• Anonym

Vad krävs för att man ska få gå ner i timmar på jobbet?

Jag har en 100% tjänst men vill inte jobba så mycket. Jag hade föredragit 80%. Hade klarat mig ekonomiskt på det. Jag hade hunnit med allt som jag förväntas hinna med på 100% även om jag gick ner i tid. Men vad krävs för att man ska få göra det? Jag har inga barn, ingen deltidsjukskrivning eller något sådant.

• Svar på tråden Vad krävs för att man ska få gå ner i timmar på jobbet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-03 10:56:59 följande:
    Fråga sin chef?
    Självklart. Men jag vill först ha koll på rättigheter och vad jag behöver ha för argument för att få genom det. På ett plan tjänar chefen pengar på att jag gör samma jobb fast för mindre lön. Men sen å andra sidan kan hon välja att se det som att jag hade klarat en ännu större arbetsbörda om jag jobbade kvar på 100% eftersom jag uppenbarligen hinner mer än de andra på den tiden.
  • Bettiz

Jag tror inte att man har rätt att gå ner i tid (förutom när man har barn). En kvinna på mitt jobb ville gå ner i tid men fick nej direkt, eftersom vi har vakanser och behöver ha alla på plats.

• Somsocker

Tjänstledigt utan stöd av någon lag är helt upp till arbetsgivaren att bevilja. Det finns alltså ingen rättighet till att gå ner i arbetstid. Prata med din närmaste chef. Egentligen ska du göra 80% av arbetsuppgifterna om du ska vara tjänstledig 20%, tänk på att arbetsgivaren sparar in 20% av din lönekostnad och skulle kunna anställa en vikarie för de pengarna.

Ett annat alternativ är ju att byta jobb och söka ett arbete på deltid.

• Anonym
    Somsocker skrev 2011-07-03 11:57:29 följande:
    Tjänstledigt utan stöd av någon lag är helt upp till arbetsgivaren att bevilja. Det finns alltså ingen rättighet till att gå ner i arbetstid. Prata med din närmaste chef. Egentligen ska du göra 80% av arbetsuppgifterna om du ska vara tjänstledig 20%, tänk på att arbetsgivaren sparar in 20% av din lönekostnad och skulle kunna anställa en vikarie för de pengarna.

Ett annat alternativ är ju att byta jobb och söka ett arbete på deltid.
    Ja egentligen ska ju arbetsuppgifterna anpassas efter det, men jag tänker att chefen aldrig går med på det då eftersom det borde bli mer utgifter om de ska anställa en till person. Och det kanske är svårt att få tag på någon som vill jobba så lite. Därför hade jag varit villig att behålla samma arbetsbörda. Men bra att du skrev det med tjänstledighet, tänkte inte på att det kunde falla under den kategorin.
  • Anonym

jag har en kollega som är tjänstledig 20 % för att hon vill.. det var ok med chefen....

• nuharjagbytt

Jag jobbar 90% enligt övernskommelse med företaget jag har inga små barn utan tycker att det passar mig bättre. Som andra har sagt det är helt upp till företaget att gå med på detta. Men en annan intressant sak, jag tänkte vara tjänstledig 10% men fick höra att det var mer ekonomiskt att gå ner i tjänst. Det är inget jag räknat på själv men den chefen som sa det har flera som gått ner i tid. Och jag känner cheferna på lägsta nivån tillräcktligt bra för attt veta att de inte lurar mig.

• Anonym (katta)

Det kan nog stämma att det är mer fördelaktigt ekonomiskt att gå ner i tid istället för att begära tjänstledigt, men då ska man också komma ihåg att man inte har samma rätt att gå upp till heltid igen om man skulle vilja det, samt att om man skulle bli uppsagd kommer man inte att få ersättning för med än deltiden.

• Anonym
    nuharjagbytt skrev 2011-07-03 12:20:38 följande:
    Jag jobbar 90% enligt övernskommelse med företaget jag har inga små barn utan tycker att det passar mig bättre. Som andra har sagt det är helt upp till företaget att gå med på detta. Men en annan intressant sak, jag tänkte vara tjänstledig 10% men fick höra att det var mer ekonomiskt att gå ner i tjänst. Det är inget jag räknat på själv men den chefen som sa det har flera som gått ner i tid. Och jag känner cheferna på lägsta nivån tillräcktligt bra för attt veta att de inte lurar mig.
    Intressant. Kan inget om tjänstledighet, men man får väl inte betalt alls då? Inte heller när man gått ner ju. För de 20% alltså. Nackdelen är ju att man inte har någon rätt till att gå upp till 100 igen om man inte tagit det som tjänstledighet väl?
  • Anonym

Vågar man be om att gå ner i tid redan nu trots att man bara har ett vikariat?

