• IllScarlett

Nikotin och amning?

Med ny forskning som pekar på att det inte är någon "fara" med alkohol och amning med tanke på promillehalten blir så liten i blodet och bröstmjölken, gäller detta allt man stoppar i sig då tänker jag? Hur är det med nikotin? Nu skulle jag varken dricka alkohol eller röka när jag ammar eftersom det känns helt fel, men nyfiken på hur det ligger till. Nikotinhalten borde ju också reduceras kraftigt innan den når det lilla barnet.

• Svar på tråden Nikotin och amning?
  • FrkJenny

Nikotiner går inte igenom magen utan ner i lungorna - vars uppgift ju är att syresätta blodet - och transporteras därför rakt ut i blodet. I bröstmjölken blir det därför väldigt hög halt av nikotin, så man ska definitivt undvika att röka när man ammar.

Men! OM man ändå röker - så är det inte bara genom bröstmjölken barnet får i sig nikotin: Du har det i kläderna och i huden och hudens porer, så barnet får i sig nikotin bara genom att du rör vid det, och av att andas nära dig - även om du aldrig röker i närheten av barnet. Och bröstmjölken, även den som är nikotinhaltig, innehåller samtidigt skydd som barnets kropp behöver för att kunna stå emot gifterna det får i sig. Det är därför bättre att fortsätta amma även om man röker än att sluta amma i förtid för att kunna röka.
    Men det bästa är naturligtvis att inte röka alls, vare sig man ammar eller inte.

Svar på tråden Nikotin och amning?