• Anonym (Konstigt...)

Neovletta 28 biverkningar???

Hej! Jag har ätit Neovletta 28 i ett antal år och min sexlust är nästan totalt bortblåst. Jag har även haft problem med återkommande svampinfektioner/obalans och har nu insett att detta kanske beror på mina p-piller? Sist jag träffade barnmorskan sa hon bara att "du nog är inne i en sådan period"... som vadå... pågår i flera år eller? Vi diskuterade aldrig något annat preventivmedel.. Ska man ge det en chans och byta preventivmedel? Är dock rädd att träffa samma barnmorska som inte ens kan diskutera ett byte... Funkar minipiller bättre kanske? (Tål inte p-stav). 

• Svar på tråden Neovletta 28 biverkningar???
  • Anonym (ingen lust alls)

Jag åt neovletta problemfritt i 2 år innan jag blev gravid och fortsatte med dessa efter avslutad amning. Efter 1 år ungefär fick jag en mens som blev helt bananas, blödde flera veckor i sträck osv.
    Kontaktade min BM som gav ett liknande svar som du fick. "det är så ibland" typ. Öööööh, nej det tänker jag minsann inte ställa upp på tänkte jag.
    Slutade med p-piller och mensen blev jättebra! Regelbunden på en gång. Min sexlust blev även en miljon ggr högre. Tidigare har jag som varit nöjd utan och nu vill jag varje dag! Min man sa nu när jag slutade att det är skönt att jag kommer tillbaka till mitt vanliga (kåta) jag, han har verkligen saknat det. Det har varit han som tagit initiativ varje gång och jag har varit tämligen ointresserad och nästan "ställt upp" liksom...  Själv tänkte jag inte så mycket på det förräns han sa det.
    Har själv provbat olika sorters p-pilelr och två sorter minipiller och nej säger jag bara. Neovletta fungerade perfekt på mig. Trodde jag. Nu är det kondom och säkra perioder som gäller

• Anonym (Konstigt...)
    Anonym (ingen lust alls) skrev 2011-07-03 14:25:46 följande:
    Jag åt neovletta problemfritt i 2 år innan jag blev gravid och fortsatte med dessa efter avslutad amning. Efter 1 år ungefär fick jag en mens som blev helt bananas, blödde flera veckor i sträck osv.
    Kontaktade min BM som gav ett liknande svar som du fick. "det är så ibland" typ. Öööööh, nej det tänker jag minsann inte ställa upp på tänkte jag.
    Slutade med p-piller och mensen blev jättebra! Regelbunden på en gång. Min sexlust blev även en miljon ggr högre. Tidigare har jag som varit nöjd utan och nu vill jag varje dag! Min man sa nu när jag slutade att det är skönt att jag komOj okmer tillbaka till mitt vanliga (kåta) jag, han har verkligen saknat det. Det har varit han som tagit initiativ varje gång och jag har varit tämligen ointresserad och nästan "ställt upp" liksom...  Själv tänkte jag inte så mycket på det förräns han sa det.
    Har själv provbat olika sorters p-pilelr och två sorter minipiller och nej säger jag bara. Neovletta fungerade perfekt på mig. Trodde jag. Nu är det kondom och säkra perioder som gäller
    Oj okej! Vad bra att du slutade med p-piller! Tror jag också ska göra det och ge mig in på något annat preventivmedel, vet dock inte riktigt vad. Har hört något om att vissa/något minipiller innehåller samma hormoner som p-stav men vet inte riktigt. Ska försöka få hjälp/få något annat preventivmedel och hoppas på att få träffa någon bra barnmorska denna gång! Måste ju finnas nåt som är bra. Känns dock lite krångligt med att börja med kondomer igen hmm.. men bra att det funkar för dig! =)
  • Anonym (ingen lust alls)

Det är ju inte säkert att minipiller ställer till det för dig. Med mig gick det inte, mensen blev en katastrof. Blödde två veckor, blödningsfri en vecka, blödde en vecka, blödningsfri 5 veckor blöda 3 dagar, blödningsfri 5 dagar, bödde 2 veckor osv osv osv så höll det på i ett år (för "det tar ett tag innand et rättar till sig" sa min BM)

Jag är heller inte så förtjust i kondomen faktiskt... Men just nu är det inte riktigt läge för fler barn och maken tänkte sterilisera sig när vi är färdiga med barn. Men fler barn ska vi ha inom något år så en graviditet nu skulle vara lite dålig tajming men inte en katastrof liksom.

