Du måste logga in för att svara i en tråd.

• giz

jäkla julstjärnor

har nu bestämt mej att bojkotta dessa blommor.
    alltså vad är det med kvaliten på dom nu mer?
    hinner bara få hem dom så rasar bladen och dom dör.

blomhandlarna driver väll dessa blommor så hårt och tack vare det så får man köpa 200 st och wolla så har efterfrågan ökat......morr
    förr så kunde man ha en å samma blomma som villken krukväxt som helst men nu är man impad om dom håller ett par dagar.............tom snittblommor har idag längre livslängd än  mina måndags exemplar av julstjärnor morr morr..........
    så jupp det var bättre förr iaf på julstjärne fronten

• Svar på tråden jäkla julstjärnor
  • Angel80

Har du köpt dem från en handlare som har dem utomhus?

• Angel80

I så fall kan du räkna med att det får en chock av värmen när de kommer in och dör. Annars vet jag inte vad felet kan vara.

• cotton

Julstjärnor är väldigt känsliga!

Du ska absolut inte ha dem i drag då de inte tål kyla. Samtidigt ska de helst inte stå precis över element då de blir torra och för varma. Du ska vattna dem så att där fuktiga, men inte våta. De ska inte torka ut... ja, alltså, massor med regler.

Lycka till!

• Danbala

Lustigt det där. Jag har aldrig satsat på julstjärnor, för de har en tendens att dö vad jag än gör med dem. Så förra helgen fick vi en i present av vårt hyresbolag, så jag ställde den på ett fat på vardagsrumsbordet och tänkte låta den bara dö i frid där. Den fick en liten skvätt vatten av bara farten när jag vattnade hyacinten som stod bredvid, men annars ignorerar jag den och väntar på att den ska dö.

Så vad gör blomskrället? Jorå, frodas och mår bra.

Suck.

• Skusan

Håller med dig Giz, har haft samma problem med mina julstjärnor, så nu skiter jag i dom Dessutom har jag en knäpp katt som äter på bladen och dom är ju skitgiftiga så det är väl ingen bra kombination...

• ming

Det är lättare med hyacinter eller amaryllis. De växer ju så fort man bara tittar på dem ju!
    Och hyacinter luktar underbart gott också!

• lisa1

håller med, kanske ska ta å titta på en i plast, så kanske det blir fint på bordet till jul och därefter med... har bara köpt en hittills men den är nu halvdöd efter bara 2 dagar,köpte den iof på willys billigt, men de borde väl kunna leva för det!!

• Markkoooooo

det finns såna i plast

• giz
    noppe blomaffär, dom står som dom övriga krukväxterna men visst dom har säkert stått förvarade i ett "kylrum" eller ngt, är väll det enda sättet i dag för handlarna att hålla dom frächa i de mängder som dom tar hem.
    har testat att köpa från 3 olika. blomaffären, ica och från växthus. och alla ger upp. har testat att ställa dom ljust, långt från elementet, lite varmare, lite svalare, mindre vatten, mera vatten osv osv.........
    enligt uppgift om hur dom ska skötas så är det att jorden ska va småfuktig, alltså inte dränkt å inte snustorr..... placeringen skulle inte ha så stor betydelse.
    jaja jag kommer nästa år gå över till amarillys eller ngt liknande men det är bara så frustrerande, kan man inte driva egna? alltså så man inte stressar sönder dom utan dom får växa i sin egen takt?
  • Nuk

Det är ju faktiskt helt galet att den blomma som är mest köldkänslig av alla, den ska man köpa till jul, när det är som kallast.

• Danbala

Skusan:
    Ja, det är en stygg, stygg blomma.

• Markkoooooo

Giz: om du köper en i plast så kan den stå på köksbordet året runt och täcka över fläckarna

• Sötnos

Mina har alltid mått väldigt bra! Brukar alltid köpa ett par till första advent och de håller sig fina hela julen!

• Gunilla75

Det gäller att slå in julstjärnorna i papper när man ska ut i kylan. Väldigt känslig blomma. Fick en julstjärna förra året, som såg ut att dess dagar snart skulle vara räknande. Men så fel så... den har vuxit och är hur grön som helst ett år senare. Är ingen person med direkta "gröna fingrar", men har läst att man kan få julstjärnor att blomma igen. Men sånt tålamod har jag inte.

• M E J

Mina lever då. Men jag har få rådet av min blommintresserade mor att låta blomman vara kvar innlindad i pappret någon timma, sedan öppnade jag upp lite på pappret (tog bor tejpeno vek upp), och lät den stå iaf 1 timme till i det öppnade pappret. Alla lever då ännu, ej tappat ett blad. Bortsett från den som klant jag ställde intill balkongdörren, som jag förövrtigt lämnade öppen under tiden vi satte upp ljusslingan. *mitt fel*

Bara ett tips...

Svar på tråden jäkla julstjärnor