• Ketzzi

Hyresvärds skyldighet att täta drag från fönster och balkongdörr

Hur länge ska man behöva vänta på hyresvärdens skyldigheter att utföra nödvändiga reparationer och service av bostaden? För 2 år sedan fick jag min lägenhet ommålad under våren, även fönster och balkongdörr som var ordentligt slitna. När vintern kom kände jag att det blåste och drog väldigt mycket från balkongdörren och såg att det var en glipa på ca 1 cm mellan dörr och karm. Detta måste ha skett när målaren slipade bort gammal färg, innan han målade. Har försökt att täta själv med det är väldigt svårt att få det ordentligt tätt med tanke på den stora glipan som finns också.

Samma år i augusti ringde jag kontoret för felanmälan och blev lovad tätning. Hösten kom och ingen ringde, men i januari fick jag ett samtal att dom skulle komma samma dag, det var -10 och snöstorm. Blev riktigt sur och sa att det går inte att komma nu, mitt i vintern, och varför ringer ni nu frågade jag. Vi hittade lappen nu fick jag till svar.

Ringde kontoret igen förra sommaren och fick prata med värden. Jag nämde den tidigare felanmälan och samtalet jag fick i januari. Hon tyckte inte det var något speciellt eftersom man kan täta på vintern även om det är minusgrader ute. Jag frågade iallafall om hon kunde garantera tätning denna gång och det kunde hon och frågade samtidigt om det drar mycket....? Samtalet avslutades utan att jag hann fråga vad hon menade med det?

Nu undrar jag - är det inte värdens skyldighet att underhålla fönster och balkongdörr med tätning och skulle inte tätning skett under själva ommålningen egentligen?

Det är väl inte hyresgästens skyldighet att täta ...? Börjar bli osäker och drar mig för att ringa en 3:e gång.
    Varför denna nonchalans? Har det med kostnaden av listerna att göra tror ni, eller vad kan det vara..? Vill ha råd på vad jag ska göra...Är så trött på att sitta och frysa, betalar ganska hög hyra också...!

• Svar på tråden Hyresvärds skyldighet att täta drag från fönster och balkongdörr
  • Ramborg

Dra dig inte för att ringa, det förlorar du bara på. Ring varannan dag tills det är fixat. Klart det inte ska vara cm-stora glipor vid fönster och dörrar.

Svar på tråden Hyresvärds skyldighet att täta drag från fönster och balkongdörr