• Anonym (undrar)

ersättning ibland

Hejsan!
    Jag har en son på 2 månader som jag helammar. Eftersom jag inte vill amma offentligt känner jag mig ofta väldigt låst till hemmet och den närmaste omgivningen. Därför har jag börjat fundera på att ge honom ersättning de gånger jag är ute långt hemifrån. Det rör sig om kanske 1-2 ggr i veckan.

Min fråga är om det finns risk för att han blir hård i magen eller får magknip. Jag har även läst att man kan blanda i en tsk rapsolja i ersättningen för att undvika hård mage. stämmer det?

Och slutligen, rekommenderar du ngn ersättning som är skonsam mot magen eftersom han kommer att få det så pass sällan? Jag har köpt semper tetrapack, går det bra tror du?

Tack på förhand!

• Svar på tråden ersättning ibland
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle rekommendera att du erbjuder honom ersättning med tillsatt bakteriekultur. Vilket Nestlé har i sin Nan pro 1, som kan användas från födseln.

Att använda tetrapack går minst lika bra som pulver. I slutändan kan det dock vara billigare med pulver.

Fass.se (läkemedelsinformation till allmänheten) rekommenderar 1 tsk messmör i (200ml) modermjölksersättning vid förstoppning som, enligt min erfarenhet, ger mer effekt än rapsolja.

Hoppas att det går fint att erbjuda honom ersättning framöver. Protesterar han kan du alltid prova att blanda lite utpumpad bröstmjölk med ersättning, så blir smaken mer bekant.

Mvh Christine

Svar på tråden ersättning ibland