• Plommonben

Byta till bilbarnstol?

Hej alla kunniga!

Vi har en tjej som är 5 månader. Hon är ganska stor för sin ålder, 68 cm lång och 7,9 kg. Nu ska vi på bilsemester i sommar och är i valet och kvalet om vi ska byta från babyskyddet till bilbarnsstol innan semestern. Hon kommer bli 6 månader innan vi är hemma från semestern och det handlar om långa bilresor.

Har läst att barnet ska sitta stadigt. Vår tjej sitter utan stöd, men stadigt är verkligen att ta i (tippar åt sidan när hon vänder sig åt sidan). Läste även att man ska byta när barnet sätter sig upp i babyskyddet, vilket hon gör (vi måste "putta" ner henne i stolen för att kunna sätta på henne bältet).

Vårt babyskydd har en maxgräns på 13 kg, men hennes fötter är redan idag utanför stolen (om nu det betyder att hon är för stor?).

Läste även (ojoj, vad jag läser ) att bilbarnstolen är säkrare än babyskyddet, vilket lett till att vi gärna vill byta (förutsatt att det är det bästa för henne).

Det blir ett besök på barnens hus i helgen, för att få deras åsikt, men jag är även nyfiken på hur ni andra har gjort/skulle göra i vår sits! Så, dela med er av era erfarenheter

Tack på förhand!

• Svar på tråden Byta till bilbarnstol?
  • snowball

hej, vi bytte till bilbarnstol till våran tjej när hon var 5 månader, då hon var för stor för den (tjock/lång) hon trivdes inte i den längre,hon vile ha sitt utrymme, så jag tror att ni kan bytta till bilbarnstol, finns ju sånna från 0-25kg...

• Guld gossarnas Super Mamma

Vi har bytt till större stol på båda då de varit runt 6 månader,trots att de ännu fått plats i babyskyddet,gör inget att fötterna kommer utanför stolen    de sitter mkt bättre och säkrare i stor stol från de att bebis klarar av att sitta utan stöd själv.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Plommonben

Tusen tack för era kommentarer! Nu har jag en fråga (som säkert är helknäpp, får skylla på att jag är förstagångsförälder ), men vad betyder sitta själv utan stöd? Hur lång tid ska barnet kunna sitta, en liten stund eller så länge som det vill sitta?

• Plommonben

hmmm, då kan hon nog sitta utan stöd. Låter som att vi blir med bilbarnstol i helgen!

• Joico

Jag säger BYT prova ut en bra stol som passar både barnet och bilen så blir det kanon.

Jag skulle säga att det räknas som att hon kan sitta utan stöd

Svar på tråden Byta till bilbarnstol?