• Anonym
    Anonym (Konstigt...) skrev 2011-07-03 14:18:11 följande:
    Hej! Jag har ätit Neovletta 28 i ett antal år och min sexlust är nästan totalt bortblåst. Jag har även haft problem med återkommande svampinfektioner/obalans och har nu insett att detta kanske beror på mina p-piller? Sist jag träffade barnmorskan sa hon bara att "du nog är inne i en sådan period"... som vadå... pågår i flera år eller? Vi diskuterade aldrig något annat preventivmedel.. Ska man ge det en chans och byta preventivmedel? Är dock rädd att träffa samma barnmorska som inte ens kan diskutera ett byte... Funkar minipiller bättre kanske? (Tål inte p-stav). 
     De flesta barnmorskorna är jättebra men en och annan från helvetet finns det ju. Hon tycker kanske att när du tappat lusten så är ju den preventiva effekten nästan maximal!!!! Det måste gå att få tid hos någon annan.
  • Anonym

jag har ätit Yasmin 28 i många år och min sexlust har varit som bortblåst samt att jag som du haft återkommande svampinfektioner, iaf nån gång i månaden känns det som. Det gjorde ju inte sexlusten bättre heller eftersom att man visste att man kunde få "kli" bara man hade sex.

Bytte till nevoletta 28 för några månader sen för att se om nåt skulle ändras men allt var likadant så nu har jag slutat med ppiller helt sen 2 månader tillbaka och livet är fantastiskt igen=)

Jag har inte haft någon svampinfektion eller ens lite kli, signalerna från huvud till underliv som förut va helt bortkopplad är påslagen igen och det är så gott att det kan pirra till i musen igen!
    Att det va ppillernas fel att sexlusten va påverkad kunde jag ju lista ut själv men att det var de som orsakade svampinfektionerna hade jag ingen aning om!

Nu kör vi med kondom den "farliga" perioden som skydd eftersom vi inte vill bli gravida precis just nu, men vi ska skaffa syskon till vår son "snart" så blir vi gravida gör det inte heller nå=)

Undrar bara va man ska använda för preventinmedel när det är dags för det igen...kanske kopparspiral som är helt utan hormoner...

• Anonym (Konstigt...)
    Anonym skrev 2011-07-03 15:06:08 följande:
    jag har ätit Yasmin 28 i många år och min sexlust har varit som bortblåst samt att jag som du haft återkommande svampinfektioner, iaf nån gång i månaden känns det som. Det gjorde ju inte sexlusten bättre heller eftersom att man visste att man kunde få "kli" bara man hade sex.

Bytte till nevoletta 28 för några månader sen för att se om nåt skulle ändras men allt var likadant så nu har jag slutat med ppiller helt sen 2 månader tillbaka och livet är fantastiskt igen=)

Jag har inte haft någon svampinfektion eller ens lite kli, signalerna från huvud till underliv som förut va helt bortkopplad är påslagen igen och det är så gott att det kan pirra till i musen igen!
    Att det va ppillernas fel att sexlusten va påverkad kunde jag ju lista ut själv men att det var de som orsakade svampinfektionerna hade jag ingen aning om!

