• Anonym (worried)

ätit mozarellastiks på sibylla två dagar i rad! farligt för bebisen?

har just plussat, en och en halv vecka sedan.

har proppat i mig mozarellastiks på sibylla två dagar i rad, (fått någon sorts craving typ!)

är det farligt såhär i början??

• Svar på tråden ätit mozarellastiks på sibylla två dagar i rad! farligt för bebisen?
  • Anonym

Herregud folk, slappna av.

Självklart är det inte farligt  

• mammatillcharlie

Det är ingen fara med det =)

Mozarellan ju nästan alltid pastöriserad så det behöver du inte oroa dig för..

Det är opastöriserade ostar som brie, och olika mögelostar som ska undvikas pga listeria!

Så du kan äta på sibyllan imorgon med ;)

• Anonym (worried)
    Bella73 skrev 2011-06-30 22:55:05 följande:
    Mozzarella ska man INTE äta när man är gravid!
    :( jag vet vel det men inte tänkte jag på det då jag tryckte i mig dom! ovant å va gravid ju.
  • Bella73
    Säkra ostar under graviditeten
    Hårda ostar: hushållsost, grevé, cheddar, edamer, emmentaler, fetaost, gouda, gruyere, halloumi, havarti, jarlsberg, manchego, paneer, parmesan, pecorino (hård), provolone.
    Mjuka ostar: vitlöks- eller örtkryddad ost, keso, cream cheese, fetaost, getost som inte är mögelost, mascarpone, mozzarella, mjukost i tub, ricotta.
    Yoghurt, probiotiska yoghurtdrycker, syrade mjölkprodukter och creme fraiche är säkra att äta. Ostar du bör undvika under graviditeten
    Vitmögelost: brie, blue brie, cambozola, camembert, chaumes, chevre (getost med vitmögelyta), pont l'eveque, taleggio, vacherin-fribourgeois.
    Grönmögelost: bergader, bleu d'auvergne, dolcelatte, gorgonzola, roncal, roquefort, stilton, tomme.
    Mjuk opastöriserad ost, även gjord av get- eller fårmjölk: chabichou, pyramide, torta del cesar.
  • mammatillcharlie
    Bella73 skrev 2011-06-30 22:55:05 följande:
    Mozzarella ska man INTE äta när man är gravid!
    Varför inte????
Svar på tråden ätit mozarellastiks på sibylla två dagar i rad! farligt för bebisen?