• Anonym

Bra eller dåligt att sälja till Acceptpris?

Jag ska sälja en bostadsrätt i Stockholm (närförort) om någon månad och jag vet vad jag vill ha för den. Funderar på att sätta ut den till acceptpris. Tycker ni det är bra eller dåligt? Hur skulle ni som köpare reagera? Skulle ni bli nyfikna trots det något högre priset (det blir ju inte något lågt utgångspris), eller skulle ni stanna hemma från visningen?

Mitt acceptpris är något under vad liknande lägenheter i samma hus har gått för (ca 50.000-100.000 mindre)

Vad tror ni?

• Svar på tråden Bra eller dåligt att sälja till Acceptpris?
  • Anonym (Frippa)

Jag skulle tänka: "Vad är det för fel på lägenheten?". Jag skulle också tänka att acceptpriset var väldigt högt satt. Jag skulle gå på visningen av ren nyfikenhet.

• Anonym
    Anonym (Frippa) skrev 2011-07-02 23:34:32 följande:
    Jag skulle tänka: "Vad är det för fel på lägenheten?". Jag skulle också tänka att acceptpriset var väldigt högt satt. Jag skulle gå på visningen av ren nyfikenhet.
    Ok,
    anledningen att jag frågar är att jag själv ofta går på visningar med acceptpris för att slippa budgivning. Själv brukar jag tänka att familjen förmodligen redan köpt nytt eller att de ska skiljas etc, inte att det är något fel på lägenheten.

Här i Stockholm så räknar ju alla i princip med ca 500.000 mer än utropspriset så det kanske finns de som vill slippa buda.
  • Anonym (lägenhet)
    Anonym skrev 2011-07-03 12:48:06 följande:
    Ok,
    anledningen att jag frågar är att jag själv ofta går på visningar med acceptpris för att slippa budgivning. Själv brukar jag tänka att familjen förmodligen redan köpt nytt eller att de ska skiljas etc, inte att det är något fel på lägenheten.

Här i Stockholm så räknar ju alla i princip med ca 500.000 mer än utropspriset så det kanske finns de som vill slippa buda.
    Acceptpris innebär ju inte att du slipper en budgivning utan att ägarna tydligt talat om vilket pris de är beredda att släppa lägenheten för och att det inte är ett lockpris.Kommer det flera på visningen så blir det ju vanlig budgivning iaf. Acceptpris för mig är något som klingar negativt eftersom jag skulle undra varför lägenheten inte har ett vanligt utgångspris och acceptpris brukar indikera att lägenheten har varit ute i omgångar och inte blivit såld.
  • Anonym (Molly)

Varför vill du sälja till ett lägre pris än du kan få? Precis som de som har skrivit tidigare så skulle jag undra vad det var för fel på lägenheten, speciellt om det inte skulle stå något särskilt om den så skulle jag bli misstänksam.

• M Y L F
    Anonym (lägenhet) skrev 2011-07-03 13:13:22 följande:
    Acceptpris innebär ju inte att du slipper en budgivning utan att ägarna tydligt talat om vilket pris de är beredda att släppa lägenheten för och att det inte är ett lockpris.Kommer det flera på visningen så blir det ju vanlig budgivning iaf. Acceptpris för mig är något som klingar negativt eftersom jag skulle undra varför lägenheten inte har ett vanligt utgångspris och acceptpris brukar indikera att lägenheten har varit ute i omgångar och inte blivit såld.
    Varför är det negativt att lght inte har blivit såld? Det är ju en nedgång på marknaden överallt nu, så jag ser det inte som konstigt att man inte får sålt sina dyra objekt. Det indikerar ju bara på att det är för dyrt och att marknaden måste börja sänka sina priser...

