• 1978

OK att ta bebis i liten motorbåt?

I sommar när vår bebis är ca 3 månader kommer vi att vara hos mina svärföräldrar på västkusten. Där åker man alltid på båtutflykt med en ganska liten motorbåt. Jag känner mig väldigt tveksam till att ta en så liten bebis i båten. Det känns osäkert att halka omkring på däck med henne, hoppa med henne över till bryggor och risken för att krocka med båten finns ju, även om den är väldigt liten. Det är också lite vingligt på en båt och jag är rädd att vi ska snubbla med henne i famnen/selen/sjalen.

Men min sambo och hans familj ser inga problem med det här. Så har det alltid gått till i hans släkt och det har aldrig hänt något. Min svärför kör alltid lugnt och försiktigt när det är barn i båten och de åker inte till klippöar då utan bara till bryggor där det är lättare att gå i land. De kör inomskärs där det inte blåser mycket eller går höga vågor. Däremot har ingen i familjen, förutom barnen, flytväst.

Det här är lite känsligt, för om jag inte låter vår dotter åka i båten på grund av säkerhetsrisken betyder ju det också att jag indirekt kritiserar hela min sambos släkt för att vara oförsiktig med sina barn.

Jag tänker att både vi och hon ju kommer att kunna åka båt andra somrar, i många år framöver, när hon är äldre och kan ha flytväst - att det är en onödig risk att ta nu och att vi inte förlorar så mycket på att skjuta på båtpremiären till kanske nästa sommar.

Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 11:27
    Herregud vad tät texten blev. Jag gjorde radbyten i textfältet, jag lovar!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK att ta bebis i liten motorbåt?
  • Lena

Utan flytväst aldrig båt! Det finns flytvästar för ganska små krabater

• 1978
    Lena skrev 2011-07-01 11:28:27 följande:
    Utan flytväst aldrig båt! Det finns flytvästar för ganska små krabater

Hur små flytvästar finns det?

Min sambo säger att han kommer att börja använda flytväst nu när vi har bebis. Jag kommer också göra det så klart. Har alltid flytväst annars men i hans familj är man konstig om man har det och tidigare har jag, dumt nog, fallit för grupptrycket.

• MillaGirly

Vi åkte båt första gånger med vår dotter när hon var 5 veckor. Flytvästen vi hade köpt passar för barn upp till 10 kg. Det finns också flytvästar från 5-15 kg som jag skulle köpa ifall jag var du. Båtresan gick hur bra som helst :) 

• Mamma till V

Det finns flytvästar för små bebisar, från 0-15 kg brukar de ligga på.  Åk ALDRIG båt med ditt barn i bärsele eller sjal!!!! OM du slår i huvudet och ramlar i drar du med dig ditt barn.... 

• Kazeer

Jag hade inte tagit med mig min bebis i en liten motorbåt. Men jag hade å andra sidan inte åkt liten motorbåt frivilligt, så det påverkar naturligtvis min inställning i frågan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SeTa

Självklart kan du åka båt med din lilla bebis, men lika självklart ska ni båda ha flytväst! Däremot är det inte en bra idè att ha bebisen i selen eller sjalen när ni åker.
    Ha det så skönt på havets vågade våg!

• TvåBusar

Vi har haft med båda våra söner i båt på somrarna när dom varit små. Vi har haft en flytväst på som barnet lätt ligger ner med så dom har oftast sovit på "golvet" i båten.

Vi har alltid gjort att en av oss har gått i båten för att sedan ta emot lite och likadant när vi gått ur. Dvs att vi har aldrig hoppat i land/riskerat halka i båten med barnen i famnen.

Ha en trevlig och lugn båttur i sommar :) !

• 1978

Tack alla båtvana för era tips! Kanske vågar vi ge oss ut ändå... Jag är själv så ovan vid båt och hav (har mest paddlat kanot i insjöar), förmodligen är det därför jag blir så nervös.

• kela81

det kommer gå bar med bebisen i båten om du känner att du vill åka med ut. Vi åkte ut med våran tjej jätte mycket förra sommaren (född i mitten av maj) och hon hade flytväst på sig så klart...se bara till att ha en som är godkänd för så små barn.

Vad det gäller kommande sommrar sen och att de vuxna i din sambos släkt inte har flytväst så tycker jag att du och din sambo ska ha flytvästar på er (gärna redan i år) strunta i om de andra vuxna tycker att det är onödigt! Barn gör ju som man gör och inte som man säger och dessutom så måste ju ni tvänka på er säkerhet nu också när ni är föräldrar! Lycka till!!!

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Midsommarblomster

Jag kommer från en seglarfamilj och vi har seglat sedan vi var nyfödda! Flytväst, naturligtvis. Som små har vi släppts ut på stock och sten utan koppel ;)

Klart nu ska åka båt! Åker du inte bil heller? Statistiskt sett sker fler olyckor med bil. Du har drabbats av trygghetsnarkomani!

Svar på tråden OK att ta bebis i liten motorbåt?