• Wilhelmina

Finns det något ditt barn INTE får göra...

... som andra barn får?

Har precis läst Tigermammans stridsrop (ni vet, där döttrarna inte får leka med andra barn efter skolan, inte hoppa över att öva på piano/fiol varje dag et c) och fascinerats över vissa föräldrars uppfostringssyn.
    Själv har jag nog ansett mig vara en lite tuffare förälder än den genomsnittliga (svenska) föräldern, men i jämförelse med Tigermammman känner jag mig som en riktig curlingmamma.

Så, nu behöver jag lite referensramar! Vad är INTE okej för dig? Godis en tisdag? Sitta framför teven ett par timmar i sträck? Låt mig höra exemplen:)

• Svar på tråden Finns det något ditt barn INTE får göra...
  • Hannah76

Oj..

De får inte:
    Vara elaka.
    Inte reta andra barn.
    De får inte sitta framför datorn/tv om inte alla läxor är gjorda och det är undanplockat i deras rum.
    De får inte lämna tallrika odyl kvar på bord efter att de har ätit.
    Osv..

Finns säker massor med saker jag glömmer nu. Ser mig inte som en sträng förälder, curlrar nog en del, men jag har vissa krav och de ska följas.

• Vissla

Dom får inte slå, sparka, knuffas, retas, spotta på folk, kasta spaggethi på grannens katt, äta giftiga bär, äta chokladbollar nakna i fontänen på centrum, kissa i fruktdisken, dra i håret eller på annat sätt vara elak mot någon.

• Lena
    Vissla skrev 2011-07-01 12:49:06 följande:
    Dom får inte slå, sparka, knuffas, retas, spotta på folk, kasta spaggethi på grannens katt, äta giftiga bär, äta chokladbollar nakna i fontänen på centrum, kissa i fruktdisken, dra i håret eller på annat sätt vara elak mot någon.
    Har de jag markerade varit ett stort problem?
  • Vissla
    Lena skrev 2011-07-01 12:58:51 följande:
    Har de jag markerade varit ett stort problem?
    Nej, aldrig hänt
  • Tant Green

Tror ni missade slutet på frågan "... som andra barn får?" Det är nog rätt få barn som får vara elaka och kissa i fruktdisken

Jag kan faktiskt inte komma på något som de flesta barn brukar få, men som min dotter inte får... vi har nog ganska "vanliga" regler hemma. 

• Trollet Ludenben

mina barn får inte leka med leksaksvapen, inte hoppa i soffor eller våra sängar, inte äta någon annanstans än köket, inte öppna dörren om det ringer på om vi inte gett lov och inte bada i badkaret... allt detta har sina skäl och inte bara för att jag har principer.

Älskade ungar
  • Rödnäbba

äta godis i veckan, titta på tv flra timmar på dagtid, sitta innen en hel dag, äta massa skräpmat, begränsas pga kön, bli tvingad att äta, säga tack, förlåt etc...säkert mer..

• Wilhelmina
    Vissla skrev 2011-07-01 12:49:06 följande:
    Ja, det är ju saker som barn generellt sett brukar få göra...
  • MamaPapa

"som andra barn får" hmmm....  vi har väl ganska lika regler om "uppförande" som andra. Sedan kör vi hårt på lördagsgodis  bara på lördagar och inte andra dagar. Och det vet jag att andra barn får. Och sedan får han inte spela tv/data spel efter 18.30 och inte se barnprogram efter 19.00 (han är 7.5 år och lägger sig vid 20/20.30). Det finns det säkert andra barn som får.

Svar på tråden Finns det något ditt barn INTE får göra...