Nu kör vi med kondom den "farliga" perioden som skydd eftersom vi inte vill bli gravida precis just nu, men vi ska skaffa syskon till vår son "snart" så blir vi gravida gör det inte heller nå=)

Undrar bara va man ska använda för preventinmedel när det är dags för det igen...kanske kopparspiral som är helt utan hormoner...
    Å! Det låter toppen att allt blivit som vanligt igen =). Är så fruktansvärt trött på dessa p-piller så får se vad jag kan byta till. Något med mindre/utan hormoner vore ju inte fel
  • Anonym (Svamp)

Jag har problem med återkommande svampinfektioner hela tiden efter varje menstruation. När jag började med p-piller blev mina problem mycket, mycket värre. Hela underlivet brände och det kändes som om jag hade fått en eldgaffel uppkörd i underlivet. Detta gjorde att jag slutade med p-piller, men har sedan dess haft en öm punkt i underlivet, som aldrig går över eller försvinner av sig själv.

:((

• Anonym (Varför?)

Varför fortsätter man äta ett läkemedel med allvarliga biverkningar?

Det fins massor av hormonfria alternativ. Inget lika effektivt som hormonspiral, som är det säkraste. Men kombinerar man olika metoder så kan man ändå få en hög säkerhet.
    Billingsmetoden är lika säker som kombinerade p-piller t ex.
    Pessar stör inte spontaniteten. Kopparspiral är enkelt. Pröva kondom man sätter in i slidan av plast eller latex.

Däremot "säkra perioder" och "avbrutet" är rätt värdlöst.

Ibland undrar jag om långvarig p-pillerätning gör att man blir "lite dum i huvudet" och inte kan ta reda på fakta själv utan förlitar sig på trötta barnmorskor som inte har aktuell information om de preventivmetoder som finns idag.
    Fråga hur många hormonfria p-metoder det finns. Svarar barnmorskan "bara kopparspiral och kondom" , byt barnmorska. Läs på www.preventivmedel.com
    Jag kan själv räkna upp tio hormonfria p-metoder, godkända och beforskade... 

• MammaTillNeoh

Jag fick sluta med mina neovletta då jag fick sådana hemska humössvägningar,,, skitjobbigt var det! Sedan bytte jag men kommer inte ihåg vad dom hette då jag slutade med dom för ett bra tag sedan, men vet att de var bättre iaf..

• Anonym (linn)

Gillar inte neovletta alls! Fick leverpåverkan och helvetisk klåda i typ tre månader! Scary....

• Anonym (Svamp)
    Anonym (Varför?) skrev 2011-07-19 16:02:02 följande:
    Varför fortsätter man äta ett läkemedel med allvarliga biverkningar?

Det fins massor av hormonfria alternativ. Inget lika effektivt som hormonspiral, som är det säkraste. Men kombinerar man olika metoder så kan man ändå få en hög säkerhet.
    Billingsmetoden är lika säker som kombinerade p-piller t ex.
    Pessar stör inte spontaniteten. Kopparspiral är enkelt. Pröva kondom man sätter in i slidan av plast eller latex.

Däremot "säkra perioder" och "avbrutet" är rätt värdlöst.

Ibland undrar jag om långvarig p-pillerätning gör att man blir "lite dum i huvudet" och inte kan ta reda på fakta själv utan förlitar sig på trötta barnmorskor som inte har aktuell information om de preventivmetoder som finns idag.
    Fråga hur många hormonfria p-metoder det finns. Svarar barnmorskan "bara kopparspiral och kondom" , byt barnmorska. Läs på www.preventivmedel.com
    Jag kan själv räkna upp tio hormonfria p-metoder, godkända och beforskade... 
    Ja, jo... det finns, men barnmorskorna upmuntrarr en inte utan tärtom brukar man bli bemött med sura miner våld och okunskap när man vill få pessar utprovat. Femidom konsomer finns inte att kpa i sverige och skulle man få tag i dem så är de jättedyra. Jag tror att mänga litar på barnmorskorna och gynekologerna och säger dessa attt biverkningarna man upplever bara är inbillning och inter beror på p-piller så tror man kanske att det beror på något annat. Kopparspral kan man få bakteriell vaginos av det är rätt vanligt. Jag har hellerr aldrig fått beröm av en barnmorska för att jag använt kondom. Det är inte vi patienter som har luft i huvudet, utan snarare barnmorskorna och gynekologerna som har bligit hjärtvättade av alla olika säljare som de jämt och ständigt träffar från olika läkemedelsblag.
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (Konstigt...) skrev 2011-07-03 14:35:44 följande:
    Oj okej! Vad bra att du slutade med p-piller! Tror jag också ska göra det och ge mig in på något annat preventivmedel, vet dock inte riktigt vad. Har hört något om att vissa/något minipiller innehåller samma hormoner som p-stav men vet inte riktigt. Ska försöka få hjälp/få något annat preventivmedel och hoppas på att få träffa någon bra barnmorska denna gång! Måste ju finnas nåt som är bra. Känns dock lite krångligt med att börja med kondomer igen hmm.. men bra att det funkar för dig! =)
    Som jag har förstått det innehåller pstav, hormonsprial och minipiller (exlutena, minipe) lågpotent gestagen. P-spruta och cerazette innehåller högpotent och är lite starkare
  • Anonym (Varför?)