Det är inte konstigt med tanke på hur många objekt som finns till salu ochj med de nya reglerna om om eget kapital.
  • Anonym (Frippa)

TS, nu börjar jag undrar om du blandar ihop begreppen acceptpris och fast pris? Acceptpris = lägsta summan säljaren kan tänka sig att släppa lägenheten för. Fast pris = lägenhetens pris.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (lägenhet)
    M Y L F skrev 2011-07-03 15:34:44 följande:
    Varför är det negativt att lght inte har blivit såld? Det är ju en nedgång på marknaden överallt nu, så jag ser det inte som konstigt att man inte får sålt sina dyra objekt. Det indikerar ju bara på att det är för dyrt och att marknaden måste börja sänka sina priser...

Det är inte konstigt med tanke på hur många objekt som finns till salu ochj med de nya reglerna om om eget kapital.

Det beror väl på lägenheten också men ifall det är en lägenhet som har varit ute i flera omgångar och inte ens fått in något bud så skulle jag dra öronen åt mig. Det kanske beror lite på var den ligger också, där vi bor (i stockholm) så säljs de flesta lägenheterna efter första visningen och det blir nästan alltid en budgivning. De lägenheter som har varit till salu och inte blivit sålda har man sett redan på bilderna att det krävs x antal hundratusen att rusta upp.

• Anonym (accept)

Anonym (Frippa) skrev 2011-07-02 23:34:32 följande:

Acceptpriser ÄR ju högre från början, det vore orlimligt annars.
    Anonym (Molly) skrev 2011-07-03 13:44:42 följande:
    Varför vill du sälja till ett lägre pris än du kan få? Precis som de som har skrivit tidigare så skulle jag undra vad det var för fel på lägenheten, speciellt om det inte skulle stå något särskilt om den så skulle jag bli misstänksam.
    Det behöver inte vara något fel alls. Många uppskattar att slippa orlimliga budgivningar och att få veta från början vilket bud köparen accepterar. Om objektet däremot legat ute tidigare under en längre tid och inte blivit såld och senare kommer ut med ett acceptpris så kan man börja fundera lite.

TS,
    Du kommer att locka till dig de som vill slippa buda helt enkelt. Men då får du vara beredd att låta den gå för ditt acceptpris också, även om en budgivning vid acceptpris forfarande är möjlig.

Vi kommer att få se alltfler acceptpriser och fasta priser framöver, det har redan börjat. De orlimliga budgivningarnas tid är förbi. Du gör bäst i att sälja snabbt. Lycka till!
  • Anonym (lägenhet)
    Anonym (accept) skrev 2011-07-03 18:35:57 följande:
    Anonym (Frippa) skrev 2011-07-02 23:34:32 följande:Acceptpriser ÄR ju högre från början, det vore orlimligt annars.
    Anonym (Molly) skrev 2011-07-03 13:44:42 följande:
    Det behöver inte vara något fel alls. Många uppskattar att slippa orlimliga budgivningar och att få veta från början vilket bud köparen accepterar. Om objektet däremot legat ute tidigare under en längre tid och inte blivit såld och senare kommer ut med ett acceptpris så kan man börja fundera lite.

TS,
    Du kommer att locka till dig de som vill slippa buda helt enkelt. Men då får du vara beredd att låta den gå för ditt acceptpris också, även om en budgivning vid acceptpris forfarande är möjlig.

Vi kommer att få se alltfler acceptpriser och fasta priser framöver, det har redan börjat. De orlimliga budgivningarnas tid är förbi. Du gör bäst i att sälja snabbt. Lycka till!

Fast när man är i lägenhetsköpartagen så har man bra koll på vad lägenheter i det området man vill flytta till går för och räknar med det i budgivningar också så man vet ju ändå. Sen kan det ju diffa med 100-300 000 kr men det är ju "småpengar" när det handlar om lägenhetsköp.

Även fast det finns acceptpris så brukar det bli budgivningar, enda skillnaden brukar vara att budgivningen inte blir lika lång. Fast pris däremot är ju en annan sak.

Svar på tråden Bra eller dåligt att sälja till Acceptpris?