• Wilowa

Ingen växel i kassan på McDonalds

Igår var jag med min mamma och åt på McDonalds. Vi beställde mat åt oss och mina två barn som var med och satte oss och började äta. Efter en stund kommer min mamma på att hon ville ha en dipsås och går till kassan för att köpa en. Det fanns ingen växel i kassan, varesig kronor eller femmor. Min mamma fick ta dipsåsen mot ett löfte att fixa växel och komma tillbaka och betala. Nu väntade hon istället en stund tills de fått in växel och betalade då. Fast är detta okej? Ska en kund behöva fixa växel för att kunna betala? Tydligen kunde hon inte betala med kort heller eftersom hon sagt att hon ville betala kontant. Dipsåsen kostade 6 kronor och hon hade en tia och en enkrona.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 23:50
    Jag kan tillägga att jag inte blev irriterad över detta, men det fick mig att börja fundera på hur problemet borde ha lösts. Jag tyckte själv att det kändes som en väldigt märklig lösning av problemet, men kassören var säkert ny på jobbet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ingen växel i kassan på McDonalds
  • tideloo

Såklart de ska ha växel, men ibland tar den slut, at jag skulle bett henne komma till kan senx eller ta det på kort! Det kan man visst ändra!

• Wilowa

Ja visst kan växeln ta slut och jag tror säkert att de kan ändra till kort...fast det kunde tydligen inte den här expediten.

• Hannah76

Något annat.

Man gör det som är smidigast just då

Löjligt att ens bli upprörs över att växeln i kassan tog slut. Kan inte ha dröjt länge innan det fanns växel. I kassan kanske det stod någon som var ny för sommaren, som inte vågade ge bort en dipsås.

• Wilowa
    Hannah76 skrev 2011-07-02 14:29:08 följande:
    Något annat.

Man gör det som är smidigast just då

Löjligt att ens bli upprörs över att växeln i kassan tog slut. Kan inte ha dröjt länge innan det fanns växel. I kassan kanske det stod någon som var ny för sommaren, som inte vågade ge bort en dipsås.
    Vem har sagt att jag blev upprörd? Jag blev mest paff och förvånad. Min mamma satt och funderade på om hon skulle gå över till macken och köpa nåt bara för att få växel...inte så värst smidigt för hennes del.
  • Tonårsmamman1
    Wilowa skrev 2011-07-02 15:16:15 följande:
    Vem har sagt att jag blev upprörd? Jag blev mest paff och förvånad. Min mamma satt och funderade på om hon skulle gå över till macken och köpa nåt bara för att få växel...inte så värst smidigt för hennes del.
    Håller med dig, de kunde väl bjudit på detta, eftersom det var de som inte hade växel.
  • Hannah76
    Wilowa skrev 2011-07-02 15:16:15 följande:
    Startar man en tråd på nätet över en så simpel sak som att växel råkade ta slut i en kassa, jag då lärman ju ha reagerat på nåt sätt?
    Det har hnt mig massor av gånger på jobb, men inte har jag kunnat skänak bort saker varje gång till kunder - har gått och hämtat mer växel bara.

Visst hade kunnat bjuda på en dipsås men som jag skrev tidigare så kanske det var enny i kassan som inte"vågade" göra en sån sak?
  • Wilowa
    Hannah76 skrev 2011-07-02 15:33:02 följande:
    Startar man en tråd på nätet över en så simpel sak som att växel råkade ta slut i en kassa, jag då lärman ju ha reagerat på nåt sätt?
    Det har hnt mig massor av gånger på jobb, men inte har jag kunnat skänak bort saker varje gång till kunder - har gått och hämtat mer växel bara.

Visst hade kunnat bjuda på en dipsås men som jag skrev tidigare så kanske det var enny i kassan som inte"vågade" göra en sån sak?
    Om du kollar så ligger tråden under etik och inte under irritation.
  • Trynträ

En affär borde ju se till att ha växel så i detta fallet tycker jag de kunnat bjuda på det. Har hänt mer än en gång dessutom att man inte fått det man betalat för på drive in:en så man har ju en del till godo från den restaurangen. Dessutom har de idiotisk prissättning. En big mac + strips är dyrare än ett helt mål med dricka + big mac och strips. Sanslöst liksom.

• Hannah76
    Wilowa skrev 2011-07-02 15:34:21 följande:
    Om du kollar så ligger tråden under etik och inte under irritation.
    Så personen i kassan gjorde etiskt fel som fick slut på växel och inte gav bort en dipsås?

På ställen jag har arbetat (dock inte McD) så extra och ny personal inte haft på sina inlogg i kassan att de kan ge bort saker, för allt som går över kassan måste så klart redovisas.
  • Wilowa
    Trynträ skrev 2011-07-02 15:36:17 följande:
    En affär borde ju se till att ha växel så i detta fallet tycker jag de kunnat bjuda på det. Har hänt mer än en gång dessutom att man inte fått det man betalat för på drive in:en så man har ju en del till godo från den restaurangen. Dessutom har de idiotisk prissättning. En big mac + strips är dyrare än ett helt mål med dricka + big mac och strips. Sanslöst liksom.
    Ja de hade i alal fall tre kassor öppna och den här kassören hade slut på både femmor och enkronor. Jag har själv jobbat i affär och jag har aldrig varit med om att bara ha tior som mynt i växelkassan. Troligtvis så handlade det om en som var ny på jobbet och jag förstår om det då kan bli lite fel. Som sagt så är jag inte irriterad utan mest förundrad över kassörens val att lösa situationen...jag tror inte det är så McDonalds egentligen vill att man ska lösa det.

Nu är detta vad som egentligen hände igår, men det hade lika gärna kunnat vara påhittat. Händelsen fick mig att börja fundera på etiken i situationen.
Svar på tråden Ingen växel i kassan på McDonalds