(svamp)
    "Ja, jo... det finns, men barnmorskorna upmuntrarr en inte utan tärtom brukar man bli bemött med sura miner våld och okunskap när man vill få pessar utprovat. Femidom konsomer finns inte att kpa i sverige och skulle man få tag i dem så är de jättedyra. Jag tror att mänga litar på barnmorskorna och gynekologerna och säger dessa attt biverkningarna man upplever bara är inbillning och inter beror på p-piller så tror man kanske att det beror på något annat. Kopparspral kan man få bakteriell vaginos av det är rätt vanligt. Jag har hellerr aldrig fått beröm av en barnmorska för att jag använt kondom. Det är inte vi patienter som har luft i huvudet, utan snarare barnmorskorna och gynekologerna som har bligit hjärtvättade av alla olika säljare som de jämt och ständigt träffar från olika läkemedelsblag."

Håller med helt. Klart det är sjukvårdspersonal som är mest hjärntvättade. blir nöästan masshypnos av allt ihop.
    Men pessar är billigare än långvarig ätning av p-piller och kvinnliga kondomer kan köpa i ett kit med två olika sorter från Kondomkungen. Jag jobbar inte där
    Nya Handboken i Billingsmetoden kostar 120 kr, och kombinerar man kopparspiral med pessar och mjölksyre-gel så får man mindre besvär och minskar risken för uppåtstigande infektioner.

Lite okänd kunskap är att p-piller faktiskt ÖKAR risken för att man ska få infektioner, samt gör att när man väl får dem så blir de ofta "tysta" så man hinner få följdproblem innan man fatta att man har en infektion. P-piller gör också att man i längden kan bli mindre fruktsam, fast läkemedelsbolagen påstår tvärtom.
     Det är kanske dags att protestera mot barnmorskors okunskap och tajta förhållande till läkemedelsindustrin?

• Candida
    Anonym (Varför?) skrev 2011-07-19 22:50:36 följande:
    (svamp)
    "Ja, jo... det finns, men barnmorskorna upmuntrarr en inte utan tärtom brukar man bli bemött med sura miner våld och okunskap när man vill få pessar utprovat. Femidom konsomer finns inte att kpa i sverige och skulle man få tag i dem så är de jättedyra. Jag tror att mänga litar på barnmorskorna och gynekologerna och säger dessa attt biverkningarna man upplever bara är inbillning och inter beror på p-piller så tror man kanske att det beror på något annat. Kopparspral kan man få bakteriell vaginos av det är rätt vanligt. Jag har hellerr aldrig fått beröm av en barnmorska för att jag använt kondom. Det är inte vi patienter som har luft i huvudet, utan snarare barnmorskorna och gynekologerna som har bligit hjärtvättade av alla olika säljare som de jämt och ständigt träffar från olika läkemedelsblag."

