stund i badkaret, för att kyla av dem...) 

• Pussakaninen

jag tror knappast att du kan kräva att dem ska fixa sånt. Och det där med 26 grader tror jag inte riktigt på.

Vi har 25,något i badrummet och det är ju inte kallt därinne men långt ifrån svett varmt.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Fru U

Finns inga exakta riktlinjer i den bemärkelsen för hembostäder. Tyvärr.

Om man har orimligt varmt i flera månader och de inte gör vad de kan så kan man få ekonomisk ersättning i vissa fall men de måste fortfarande inte fixa problemet.

Det räknas inte som oskäligt att ha så varmt i en lägenhet under sommaren. Tyvärr

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • trettioplus

Det finns ju en undre gräns för hur kallt det får vara i en hyresrätt, så det borde finnas en gräns uppåt också?
    Jag har själv bott i en lägenhet där man fick sova på balkongen när det blev för varmt. Gamla miljonprogramshus som man ytrustat men inte lagt något krut på att tilläggsisolera kan väl lätt bli så...

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Majsan70

Men herregud...vad är problemet? Vi har 38 grader varmt inne när det är som varmast ute. Fördragna gardiner i kylande fläktar löser det problemet snabbt. Nu finns det dessutom ac torn man  kan köpa för nån femhundring o sen är problemet löst.

Jag har just nu 3 vuxna katter, en 5 månaders kattunge, en 5 veckors kattunge samt en hund hemma och det går ingen som helst nöd på dem.

Svar på tråden Över 30 grader hemma, vad kan jag kräva?