• Äldre 1 Jul 22:35
    3264 visningar
    8 svar
    8
    3264

    Kan man adoptera någon annans barn?

    Rent hypotetiskt....

    Pappan träffar en ny (de gifter sig?) Den bilogiska mamman vill inte ha barnet medan den nya vill ha det.
    Kan den bilogiska mamman avsäga sig "mammarollen" och låta den nya adoptera barnet?
    Vad skulle i så fall krävas och hur lång tid skulle en sådan process ta?

    Eller går det kanske inte alls?
    Kan mammaqn låta pappan och den nya få hela vårdnaden om barnet då istället? KOmmer den nya ha "mammarättigheter" när det gäller barnet?

    (inget ur verkliga livet utan bara ngt jag skriver om)


    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Kan man adoptera någon annans barn?
  • Babyys­tar
    Äldre 1 Jul 22:36
    #1

    Såklart det går :)

  • MissOl­ive
    Äldre 1 Jul 22:37
    #2

    ja, det går

  • Äldre 1 Jul 22:48
    #3

    Tack för era svar!!!
    Jag trodde det gick men sen fick jag för mig att det var någon konstig regel i Sverige som inte tillätt adoptioner av svenska barn.

    Så i princip behöver bara den bilogiska mamman gå med på det och sen fylls lite papper i och så?


    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Äldre 1 Jul 23:04
    #4
    sarah skrev 2011-07-01 22:48:03 följande:
    Tack för era svar!!!
    Jag trodde det gick men sen fick jag för mig att det var någon konstig regel i Sverige som inte tillätt adoptioner av svenska barn.

    Så i princip behöver bara den bilogiska mamman gå med på det och sen fylls lite papper i och så?
    Nja så lätt är det inte.... det är nog bäst att du kollar upp fakta med socialtjänstens adoptionshandläggare i din kommun så att du får mer trovärdiga uppgifter till din bok eller vad du nu skriverGlad

    Socialtjänstens handläggare kommer att grundligt utreda den som önskar adoptera. Denne kommer att intervjuas flera gånger och hans/hennes bakgrund kollas upp. Man kommer ta in intyg från kronofogden, nationella socialregistret, polisens belastningsregister och kolla att man inte har några anmärkningar. Man kommer kontrollera arbetssituationen, utbildning, den ekonomiska situationen, värderingar och tankar. Samt göra hembesök och kolla upp nätverket. Dessutom kommer den biologiska modern intervjuas och utredas och socialtjänsten kommer på olika sätt försöka stötta och hjälpa henne i att kunna behålla sitt barn.

    lycka till med din bok Glad
  • Äldre 1 Jul 23:13
    #5

    Närståendeadoption kallas det...

  • Äldre 3 Jul 19:47
    #6
    koalabjörn skrev 2011-07-01 23:04:41 följande:
    Nja så lätt är det inte.... det är nog bäst att du kollar upp fakta med socialtjänstens adoptionshandläggare i din kommun så att du får mer trovärdiga uppgifter till din bok eller vad du nu skriverGlad

    Socialtjänstens handläggare kommer att grundligt utreda den som önskar adoptera. Denne kommer att intervjuas flera gånger och hans/hennes bakgrund kollas upp. Man kommer ta in intyg från kronofogden, nationella socialregistret, polisens belastningsregister och kolla att man inte har några anmärkningar. Man kommer kontrollera arbetssituationen, utbildning, den ekonomiska situationen, värderingar och tankar. Samt göra hembesök och kolla upp nätverket. Dessutom kommer den biologiska modern intervjuas och utredas och socialtjänsten kommer på olika sätt försöka stötta och hjälpa henne i att kunna behålla sitt barn.

    lycka till med din bok Glad
    Tack!!
    Ska kolla upp det mer.
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Äldre 3 Jul 19:47
    #7
    Mama Mia skrev 2011-07-01 23:13:02 följande:
    Närståendeadoption kallas det...
    Bra att veta! Tack!
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Äldre 3 Jul 19:48
    #8

    Dom ska vara gifta och minst 25 år om den andra partnern ska kunna adoptera.


Svar på tråden Kan man adoptera någon annans barn?