Barn med autism som ska börja skolan OROLIG!
Min 6åriga dotter har just fått dignosen Autism med normalbegåvning och troligen även ADHD också. Hon ska börja förskoleklass i aug.
Var på ett överlämningssamtal /EVK förra veckan med blivande fröknar,gamla dagisfröken,skolpsykolog samt skolans rektor. Alla förstod att hon behöver att vara under ständig uppsikt och kom överens om att man ska ta in en dagisfröken från hennes gamla dagis som kan gå brevid henne de första veckorna detta hade tydligen funkat bra i liknande fall, och att vi ska ha uppföljninssamtal i sep. för att se hur det gått.
Det som jag är orolig över mest för min dotter är att hon ibland bara går iväg, gömmer sig utan att svara när man ropar. Kan få för sig att bara springa rakt ut i gatan om hon t.ex blir rädd för ett högt ljud eller bara får den impulsen.
Men mest rädd är jag för hon har stora problem med den sexuella biten.Har flera gånger varit inblandad och då ofta den som tagit intiativet till lekar på dagis med att barn som drar ner byxorna och pussar varandra där nere med mera. Även om vi pratar med henne om detta på ett bra pedagogiskt sätt så sker det igen och som till allt hon gör har hon inget svar till varför hon gör det. har uttryckt min starka oro för detta till skoaln då jag känner att detta är inte frågan om detta kommer hända i skolan utan NÄR? och där finns ju barn ända upp till 9:an på samma område och lätt för någon äldre att få med henne på nåt sånt här.
Så min fråga är ni andra med autisktiska barn vilken hjälp har ni fått i skolan? jag känner att dtta är för lite och någon måste ha verkligen koll hela tiden på henne. dagisfröken är ju bara där precis i början och under skoltiden lär det väl funka ok men på fritids är det ju så mycket fler barn för fröknarna att hålla koll på