• Längtarflickan

Svenskar med barn i USA. (Washington state)

Hej!

Jag söker föräldrar som flyttat till USA med sina barn. Gärna Washington state.
    Ska flytta dit snart och behöver råd och tips!!!

• Svar på tråden Svenskar med barn i USA. (Washington state)
  • evaoregon

Den finns några föräldrar som bor i staten Washington i den här tråden.

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50066376.html

Jag bor i Portland, Oregon, men mina barn är födda här och jag är gift med en amerikan.  Om det är några speciella frågor så kanske jag kan svara ändå.  Hur gamla är barnen? 

• Längtarflickan

hej

Tack för svar!

Barnen är 2 månader och 2 år gamla. Är det något jag bör kolla upp innan, vad är bra att tänka på?

• evaoregon
    Längtarflickan skrev 2011-07-02 10:22:24 följande:

hej

Tack för svar!

Barnen är 2 månader och 2 år gamla. Är det något jag bör kolla upp innan, vad är bra att tänka på?

Mina barn är ju födda här så jag vet inte vad man speciellt behöver tänka på vid en flytt.  Kommer en av er att vara hemma med barnen eller är det aktuellt med förskola?  Jag gissar att någon i alla fall ska vara hemma med dem den första tiden.  När det gäller förskola så får man anmäla till det i god tid.  Om barnet ska börja till hösten (september) så brukar det vara lagom att anmäla barnet i febr/mars.  Kindergarten börjar barn vid 5 års ålder (på de flesta ställen så ska barnet ha fyllt 5 år när terminen börjar i september).  Barn som är födda senare på hösten får vänta tills året därpå.

Kommer ni att bo i Seattle eller någon förort till stan?  Är det flytt via svensk arbetsgivare (i så fall brukar arbetsgivaren hjälpa till med det praktiska)?
Svar på tråden Svenskar med barn i USA. (Washington state)