• Caaatrin

Pravidel - sluta amma

Jag måste tyvärr sluta amma min två veckors bebis och har börjat äta pravidel för 2 dagar sedan. Dom ger extrema biverkningar som illamående, svimningar, yrsel osv.

Någon som kan säga ifall det håller i sig hela tiden eller ifall det går över? Orkar inte må såhär i två veckor. men måste verkligen få stopp på mjölkproduktionen nu!

Någon som vet hur lång tid ungefär det tar tills mjölken sinat? Mina bröst var sprängfyllda igår och läckte massor. Hade så ont. Men idag känns dom mycket mjukare och har inte alls lika ont. Läcker dock lite.

• Svar på tråden Pravidel - sluta amma
  • Ramborg

Jag har ätit Pravidel av andra anledningar. Jag fick inga biverkningar om jag trappade upp dosen långsamt (en kvarts tablett första kvällen, ökade med en kvart per kväll så länge jag mådde bra tills jag var uppe i full dos).

Satte jag in dem för snabbt fick jag yrsel och blodtrycksfall.

• Caaatrin
    Ramborg skrev 2011-07-02 16:43:05 följande:
    Jag har ätit Pravidel av andra anledningar. Jag fick inga biverkningar om jag trappade upp dosen långsamt (en kvarts tablett första kvällen, ökade med en kvart per kväll så länge jag mådde bra tills jag var uppe i full dos).

Satte jag in dem för snabbt fick jag yrsel och blodtrycksfall.
    Okej.. men jag måste få stopp på mjölken typ nyss. Jag har en "ficka" i ena bröstet där all mjölk samlas så jag har en kateter insatt så måste hålla på och tömma hela tiden.
  • Ramborg

Ok. Jag vet inte hur länge det kommer hålla på. Leta upp tråden om prolaktinom, där står kanske något bra. Där är iaf många som ätit Pravidel. Tråden heter "vi med prolaktinom eller förhöjda prolaktinvärden" eller något liknande.

• Caaatrin

Okej tack ska kolla upp det. Mår iofs ganska bra nu.. Har kunnat vara uppe och rört på mig. Fast känner mig typ super bakis utan att ha druckit en droppe alkohol.

• Caaatrin

ja jag läste lite noggrannare på bipacksedeln och där stod det att yrsel och så kan förekomma speciellt under första behandlingsdagen. Är ju på andra nu så kanske går åt rätt håll nu. :)

• Ramborg

När jag trappade upp med en hel tablett så svimmade jag på väg till toa på natten. Skrämde halvt ihjäl stackars maken, hehe!

Men det gick över. Grattis till bebisen förresten!

• Liten men naggande

Jag har liksom ramborg ätit pravidel av andra anledningar under lång tid -för mig tog det månader innan biverkningarna försvann...(även med mjukstart) men det är nog olika för person till person..

• Caaatrin
    Ramborg skrev 2011-07-02 20:18:53 följande:
    När jag trappade upp med en hel tablett så svimmade jag på väg till toa på natten. Skrämde halvt ihjäl stackars maken, hehe!

Men det gick över. Grattis till bebisen förresten!
    Jo jag svimmade typ nästan. Hann sätta mig ner. Stod i duschen.. Fick sitta där i typ 30 min innan jag kände att jag kunde spinga och lägga mig i sängen. Sen låg jag däckad i en dag. Nu idag så mår jag mycket bättre! Så skönt. Mjölken har även börjat sina, men inte helt.

Tack :D
  • Caaatrin
    Liten men naggande skrev 2011-07-02 22:50:01 följande:
    Jag har liksom ramborg ätit pravidel av andra anledningar under lång tid -för mig tog det månader innan biverkningarna försvann...(även med mjukstart) men det är nog olika för person till person..
    Okej. Det verkar som mina har försvunnit. Lite lite illamående efter en stund när jag tagit tabletten. Så hoppas det inte kommer tillbaks. "tur" nog ska jag bara äta dom i två veckor.
Svar på tråden Pravidel - sluta amma