• Lieee
    Äldre 1 Jul 21:16
    2176 visningar
    8 svar
    8
    2176

    Flytta ut kaniner.

    Ska flytta ut mina två inne kaniner då sambon har blivit allergisk. Den ena är 6 år och den andra är1 år.
    Vi tänkte vi skulle bygga uteburen själva men det kommer dra ut lite på tiden, Kan man sätta dem i en hästbox under tiden?

    Vad ska jag änka på nu när jag flyttar ut dem? de har aldrig varit ute innan. . .


    carpe diem
  • Svar på tråden Flytta ut kaniner.
  • Äldre 1 Jul 21:18
    #1

    De ska ha ett hus så väl som en utegård

  • Lieee
    Äldre 1 Jul 21:22
    #2
    Lena skrev 2011-07-01 21:18:41 följande:
    De ska ha ett hus så väl som en utegård
    Så en hästbox under tiden är inte o rekommendera ?

    Det vi ska bygga har ett tvåvåningshus och en rejäl rasthage till det. Sambon har åkt på nackspärr därför allt drog ut på tiden, och jagg har hört att de ska ut så snart som möjlit om man ska ta ut dem i år ?!
    carpe diem
  • Aerin
    Äldre 1 Jul 21:22
    #3

    Vänj dem succesivt vid att vara i boxen så de inte stressar ihjäl sig. Bygg ett litet enkelt hus att ställa i boxen så de har någonstans att gömma sig. Eftersom den ena kaninen är ganska så gammal så kan det ibland vara lite svårare för dem att vänja sig vid nya rutiner och platser, men gör man det lugnt och metodiskt så är det inga problem. Sedan så när de väl är ute så låt dem vänja sig långsamt vid gräs osv, är de inte vana vid att äta sådant så kan magen lätt balla ur. Viktigt att de har skydd för väder och vind.

  • Lieee
    Äldre 1 Jul 21:29
    #4
    Aerin skrev 2011-07-01 21:22:58 följande:
    Vänj dem succesivt vid att vara i boxen så de inte stressar ihjäl sig. Bygg ett litet enkelt hus att ställa i boxen så de har någonstans att gömma sig. Eftersom den ena kaninen är ganska så gammal så kan det ibland vara lite svårare för dem att vänja sig vid nya rutiner och platser, men gör man det lugnt och metodiskt så är det inga problem. Sedan så när de väl är ute så låt dem vänja sig långsamt vid gräs osv, är de inte vana vid att äta sådant så kan magen lätt balla ur. Viktigt att de har skydd för väder och vind.
    ok, tack. . . tänkte jag kunde flytta med hela inneburen och ställa i boxen fast då ha den öppen, ska då börjat ta in gräs lite  då och då så de börjar vänja sig . . .

    Det är dock den ungga kaninen jag oroar mmig för, den gamle är ganska härdad =) gamal trygg herre, har pendlat med tåg på helgerna med mig , men den unga är stressad av sig svårt att handskas med och flytta om i buren och så vidare, kanske ska ta någon timme per dag då ?

    rekommenderar ni isolerad bur?
    carpe diem
  • Aerin
    Äldre 1 Jul 21:39
    #5

    Det är bra att sätta ut hela inneburen för då har de sin trygghet med sig ut och i och med att den unga var lite mer orolig av sig. Täck gärna över en del av buren med så de kan gömma sig lite ifall det blir lite stressade.


    Om du menar uteburen så bör den absolut vara isolerad, räcker med vanlig frigolit och så kanske en liten infralampa ifall det blir väldigt kallt.

  • Lieee
    Äldre 3 Jul 07:27
    #6
    Aerin skrev 2011-07-01 21:39:38 följande:

    Det är bra att sätta ut hela inneburen för då har de sin trygghet med sig ut och i och med att den unga var lite mer orolig av sig. Täck gärna över en del av buren med så de kan gömma sig lite ifall det blir lite stressade.


    Om du menar uteburen så bör den absolut vara isolerad, räcker med vanlig frigolit och så kanske en liten infralampa ifall det blir väldigt kallt.


    Ok tack. .  .

    Ska man tänka på nått speciellt väder? är lite mulet ca 20 grader idag kan va bra att flytta ut då va?!

    Tänkte göra det igår, tur att jag ångrade mig, blev åska och den slog ner flera gånger runt här så de hade npg blivit nervösa. . .

    Förlåt om jag verkar nojig men de är mina små barn har haft den äldre kaninen genom svåra tider så vi har ett speciellt band. . .
    carpe diem
  • Aerin
    Äldre 4 Jul 13:25
    #7

    Låter som bra väder, bra att det inte blev när det åskade så. Kunde de fått panik av och aldrig velat komma ut igen.


    Lycka till

  • Äldre 4 Jul 13:30
    #8

    Det jag har brukat tänka på med mina kaniner är att jag har låtit dem gå ut när vädret är lika varmt ute som inne. Då blir det inte så stora omväxlingar för dem,vilket de kan vara känsliga för. Men att flytta ut dem i den väderleken du har nu tycker jag låter bra. Ta med inneburen ut också så de har sin trygghet i den och få springa ut och in i den som de vill.


    Samma sak om man ska ta in dem igen för vintern. Då ska man succesivt vänja dem vid temperaturen osv.


     


    Lycka till!

Svar på tråden Flytta ut kaniner.