Håller med helt. Klart det är sjukvårdspersonal som är mest hjärntvättade. blir nöästan masshypnos av allt ihop.
    Men pessar är billigare än långvarig ätning av p-piller och kvinnliga kondomer kan köpa i ett kit med två olika sorter från Kondomkungen. Jag jobbar inte där
    Nya Handboken i Billingsmetoden kostar 120 kr, och kombinerar man kopparspiral med pessar och mjölksyre-gel så får man mindre besvär och minskar risken för uppåtstigande infektioner.

Lite okänd kunskap är att p-piller faktiskt ÖKAR risken för att man ska få infektioner, samt gör att när man väl får dem så blir de ofta "tysta" så man hinner få följdproblem innan man fatta att man har en infektion. P-piller gör också att man i längden kan bli mindre fruktsam, fast läkemedelsbolagen påstår tvärtom.
     Det är kanske dags att protestera mot barnmorskors okunskap och tajta förhållande till läkemedelsindustrin?
    Jag skriver med mitt riktiga alias så är det bara att maila mig om du vill starta en protestförening, infrmationsförening eller bara vill maila mig här på familjeliv och snacka skit om vården masspsykosen ch våldet mot kvinnorna som detta medför.

Tack för infrmationen omkopparspiral tillsammans med pessar och mjölksyregelet.

Jag vet av erfarenhet att du har rätt ang. p-pillerna, eftersom gestagen bryter ner slemhinnan så blir det lättare tex svampinfektion.

Ha det/ hörs
  • Candida
    Anonym (Varför?) skrev 2011-07-19 22:50:36 följande:
    (svamp)

Läggmärke till att jag heter Candida vilket betyder svamp på grund av mina ofa återkommande svampinfektioner.

Tänkte surfa ut på kondomkungen och hitta det där pessaret nu :)
  • Candida

Jag är samma person som Anonym (svamp)

• Candida

Du jag hittade inte pessar på kondmkungen men jag ska leta lite till

• Candida

Fan slicklapp är mkt bra ändå. Kan min pojkvän ha när han ska tillfredställa mig :)

• Anonym (Varför?)

Oj, pessar finns på www.femcap.se och www.miracon.com och kondomer för tjejer på kondomkungen. Handboken i Bilingsmetoden på www.familjeplanering.se
    Man kan läsa mer på www.preventivmedel.com

Och visst finns det barnmorskor som vet vad hormoner ställer till, men de törs oftast inte säga nåt negativt om hormoner . T ex att hormonspiral innehåller syntetisk gestagen, som blockerar progesteronreceptrorerna i kroppen och därmed hindrar progesteronet att göra avd det ska.
    Det sägs ofta att det är mindre problem med hormonspiral och p-stav för att de inte innehåller östrogen men progesteron är det hormon som många andra hormoner bildas av, som cortisol, testosteron och östrogen etc. Det blir alltså en väldig obalans.
     Och att som vissa barnmorskor och gynekologer säger, att man ska använda p-piller för att"få tillbaks" sin rytm är ju bara rent struntprat. Fattar inte att nån kvinna ens går på det, men tydligen är det så.
    Väldigt många har svåra biverkningar av hormonella p-medel, utan att fatta det. Eftersom det är först när man slutat helt, som man märker skillnaden. Man måste övergå till en HELT hormonfri metod. Och det finns många! Man kan kombinera dem för en hög säkerhet.
    Och pessargelen är baserad på mjölksyra och minskar risken för svamp, påminner om Lactal. Jag är också en som ständigt haft lätt att få svamp. Så jag varierar mellan pessar och kondom. Pessar för att gelen är så bra, Kondom för att ibland slippa sperman, som gör slidan mindre sur och det blir lättare för svampen att föröka sig. Det är först häromdagen jag insåg hur deprimerad jag varit av p-piller och min hormonspiral. Fattade det inte då, utan trodde det berodde på annat, nu har poletten trillat ner. det är sorgligt med alla som mår dåligt i onödan av alla dessa hormoner. Inte är det bra för miljön heller.

Svar på tråden Neovletta 28 biverkningar???