• Anonym (Timanställd)

Hur räknas föräldrarpenningen för timanställda?

Sedan i höstas (ett år när bebisen föds) arbetar jag på ett stort företag. De första sex månaderna var jag anställd av ett bemanningsföretag med 80% garantilön, men efter det övertog företaget anställningen och jag började jobba timmar. Jag kommer alltså ha jobbat sex månader för företaget och sex månader för bemanningsföretag utan uppehåll mellan när bebisen föds. Nu till min fråga; min lön har varierat mellan 20-35.000/mån beroende på hur mycket jag jobbat. Hur gör jag för att räkna ut min föräldrapenning? Och har det någon betydelse att jag bara varit anställd sex månader hos min senaste arbetsgivare, trots att jag jobbat 1 år i sträck? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur räknas föräldrarpenningen för timanställda?
  • Försäkringskassan

Hej!

När man arbetat i mer än 240 dagar (8 månader) innan beräknad födelse har man rätt till föräldrapenning beräknad på sin inkomst.
    När vi sen beräknar vilken ersättning man ska få per dag tittar vi på aktuell inkomst.
    Har man en varierande månadslön beräknar vi ett snitt på inkomst per månad x 12.

Här kan du läsa mer om beräkning av årsinkomst och föräldrapenning:

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/sgi_4080a_sjukpenninggrundande_inkomst_information_for_dig_som_ar_anstalld.pdf

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

Hälsningar

Moa, handläggare

• Anonym (Timanställd)

Tack för snabbt svar! En följdfråga; hur många månadslöner räknar ni ut snittet från? 6 eller 12 kanske?

• Försäkringskassan

Hej!

Har man haft samma arbetsgivare så brukar vi räkna på ett snitt 12 månader tillbaka, men i ditt fall så blir det ett genomsnitt hos senaste arbetsgivare (genomsnitt på de månader du arbetat som timanställd).

Hälsningar

Algott, handläggare

Svar på tråden Hur räknas föräldrarpenningen för timanställda?