• swe92

Problem med kattunge!

Hej jag och min sambo har skaffat 2st kattungar (hanar) för en vecka sen.

Dom är 13v och väldigt lekfulla. Men den ena katten har problem med magen
    och jag har avmaskat båda med MilbemaxVet, matat (fisen) med Verum (laktosfritt),
    vatten i torrfodret, gett han fibrer, och får mat som är till  för både små och vuxna katter.

Men de hjälper inte! så vad kan jag göra??

Hans symptom är:

Lös i magen (ej diarré) Luktar apa när han bajsar och fiser Fiser nästan hela tiden Uppsvälld mage (som blir lite större för varje dag) Stor aptit Duktig på att dricka vatten Han är för övrigt frisk och kry och beter sig normalt
  • Svar på tråden Problem med kattunge!
  • Probably the best    in the

Får han samma foder som hos uppfödaren?

Varför fibrer?

SKippa torrfodret och ge honom kokt torsk och nötfärs (skonkost) några dagar.

Kattungar som flyttar från mamma kan säkert bli stressade och oroliga i magen.

Annars är ju ett hett tips att ringa en veterinär och rådfråga....

• Ayyla

Ingen aning vad det kan vara. Låter ju lite obehagligt att magen växer för varje dag. Ring du veterinären imorgon och se vad dom säger.

• pluvdo

Testa, som Probably the best in the sade, att ge katten enbart kokt torsk i ett par dagar och se om det blir bättre. En av mina katter var jättedålig i magen under en period när den var yngre, till synes utan anledning, och det gick över nästan direkt då hon fick enbart torsk.

Men ser du ingen förbättring får du förstås ringa en veterinär. (Även om veterinärer ofta är dryga och inte ger några råd alls utan bara säger att man för en mindre summa pengar (läs nästan tusen kronor) kan komma in och få katten undersökt.)

• swe92

Har läst om olika tips på nätet och testat med olika metoder med de som jag har haft hemma, har äver hört att morotspurré ska vara bra mot de iaf, tack för tipsen,

men kan stress göra katten svullen eller pga värmen?

• skorpionen80

Ta det lite lugnt med magen, du har hunnit med lite för många metoder på bara en vecka. Äter kattungen samma mat som hos uppfödaren?

• Alexandra77
    pluvdo skrev 2011-07-01 02:05:58 följande:
    Testa, som Probably the best in the sade, att ge katten enbart kokt torsk i ett par dagar och se om det blir bättre. En av mina katter var jättedålig i magen under en period när den var yngre, till synes utan anledning, och det gick över nästan direkt då hon fick enbart torsk.

Men ser du ingen förbättring får du förstås ringa en veterinär. (Även om veterinärer ofta är dryga och inte ger några råd alls utan bara säger att man för en mindre summa pengar (läs nästan tusen kronor) kan komma in och få katten undersökt.)
    Veterinärer ger visst råd på telefon!
  • Alexandra77
    swe92 skrev 2011-07-01 02:43:12 följande:
    Har läst om olika tips på nätet och testat med olika metoder med de som jag har haft hemma, har äver hört att morotspurré ska vara bra mot de iaf, tack för tipsen,

men kan stress göra katten svullen eller pga värmen?
    Men har du provat torsk? Ge bara kokt torsk några dagar i små men många portioner.
  • Alexandra77

Är mamman utakatt? Du måste i såfall avmaska flera gånger mot spolmask, maskmedlet dödar bara vuxna maskar, inte ägg och larvstadier. Så när du avmaskar dör dom vuxna maskarna men några veckor senare har larvarna och äggen blivit vuxna maskar. Så avmaska flera gånger med några veckors mellenrum, borde stå på bipacksedeln hur många veckor det ska gå emellan.

• Alexandra77

Dom kan ju även ha fått bandmask av mamman om hon är ute, både smittats från henne eller fått dom av möss om hon bjudit dom på det. Då ska dom ju avmaskas även mot bandmask.

• pluvdo
    Alexandra77 skrev 2011-07-01 06:08:37 följande:
    Veterinärer ger visst råd på telefon!
    Ja, jag kanske var lite cynisk. Jag tycker dock ofta att det är så att de bara säger att de inte vill uttala sig utan att se katten först.
Svar på tråden Problem med kattunge!