• Anonym

Vägrar välling

Hej Min dotter på 1,5 år har älskat välling och har fått det både morgon och kväll och även någon gång på dagen ibland om hon har varit kinkig med maten (som hon kan vara ganska ofta). Nu helt plötsligt för några dagar sen så vägrar hon att ta välling, hon gallskriker så fort jag närmar mig med flaskan och hon blir helt galen. Egentligen är det inget problem för barn " behöver" ju inte välling. Men det är så att nu i sommar ska vi vara ute med vår husvagn och då brukar jag söva henne genom att ligga bredvid henne och ge henne en flaska välling i sängen, då somnar hon alltid direkt. Nu i veckan när vi var ute med husvagnen hade hon jättesvårt att komma till ro och hon satte sig upp och ville inte sova, men välling skulle hon inte ha och hon var trött. Har du något tips på hur man kan göra för att underlätta läggningen när vi är ute på semester? Kan tillägga att hemma är det inte så stort problem, vi myser lite och sen lägger jag henne i sin spälsäng och hon somnar efter en stund. Tack på förhand.

• Svar på tråden Vägrar välling
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn under perioder är mer eller mindre känsliga för hur, när och var de somnar för natten.

Ofta ställer det till det när man har semester, då många rutiner och vanor ändras. Runt ett och ett halvt brukar dessutom en andra separationsfas inträda, vilket förmodligen gör det extra svårt för er dotter att komma till ro.

Jag tycker att ni skall planera, så att det blir så likt hemma som möjligt kring läggningen. Ta gärna med samma lakan och kudde, som doftar och känns likadant som hemma.
    Se även till att vara i närheten, så att hon vet att ni är där.
    Vill hon somna bredvid er kanske ni skall acceptera det, då separationsfasen präglas av ett stort behov närhet och trygghet. Det är dock inte fel att fortsätta låta henne somna in själv, bara ni förmedlar att det känns bra för er och att ni litar på att hon klarar det. Är ni osäkra påverkas hon med all säkerhet av det, vilket i sin tur gör henne orolig.

När ni kommer hem igen rekommenderar jag dock, att ni pratar igenom hur ni vill ha det och genomför det. Att ni under semestern tar den enklaste vägen är fullt förståeligt, tycker jag. 

Att hon vägrar vällingen kan, helt enkelt, vara en effekt av att hon känner sig orolig och ängslig kring läggningen.

Mvh Christine 

Svar på tråden Vägrar välling