• Äntligen dax

Försvinner alkoholen vid kokning?

Har precis ätit en gryta som innehöll 500 ml rödvin. Kände mig helt säker på att alkohol kokar bort vid tillagning. Nu när jag googlar på det verkar det inte riktigt så enkelt. Den har puttrat under lock i ca 2 timmar och sedan en halvtimme utan lock. Nästan all vätska hade kokat bort så det var mest en tjock sörja med kött och bönor men jag känner mig ändå lite nojig. Finns det någon som vet hur det fungerar? Önskar att jag vore kemist så att jag kunde lugna mig själv lite . Jag trodde att det var så enkelt att när man kokat bort samma mängd i procent som drycken innehåller så är den därmed alkoholfri. Men det funkar tydligen inte så?

• Svar på tråden Försvinner alkoholen vid kokning?
  • SilverLadyG

Ja alkoholen försvinner annars skulle väl ingen gravid äta rödvinsåsSkrattande Etanol har en kokpunkt vid 78,3 grader C, vilket gör att alkoholen avdunstar.

• Frontline

Efter 15 minuter återstår 40% alkohol
    efter 30 minuter återstår 35%
    efter 1 timme återstår 25%
    efter 1.5 timme återstår 20%
    efter 2 timmar återstår 10%
    och efter 2.5 timme återstår 5%.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anna i Hult

Det finns ingen alkohol kvar i den grytan.Jämför med flambering, tänder du inte direkt så har alkoholen försvunnit.

• SilverLadyG
    GreteP skrev 2011-07-02 18:54:55 följande:
    Ja alkoholen försvinner annars skulle väl ingen gravid äta rödvinsåsSkrattande Etanol har en kokpunkt vid 78,3 grader C, vilket gör att alkoholen avdunstar.
    Men inte all alkohol men halten blir mycket lägre, så full eller påverkad kan man inte bliSkrattande
  • Äntligen dax

Nä, det är ju ingen mängd som jag känt av men eftersom jag är gravid blir jag lite nojig över att alkoholmängden ska motsvara ett glas vin eller liknande som jag inte heller känner av men absolut inte vill dricka ändå.

• Äntligen dax
    Frontline skrev 2011-07-02 18:56:58 följande:
    Efter 15 minuter återstår 40% alkohol
    efter 30 minuter återstår 35%
    efter 1 timme återstår 25%
    efter 1.5 timme återstår 20%
    efter 2 timmar återstår 10%
    och efter 2.5 timme återstår 5%.
    Ok, efter 30 min kokning borde alltså 35% återstå. Det motsvarar kanske 5% alkoholhalt. Känns rätt mycket ändå. Dessutom kokar ju vätska också bort så då kanske koncentrationen blir högre?
  • Mikesh

ingen alkohol i den grytan:).

• Mikesh

det är snack..... direkt "alkoholen" börjar koka så slås alkoholen ut..

• Anna4

Intressant! Jag trodde också att alkoholen försvann direkt vid kokning. Googlade o läste forskning att det "försvinner" 1,5-2 procent i minuten när man kokar vin... Tar alltså ganska lång tid att få bort alkoholen!

• Frontline
    Mikesh skrev 2011-07-02 19:31:07 följande:

det är snack..... direkt "alkoholen" börjar koka så slås alkoholen ut..

Vad snackar du för skit, läs fakta och håll käft om du inget vet..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Försvinner alkoholen vid kokning?