OK att ta bebis i liten motorbåt?
I sommar när vår bebis är ca 3 månader kommer vi att vara hos mina svärföräldrar på västkusten. Där åker man alltid på båtutflykt med en ganska liten motorbåt. Jag känner mig väldigt tveksam till att ta en så liten bebis i båten. Det känns osäkert att halka omkring på däck med henne, hoppa med henne över till bryggor och risken för att krocka med båten finns ju, även om den är väldigt liten. Det är också lite vingligt på en båt och jag är rädd att vi ska snubbla med henne i famnen/selen/sjalen.
Men min sambo och hans familj ser inga problem med det här. Så har det alltid gått till i hans släkt och det har aldrig hänt något. Min svärför kör alltid lugnt och försiktigt när det är barn i båten och de åker inte till klippöar då utan bara till bryggor där det är lättare att gå i land. De kör inomskärs där det inte blåser mycket eller går höga vågor. Däremot har ingen i familjen, förutom barnen, flytväst.
Det här är lite känsligt, för om jag inte låter vår dotter åka i båten på grund av säkerhetsrisken betyder ju det också att jag indirekt kritiserar hela min sambos släkt för att vara oförsiktig med sina barn.
Jag tänker att både vi och hon ju kommer att kunna åka båt andra somrar, i många år framöver, när hon är äldre och kan ha flytväst - att det är en onödig risk att ta nu och att vi inte förlorar så mycket på att skjuta på båtpremiären till kanske nästa sommar.
Hur hade ni gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 11:27
Herregud vad tät texten blev. Jag gjorde radbyten i textfältet, jag lovar!