• An0nym0us

Får man namnge sina barn dessa namn?

Lillebror

Lillemor

Storebror

Storasyster

Lillasyster

Jag har hört Lillemor och Lillebror, och har sett att det finns någon som heter både Bamse och Bamsefar i Sverige så då borde det ju gå!?

Har funderat lite på gamla namn och om man får ge sina barn dessa namn i dagens Sverige.

• Svar på tråden Får man namnge sina barn dessa namn?
  • An0nym0us
    river skrev 2011-07-01 18:57:36 följande:
    Min mormor heter Lillemor!
    Jag tycker Lillemor är jättefint! Tänker själv döpa min framtida dotter till det Glad
  • An0nym0us
    Nesss skrev 2011-07-01 18:58:56 följande:
    De finns folk med dessa namn registrerade, dock inte storasyster.
    De måste vara rätt så gamla väl? Tror man skulle få avslag från skatteverket om man ville ge sitt barn namnet Storebror eller lillasyster idag.
  • Nesss
    An0nym0us skrev 2011-07-01 19:06:11 följande:
    De måste vara rätt så gamla väl? Tror man skulle få avslag från skatteverket om man ville ge sitt barn namnet Storebror eller lillasyster idag.

Den yngsta Lillasyster är 19 vad man kan se.

Den yngsta Lillebror är 18 vad man kan se.

Så de är inte så fasligt gamla.

• An0nym0us
    Nesss skrev 2011-07-01 19:08:13 följande:

Den yngsta Lillasyster är 19 vad man kan se.

Den yngsta Lillebror är 18 vad man kan se.

Så de är inte så fasligt gamla.

Förvånad vad kul! nästan så att man vill döpa om sig till lillasyster (är lillasyster) hihi Skrattande
  • Nesss
    An0nym0us skrev 2011-07-01 19:11:46 följande:
    Förvånad vad kul! nästan så att man vill döpa om sig till lillasyster (är lillasyster) hihi Skrattande

Haha, har aldrig ens tänkt på att man kan heta de. Lillebror är ju lite mer vanligt efter att ha hört de från "Karlsson på taket" bland annat :-P

Charmligt!

• SannaM

Lillemor är ju vanligast, och jag känner iaf en som heter Lillebror. Gillar dock inte och tycker de andra namnen låter konstiga... men det är väl för att man är ovan vid att höra dem som annat än "familjetitlar".

• Dixie

är ju svårt att ge ett barn namnet storasyster - tänk om det aldrig kommer några syskon.................

men Syster och Bror är det ju en del som heter!  

• Charleyy

Jag vet en pojke på 3 månader som heter Lillebror i tilltalsnamn.. pappan har alltid kallats för det och ville väl föra det vidare.

Svar på tråden Får man namnge sina barn dessa namn?