• Litet My

Prata med din chef, vet de som gått ner för att de själva känt att de bara jobbat för mycket...i just det fallet fanns det en annan som ville ha mer procent så hon fick några procent på vik istället, så kan man också göra. Ofta beror det på vad det finns för möjligheter i gruppen...

• nuharjagbytt
    Anonym skrev 2011-07-03 13:20:34 följande:
    Intressant. Kan inget om tjänstledighet, men man får väl inte betalt alls då? Inte heller när man gått ner ju. För de 20% alltså. Nackdelen är ju att man inte har någon rätt till att gå upp till 100 igen om man inte tagit det som tjänstledighet väl?
    Man får ju inte betalt för de 20% vare sig man är tjänstledig eller går ner itid. Men de räknar nog lite annorlunda i de två fallen vet som sagt inte vad som gör att jag skulle tjäna på det. Det kan ju även ha att göra med sånna summor som vi inte riktigt ser eller annat som är till våran fördel på annat sätt än ekonomiskt.

Såg att du har ett vikariat. Kan nog vara lite lurigt att be om att få gå ner itid när man har ett vikariat på 100%.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-03 10:54:37 följande:
    Jag har en 100% tjänst men vill inte jobba så mycket. Jag hade föredragit 80%. Hade klarat mig ekonomiskt på det. Jag hade hunnit med allt som jag förväntas hinna med på 100% även om jag gick ner i tid. Men vad krävs för att man ska få göra det? Jag har inga barn, ingen deltidsjukskrivning eller något sådant.
    Vad jobbar du med?
  • Somsocker
    nuharjagbytt skrev 2011-07-03 14:36:21 följande:
    Man får ju inte betalt för de 20% vare sig man är tjänstledig eller går ner itid. Men de räknar nog lite annorlunda i de två fallen vet som sagt inte vad som gör att jag skulle tjäna på det. Det kan ju även ha att göra med sånna summor som vi inte riktigt ser eller annat som är till våran fördel på annat sätt än ekonomiskt.

Såg att du har ett vikariat. Kan nog vara lite lurigt att be om att få gå ner itid när man har ett vikariat på 100%.
    Jag kan inte se någon ekonomiskt skillnad i att vara tjänstledig eller minska sin sysselsättningsgrad i tjänsten. Precis som redan konstaterats så är det mer fördelaktigt att be om tjänsledigt eftersom det då finns en möjlighet att gå upp i tid igen, den dörren stängs om man skriver om anställningsavtalet.

Tveksamt om det är smart att be om tjänstledigt när man har ett vikariat. Det kan hända att du saboterar chanserna för att få förlängning, alltså att man inte upplever att du är så motiverad.
  • Anonym
    Somsocker skrev 2011-07-03 15:15:42 följande:
    Jag kan inte se någon ekonomiskt skillnad i att vara tjänstledig eller minska sin sysselsättningsgrad i tjänsten. Precis som redan konstaterats så är det mer fördelaktigt att be om tjänsledigt eftersom det då finns en möjlighet att gå upp i tid igen, den dörren stängs om man skriver om anställningsavtalet.

Tveksamt om det är smart att be om tjänstledigt när man har ett vikariat. Det kan hända att du saboterar chanserna för att få förlängning, alltså att man inte upplever att du är så motiverad.
    Ja det är en aspekt jag också funderar över. Att det minskar chanserna för förlängning. Ska kanske avvakta tills jag fått fast tjänst.
  • Somsocker
    Anonym skrev 2011-07-03 15:18:19 följande:
    Ja det är en aspekt jag också funderar över. Att det minskar chanserna för förlängning. Ska kanske avvakta tills jag fått fast tjänst.
    Har du chans att få en fast tjänst inom kort så råder jag dig att avvakta. Men om ni har någon typ av utvecklingssamtal innan så är det ett bra läge att ta upp ditt önskemål om tjänstledighet. Du kan ju poängtera att du är flexibel med tidpunkt och att det är något du önskar dig när det passar verksamheten.
Svar på tråden Vad krävs för att man ska få gå ner i timmar på jobbet?