• ELHU

Ni som är med i Handels!!! Nån?

Har en fundering..
    Började jobba för ett år sedan efter lång arbetslöshet... trivs som fisken i vattnet MEN chefen........
    Ja ja.. han har dröjt sen augusti förra året med ett anställningsavtal!
    Vete 17 hur många ggr jag har sagt till honom om detta.

IDAG fick jag ett.. där har han varit bekväm att fylla i endast "fast anställning" och "deltid".
    Under "Deltid" fanns det utrymme för att skriva i arbetstid i timmar eller %. Men den rutan har han lämnat tom.

Har pratat med honom flera ggr tidigare  om att jag vill ha detta ifyllt.. då bortförklaras det, ställer motfrågor, undanflykter osv.
    Känns som man inte har det garderat, kan ju jobba från en timme till hur mkt som helst som det ser ut på pappret nu.

Jag har jobbat samma dagar o tider sen augusti förra året!
    Min frågan: ÄR detta ok för han att fylla i? Om han kryssar i för deltid.. har han inte skyldighet att skriva i timmar eller % då?

Är ej med i facket längre av olika orsaker o kan tyvärr inte ringa dom för att fråga.
    Så tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som är med i Handels!!! Nån?
  • Nina 566

Det viktiga är ju att du har fått ett intyg, men egentligen så blev du fastanställd från dag 1 när du inte skrev på ett kontrakt. Man blir automatiskt anställd.....

Det bör framgå antal timmar, eller så finns det de arb givare som envisas med att göra "noll kontrakt".
    Det viktiga för dig är ju när/ Om du slutar så ska du få ett arbetsgivarintyg, där framgår dina arb timmar. Där kan man fylla i varierad arbetstid, som i ditt fall.

• ELHU

Jo, men på just anställning avtalet känns det viktigt för mig att de 25 tim/vecka står med. Annars är jag ju inte garderad något, han kan ju hux flux ta bort en Arb dag eller timmar för mig..

• Nina 566
    ELHU skrev 2011-06-30 17:56:03 följande:
    Jo, men på just anställning avtalet känns det viktigt för mig att de 25 tim/vecka står med. Annars är jag ju inte garderad något, han kan ju hux flux ta bort en Arb dag eller timmar för mig..
    Ok, förstår vad du menar.

Vad är hans anledning till att inte skriva timmarna? Du kan få tex 1,2,3 osv nya kontrakt per månad Om du ändrar timantal osv. Men du har alltså 25 h / vecka, och har jobbat det sen start?
  • MeijaMaria

Timmarna ska stå på kontraktet! Säg att du behöver ett kontrakt med dina timmar för att kunna gå med i a-kassa och handels eftersom de kräver det. Konstigt av din chef att inte ange timmarna på kontraktet, det kontrakt du har är ingen säkerthet då de inte står hur många timmar du har, så egentligen har du 0 timmar.

• Liil

Säg att du behöver de skriftligt. Beroende på hur din chef är skulle jag INTE säga att de är fär A-K Facket.... Jag har för mej att för att gå med i A-K så behöver man jobba 17 timmar i veckan. I Facket kan du alltid vara med! Och enligt vad jag tycker ALLTID vara med! I Handels så ingår bland annat hemförsäkrning,  fritid & olycksfall, reseförsäkrning osv osv, är ni 2 som är med i LO så har ni äen drullen gratis! Mm mm. Naturligvis har du även hjälp att fackligföreträdare vid problem på arbetsplasten. Efter du betalat in din första månadsavgift så kan du få hjälp vid problem!

Hoppas att det löser sej för dej!

• Nina 566
    MeijaMaria skrev 2011-06-30 20:34:48 följande:
    Timmarna ska stå på kontraktet! Säg att du behöver ett kontrakt med dina timmar för att kunna gå med i a-kassa och handels eftersom de kräver det. Konstigt av din chef att inte ange timmarna på kontraktet, det kontrakt du har är ingen säkerthet då de inte står hur många timmar du har, så egentligen har du 0 timmar.
    Till A-kassan skickar du inget kontrakt utan ett arbetsgivarintyg. Där framgår de faktiska timmar o dagar som man har jobbat.
    0 timmars kontrakt är ju också ett slags kontrakt, Men jag tycker att TS ska kräva av sin chef att få ett kontrakt som stämmer.

TS, jobbar du på ett litet företag?
  • ELHU
    Liil skrev 2011-06-30 20:44:37 följande:

Säg att du behöver de skriftligt. Beroende på hur din chef är skulle jag INTE säga att de är fär A-K Facket.... Jag har för mej att för att gå med i A-K så behöver man jobba 17 timmar i veckan. I Facket kan du alltid vara med! Och enligt vad jag tycker ALLTID vara med! I Handels så ingår bland annat hemförsäkrning,  fritid & olycksfall, reseförsäkrning osv osv, är ni 2 som är med i LO så har ni äen drullen gratis! Mm mm. Naturligvis har du även hjälp att fackligföreträdare vid problem på arbetsplasten. Efter du betalat in din första månadsavgift så kan du få hjälp vid problem!

Hoppas att det löser sej för dej!

Jag va med förr men valde själv att gå ur av olika orsaker.
    Nina 566 skrev 2011-06-30 20:23:51 följande:
    Ok, förstår vad du menar.

Vad är hans anledning till att inte skriva timmarna? Du kan få tex 1,2,3 osv nya kontrakt per månad Om du ändrar timantal osv. Men du har alltså 25 h / vecka, och har jobbat det sen start?
    Japp, jobbat så sen start. Han säger ingen anledning direkt.. utan förhalar osv.. så undrarhan varför jag vill att det ska stå timmar. Jag har då svarat att det känns mer säkert, en trygghet för mig! Men då svarar han att jag inte behöver vara orolig, kommer alltid finnas jobb för mig där. Jobbar på ica, stor kedja ju.
Svar på tråden Ni som är med i Handels!!! Nån?