• Viccy

När berättade du att du var gravid för äldre syskon

Jag funderar lite över det, jag borde berätta att min fem åring blir storebror omkring vecka 16 eller? Kan man vänta längre, det är ju långt kvar då?

• Svar på tråden När berättade du att du var gravid för äldre syskon
  • charmtrollens mamma

hej!
    jag berättade för mina som e 6 och 3 år.
    Jag berättade för 3 dagar sedan då var jag 15+4.
    Mina barn blev jätte glada.
    jag var tvungen att berätta pga av att jag kräker varje dag!
    Så min dotter blev lite rädd att mamma var sjuk varje dag!
    Lyck till när du berättar.
    Det kommer gå jätte bra!
    God Jul på dig

• BeMa

Min dotter som är 6år har varit med ganska länge nu och vetat att mamma ocg pappa har försökt skaffa ett syskon till henne. Hon har varit med vid de flesta grav-testerna som vi har gjort. Är det fel?.....
    Så till slut fick hon säga: "Mamma, har en bebis i magen nu!"
    Då var jag i bara v.6 när vi tog grav-testet...

• Netta74

Vi väntade till v.12 innan vi berättade åt våra, de är 6 och 9 år gamla.
    Nu är det "bara" 29 dagar kvar tills det är meningen att han ska komma.

• perni

Vi var tvungna att berätta det i v.8 för då började det synas så mycket att folk började undra. Ville att barnen skulle få berätta det innan"alla" visste. Våra barn är 7,4 och 5,7+ en liten som är 1,8.

• Bubblie

Har en pojke på snart 4 år och funderar mycket över när vi ska berätta för honom... vill ju att han ska få höra det av oss och inte av någon annan. Våra föräldrar vet redan och har tänkt berätta det i v. 14 resten. Är det för tidigt att berätta det för sonen då???

• 4barnsMom

Vi har tre som då var 5,6 och 8 år. Jag var trött, grinig och åt inte det som stod på bordet... Så en måltid i v 10 sa min man att mamma äter gröt för bebisen i magen vill visst bara ha tomtegröt....

Det blev jubel för de hade med tjatat ett tag (vi hade väl hjärntvättat lite då) Det funka inte att va tyst nå mera och älsta sonen börja se att mammas mage svällde...

Sen fick jag blödningar v 13, men det gick vägen så jag tror inte det är när som avgör, saker kan hända ändå och då tonade vi bara ner vår rädsla så de märkte inte så mycket..

• MammaFia

Hela familjen fick reda på det samtidigt. Dvs samma dag som jag +ade
    Bonussonen är 10 å dottern 2,5 år

• jejja72

Har en son som är 3 år. Jag har ofta lyft upp honom i hissen så han kan trycka på hissknappen där vi bor men när jag blev gravid igen så fick jag inte lyfta honom för mkt i onödan eftersom jag hade en del blödningar i början.
    därför berättade jag det tidigare än vad som var tänkt från början.

• amandin

berättade för blivande storebror när magen började synas. Han fick en paket till jul där det stod: till storebror från lillebror eller lillasyster.
    Ville att han skulle få veta det innan någon annan frågar (som skolfröken eller andra föräldrar).

• annabus

vi har inte hållt nåt hemligt för äldsta brodern som är 4. ja inte för yngsta heller men han förstår ju inte riktigt... 1,5 år gammal...
    redan direkt så började vi prata om det... ja eller inte direkt till honom som "max du ska få ett syskon till" utan vi har bara pratat öppet om det... inga hemligheter...

men en tjej i min kommun (känner henne inte men har hört från hennes vänner) att hon berättade inte för syskonet som då var 8 år gammal förns en vecka innan bf.... det tyckte jag var liiite väl... jag menar vaddå chock för syskonet..

Svar på tråden När berättade du att du var gravid för äldre syskon