• Gul Katt

Kan man tona färgat hår?

Har under ett antal år färgat mitt hår, nur har jag bestämt mig för att sluta med det.

Har en utväxt på ca 5-6 cm nu, vet att när det växt lite till kommer jag bli galen och tycka det är så fult och vilja färga det!

Men, kan man inte tona det då istället? Eller kan det bli något fel då?

Har alltid färgat det hemma, med L´oreal color experte om det är någon information av betydelse.

• Svar på tråden Kan man tona färgat hår?
  • Izap

Jag har gjort det och det gick bra!
    Dock ska man nog inte göra det direkt efter varann men det verkar ju som om de var ett tag sendu färgade det?!

• Gul Katt

Ja jag färgade det i januari, tror jag. Hade tänkt vänta till efter sommaren med att tona isf.

Har för mig att jag läst på någon toningsförpackning att man inte ska använda den på färgat hår. Men det kanske är olika?

Törs jag testa sen i höst?

• Sommarbäret

Har du några gråa hår?

• Gul Katt
    Sommarbäret skrev 2011-07-03 15:16:06 följande:
    Har du några gråa hår?
    Nej... Har det någon betydelse?
  • Sommarbäret

Ja, toning täcker inte gråa hår.. 
    Men annars kan du tona håret ist för att färga det. Toning är ju lite snällare än färg. Tänk bara på att du låter botten sitta i mycket längre tid än längderna. De toningarna man köper i affärer har en adderande effekt. Alltså vill du ha mellanbrun och du har ett färgat hår sen tidigare.. 
    Tar du då toningen "mellanbrun" finns det risk att det färgade håret suger så mycket att det blir mycket mörkare..
    Så ha toningen i botten länge innan du kammar ut det på längderna! 

• Gul Katt
    Sommarbäret skrev 2011-07-03 15:25:00 följande:
    Ja, toning täcker inte gråa hår..
    Men annars kan du tona håret ist för att färga det. Toning är ju lite snällare än färg. Tänk bara på att du låter botten sitta i mycket längre tid än längderna. De toningarna man köper i affärer har en adderande effekt. Alltså vill du ha mellanbrun och du har ett färgat hår sen tidigare..
    Tar du då toningen "mellanbrun" finns det risk att det färgade håret suger så mycket att det blir mycket mörkare..
    Så ha toningen i botten länge innan du kammar ut det på längderna!

Jaha ok...Nej det är råttgrått mot ljusbrunt. Färgat till rödbrunt/chokladbrunt i några år. Utväxten börjar bli riktigt ful...Men vill inte färga det mer nu. Så toning vore bra.

Men det är alltså ok att använda toning på färgat hår?! Underbart! =)

Tack för dina tips!!

• Sommarbäret

Ja..men som sagt, bara kanske 5-10 min om du inte vill att längderna ska bli mörkare.

Lycka Till!! 

Svar på tråden Kan man tona färgat hår?