• 2bm

Kan man flyga med en 3 månaders bebis?

Hej!
    Vi är nu i valet och kvalet om vi ska åka utomlands eller inte, vår bebis kommer att vara 3 månader och flygresan är ca 3h lång.
    På BVC tyckte de att vi skulle vänta med att åka utomlands tills nästa sommar.
    Jag tycker att det verkar vara lite väl överdrivet.

Vad har ni för erfarenheter av att resa med småbarn?

• Svar på tråden Kan man flyga med en 3 månaders bebis?
  • Kiira

flög dock inrikes med våran dotter när hon var 2 månader. gick hur bra som helst! hon sov sig igenom allt =)

• Strumpan82

Har ingen erfarenhet själv men en nära vän åkte till Spanien med en 3 månaders och det gick jättebra! Både flygresan och där nere!

• 2bm

Jag är heller inte orolig för själva resan, men infektionsrisken är ju större då luften står still inne i planet...

• Temugg

Att flyga är väl ok men det är inte söderut och värmen ni tänkt er till? Då förstår jag om BVC tycker att ni ska vänta för det kan vara jobbigt i värmen med en sån liten.

• benedikten

Klart du kan! Det är så mycket lättare att flyga med en sån liten bebis än när dom blir större. Vi har flygit massor med vår dotter och det har gått hur bra som helst.
    Kolla med incheckningen och planet är fullt, är det inte fullt så kanske ni kan få ett ledig säte till bebisen brevid er. Dessutom får ni gå på planet före alla andra när man har barn. Köp en baby björn sele eller en sjal, perfekt när man reser.

• 2bm

Vi tänkte åka till Kroatien, men i september då det inte är så varmt längre

• benedikten
    2bm skrev 2011-07-01 16:32:56 följande:
    Vi tänkte åka till Kroatien, men i september då det inte är så varmt längre
    För varmt är såklart inte skönt för bebisen. Men att få sova utomhus i bara blöja i sin vagn älskade vår dotter, hon har aldrig sovit bättre.
  • Manchester

Jag själv flög över Atlanten innan jag var tre månader. Min morfar blev svårt sjuk hemma i Sverige och mamma kände att hon måste åka hem (vi bodde i Canada). Det gick bra after vad jag fått berättat för mig.

Många små barn flyger långa sträckor i samband med att de blir adopterade. Vi fick vår dotter några flygtimmar bort, men hon var över året, så det är inte direkt jämförbart. Men från en del länder kommer barn som bara är några veckor/månader när man får dem och de tycks ju klara att flyga även om det kan handla om resor på ett halvt dygn eller mer.

Dock är er resa för nöjes skull och inte något nödvändigt. Därför skulle jag se till att ha en ordentlig reseförsäkring så att ni inte känner att ni måste åka om ert barn exemeplvis är förkyld. Start och landning är ju riktigt obehagligt även för en vuxen om man är täppt och för en liten, som inte förstår vad som händer, är det nog etter värre. Även ett fullt friskt barn kan behöva tryckutjämna vid start och landning och då är det bra att ge flaskan eller amma. När barnet suger slipper det lock för öronen och smärta.

Lycka till!

• Frontline
    pajo skrev 2011-07-01 16:30:11 följande:
     Då förstår jag om BVC tycker att ni ska vänta för det kan vara jobbigt i värmen med en sån liten.
    Synd om dom som bor i värmen hur gör dom då?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Manchester

Kom på en sak till. Många flygbolag har en liten vagga som man kan boka till riktigt små barn. Har för mig att den hänger över föräldrarna på något sätt (kanske måste man sitta vid nödutgången för att få mer plats). Kolla upp det i god tid, för det brukar bara finnas en eller två att tillgå på varje plan. Vet dock inte om det funkar med charter, kanske bara är på reguljärflyg.

• SysterYster76

Hej! Jag, lillen 3 mån och pappan flög till Holland 1,5h och det gick kanonbra! Han sov hela vägen dit. På hemvägen var vi tvugna att byta bajsblöja längst bak i kabinen på golvet men vi hade bra hjälp från en flygvärdinna så inga problem :D

Vårt BVC tipsade om att man kunde ge nässpray innan för att förebygga ont i öronen på bebisen.

Så själva flygandet går bra... Men hur det är i landet man kommer till är ju en annan femma. Det är ju skillnad på Holland och Turkiet när det gäller värme t wx

• JanaLiiN

Det går utmärkt att flyga med tremånaders. Amma/ge flaska vid start och landning. Ta en bra försäkring så ni kan ställa in om nåt händer (kolla europeiska.se)

Det går utmärkt att ha en baby i värmen, de överlever det också. Däremot ska man skydda dem mot direkt sol, folk i varma länder tar inte ut sina babys i solen på dagarna om det går att undvika utan håller sig inne tills solen gått ner och det blir svalare på kvällen.

Räkna inte med att kunna hänga på stranden om det är varmt, även under parasoll är det mycket UV-strålning (solljuset studsar mot sand och vatten). Räkna istället med att ta det lugnt på hotellet mer än vanligt, boka gärna lite lyxigare rum än ni brukar om ni har möjlighet.

Vår baby som var sex månader då vi var utomlands älskade all uppmärksamhet och att få vara med ute i alla olika situationer. Vi flög långt, åkte bil, buss, olika båtar och annat och det var aldrig några problem. Men vi har bytt blöjor och ammat på många udda ställen ,-)

• lottizm

Vi flög till Ecuador förra sommaren när vår son var 3,5 månad, det hur bra som helst. Om ni "bara" ska till kroatien och i september så går det säkert jättebra!

• Dixie

vi flög till Wien när sonen var 2,5 mån och det gick jättebra!

• evaoregon
    Manchester skrev 2011-07-01 16:51:44 följande:
    Kom på en sak till. Många flygbolag har en liten vagga som man kan boka till riktigt små barn. Har för mig att den hänger över föräldrarna på något sätt (kanske måste man sitta vid nödutgången för att få mer plats). Kolla upp det i god tid, för det brukar bara finnas en eller två att tillgå på varje plan. Vet dock inte om det funkar med charter, kanske bara är på reguljärflyg.
    Med en del flygolag kan man mycket riktigt få en bassinet.  Den hängs på väggen framför föräldrarna.  Om man har små barn med sig så får man INTE sittta vid en nödutgång utan de platserna är till för personer som lätt kan ta sig ut och även hjälpa till att öppna nödutgången.  Med bassinet sitter man vanligtvis på mittenplatserna i planet.
  • Annastar

Det går kanon hoppas jag, för vi reser till cypen i september o vår minsta är då 3 månader!

♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
Svar på tråden Kan man flyga med en 3 månaders bebis?