• tjejmamma79

Barn med autism som ska börja skolan OROLIG!

Min 6åriga dotter har just fått dignosen Autism med normalbegåvning och troligen även ADHD också. Hon ska börja förskoleklass i aug.

Var på ett överlämningssamtal /EVK förra veckan med blivande fröknar,gamla dagisfröken,skolpsykolog samt skolans rektor. Alla förstod att hon behöver att vara under ständig uppsikt och kom överens om att man ska ta in en dagisfröken från hennes gamla dagis som kan gå brevid henne de första veckorna detta hade tydligen funkat bra i liknande fall, och att vi ska ha uppföljninssamtal i sep. för att se hur det gått.

Det som jag är orolig över mest för min dotter är att hon ibland bara går iväg, gömmer sig utan att svara när man ropar. Kan få för sig att bara springa rakt ut i gatan om hon t.ex blir rädd för ett högt ljud eller bara får den impulsen.

Men mest rädd är jag för hon har stora problem med den sexuella biten.Har flera gånger varit inblandad och då ofta den som tagit intiativet till lekar på dagis med att barn som drar ner byxorna och pussar varandra där nere med mera. Även om vi pratar med henne om detta på ett bra pedagogiskt sätt så sker det igen och som till allt hon gör har hon inget svar till varför hon gör det. har uttryckt min starka oro för detta till skoaln då jag känner att detta är inte frågan om detta kommer hända i skolan utan NÄR? och där finns ju barn ända upp till 9:an på samma område och lätt för någon äldre att få med henne på nåt sånt här.

Så min fråga är ni andra med autisktiska barn vilken hjälp har ni fått i skolan? jag känner att dtta är för lite och någon måste ha verkligen koll hela tiden på henne. dagisfröken är ju bara där precis i början och under skoltiden lär det väl funka ok men på fritids är det ju så mycket fler barn för fröknarna att hålla koll på

• Svar på tråden Barn med autism som ska börja skolan OROLIG!
  • awb

Jag tycker ni ska kräva resurs till er dotter, låter som om hon skulle behöva det, det har ni rätt til!

• tjejmamma79

ja en resurs skulle hon ha tycker vi med. är ju så nya på allt det här vad man har rätt till och så då vi fick diagnosen 15 juni. läkren som skulel skriva läkarutlåtande har gått på semester så känns ju inte heller lönt att kontakta LSs innan dess. har däremot reggat mig på autism och aspbergenföreningen och hoppas få svar och stöd även där.

Men bra att ni finns här på FL så man kan få svar snabbt :)

• Boel1

Tycker också att hon borde få resurs. Min pojke har autism, är inte utåtagerande eller nåt, och det funkar bra i förskoleklass. Men han behöver en resurs just för att det ska funka bra, om du förstår hur jag menar!
     Är livrädd att de plötsligt ska säga att resursen inte behövs längre eftersom det går så bra...

• awb

Skolan kan säga nej till resurs och påstå att de inte har ekonomi men ni har rätt till resurs så ge er inte! Bra att kontakta föreningar, ni har även Attention där det finns kunnigt folk, en del åker runt och hjälper till vid möten mellan föräldrar och skola.

• Ansia

Fy ja det där med skola är aldrig kul att brottas med som förälder , Barnen har rätt till resurser men får inga pga ekonomin , sen blir det vi som föräldrar som blir utpekade som mindre bra föräldrar när barnen inte får de resurserna som dom väl behöver och har rätt att få .

Har lite lika problem med min 11 åring här hemma jag , han bytte skola och fick resurs under årkurs 3 men den plockades bort inför årskurs 4 och han fick klara sig själv något han inte gör . Många tårar gråt och tandagnisslan och en son som absolut inte ens vill gå tillbaka till skolan någonsin har blivit resultatet , Men har börjat sätta hårt mot hårt nu så tagit kontakt med skolinspektionen får dom titta upp hur skolan har skött sig och det är ILLA!!!

• awb

Specialskola är ju alltid ett alternativ, om man har någon bra sådan i närheten och kan ställa sig i kö. Min äldsta går i resursskola och jag kommer ställa nästäldsta i kö för specialskola, hon är en blyg liten flicka som inte skulle klara av adhd-stinna killar som min äldsta gör på resursskolan...

• tsjostrom

Har en dotter i samma sits  som ditt barn. Vi är nekade resurs fast vi kämpat med näbbar och klor. Man måste tyvärr ge allt i deras händer och hoppas på att dom sköter alla sitatutioner bra när tiden är skola/fritids.

Svar på tråden Barn med autism som ska börja skolan OROLIG!