• Anonym (mammat08)

byta t dagmamma?

Min son blir 3 i september och har gått på dagis sen han var 16 mån. På dagis går 19 st 1-5-åringar. I just hans åldersgrupp (08:a) finns bara han och en flicka.
    I början av året började jag och min man tycka att en flicka var elak mot min son (han fick inte vara med osv). Vi bad att få ett samtal med personalen om detta och de förklarade att han bitit/varit på en del barn och att de nu var rädda för honom. Sen följde en period där jag upplevde att min son inte ville gå till dagis: två ggr vaknade han på natten och grät och sa att han inte ville gå t dagis. Vi upplevde att han inte hade någon att leka med och att en del barn var taskiga mot honom.

På grund av detta kollade vi upp alternativ: jag hittade en jättetrevlig dagmamma som till hösten kommer ha (förutom min son) 2 st 08:0r och 1 st 07:a. Dessutom samarbetar hon med 2 andra som har 8 st barn. Vi har träffat alla och min son leker bra med dem. Eftersom jag började funderade över detta alternativ tog jag upp detta på ett utvecklingssamtal. Dagisfröken trodde då att det vore bra för min son med en mindre grupp och uppmuntrade ett byte. Efter det samtalet har allt dock känts bättre på dagis. Min son leker mycket med en pojke som är 5 mån yngre. Han pratar om honom hemma, och den andra pojken pratar om min son.

I maj fick vi en ny förskolechef som verkar bra. Då jag blev osäker på att byta bad jag att få ett samtal m honom. Han rekommenderade (till skillnad fr den andra) att jag inte skulle byta. Han antydde att personalen nog behövde släppa hur det varit förut, eftersom allt går mkt bättre nu. Jag var sedan med på dagis och uppfattade att min son lekte jättemkt m den yngre killen och hade kul. Sedan gick kompisen hem och då hände det att några av de äldre var elaka mot min son: han fick inte vara med. När han sa att en flicka dragit honom i armen, sa en äldre pojke genast att hon inte alls gjort det..

Eftersom vi tackat ja till platsen hos dagmamman och sagt upp dagisplatsen har jag berättat för min son att han ska börja hos dagmamman. Igår sa han: när ska jag gå till dagis? När jag sa att han inte ska gå dit mer sa han: Men jag villl det.

Om vi ångrar oss vet jag att vi får stanna. Nu är jag dock osäker. Att min son säger att han vill stanna, betyder det att han trivs eller säger han så bara för att han är van?
    Hur är det att byta vid 3 års ålder?
    Hur ska jag göra?

• Svar på tråden byta t dagmamma?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfatting är att det måste vara du och hans pappa som avgör vad som är bäst för er son. Han har naturligtvis, som du är inne på, inte förmåga att ta det beslutet.

Uttrycker ni oro och osäkerhet påverkas han naturligtvis. Därför är det viktigt att ni tar ett beslut.
    Att han, som du är inne på, kommer reagera på en förändring är inte konstigt. Alla barn upplever det i stort och i smått, vilket i slutändan faktiskt gör dem mer rustade för livet/framtiden.

Känn efter i magen vad som känns bäst för er och er son. Visa sedan att ni tror på ert beslut och tror på hans förmåga att hantera situationen.

Jag är säker på att ni kommer komma igenom detta på bästa sätt och att det i slutändan blir bra! Lite upp och ned gångar på vägen får ni dock räkna med, oavsett beslut.

Mvh Christine

Svar på tråden byta t dagmamma?