• Probably the best    in the

Tvätta håret när man badar ute

Är det ok att tvätta håret och kroppen när man badar ute?

Eller är det äckligt, dels att det blir schampoo i vattnet, eller att man inte blir ren?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tvätta håret när man badar ute
    Hannah76 skrev 2011-07-03 18:04:56 följande:
    Annat. Helt ok om man använder shampoo som passar att använda.
    Vilka är det då?

Inte bli ren i en sjö?
    Hur tänker ni då?

• Cia o krabaten

Själv vill jag duscha när jag badat ute i en sjö just för att bli ren

• Tecken

Det är OK om man är själv i badet/viken - inte så kul för andra badare att det simmar runt schamporester, t ex (och ja, jag är medveten om att det simmar omkring betydligt otrevligare saker i svenska sjöar...).

• LilaRos

Det är helt okej. Dock inte om det är knökat, men man måste ju inte vara helt ensam häller. Så länge man inte skvätter ner folk med sitt skumm

Cia o krabaten skrev 2011-07-03 21:03:43 följande:
    Själv vill jag duscha när jag badat ute i en sjö just för att bli ren

Va? Varför det? Hur mijömedveten är man då? Typ...

(nyss hemkommen från sjön där hela familjen sparat in en massa duschvatten )

• Thursday
    Probably the best in the skrev 2011-07-03 21:11:26 följande:

Va? Varför det? Hur mijömedveten är man då? Typ...

(nyss hemkommen från sjön där hela familjen sparat in en massa duschvatten )

Hur miljömedvetet är det att hälla ut shampoo mm rätt ut i sjön utan rening?

Jag tycker att man gott kan göra det på lite mer privata ställen där man är ensam, men inte bland folk.
    Thursday skrev 2011-07-03 21:15:35 följande:
    Hur miljömedvetet är det att hälla ut shampoo mm rätt ut i sjön utan rening?

Jag tycker att man gott kan göra det på lite mer privata ställen där man är ensam, men inte bland folk.
    Jag önskar nån kan räkna ut det, vad som är bäst, bra schampoo och olivtvål i sjön alt, fyra personer ska duscha med varmvatten OCH hälla samma saker i avloppet Jag vet ju vad jag tror ivarjefall!
  • Litet My
    Hannah76 skrev 2011-07-03 18:04:56 följande:
    Annat. Helt ok om man använder shampoo som passar att använda.
    OMG jag läste "Helt ok, bara man har ett schampo som passar ALLA"...Läggdags här känner jag, å andra sidan är det ju väldigt respektfullt att välja ett schampo som passar övriga badgäster också =P
  • Thursday
    Probably the best in the skrev 2011-07-03 22:34:25 följande:
    Jag önskar nån kan räkna ut det, vad som är bäst, bra schampoo och olivtvål i sjön alt, fyra personer ska duscha med varmvatten OCH hälla samma saker i avloppet Jag vet ju vad jag tror ivarjefall!
    Det är ju helt olika sake, energiåtgång för att värma vatten och utsläpp av kemikalier. Jag är ju rätt säker på att kemikalieutsläppen blir mindre om de körs genom ett reningsverk än om man häller det rakt ut i naturen. Däremot blir ju energiåtgången mindre, då beror det ju på vad man har för värmekälla.
  • Stårchen

Jag känner mig aldrig så ren som när jag badat i sjö, och håret blir underbart mjukt av att tvättas i sjövatten. MEN - jag gör det inte längre eftersom jag inte vill förorena sjön med mina hårprodukter. När jag tvättar håret i sjövatten så är det med vattenslang/vattenkanna över biologiskt aktiv mark, t.ex. rabatten eller blåbärsriset.

• painfulpleasure

Jag gör det varje dag när vi är i sommarstugan där det inte finns rinnande vatten.
    Även om det finns en hel del konstigheter i sjön så tycker jag att jag känner mig renare både på kroppen och i håret när jag har tvättat mig där.
    Det blir liksom en friskare känsla och doft. 

• Jagsjälv

Det är så härligt att ta ett kvällsdopp och tvätta sig ren i sjön. Då njuuuter jag!

Blir man inte ren i sjön? Det beror ju på. En liten dyig skogspöl eller i algblomning... ja, då blir man kanske inte så ren...

• josephine89

Har bott 10 år i ett hus utan rinnande vatten. Skönt att slippa strula med baljor och koka vatten och bara kunna gå och ta sig ett dopp i sjön! Men jag brukade inte tvätta håret och tvåla in mig om det var mycket folk, utan gå lite avsides. Funkar även med saltvatten, även om man blir lite "stel"!

• April barn

2. Ok, men bara där man badar ensam.

Vi gör det ibland här hemma, behöver man tvätta sig och ändå ska till stranden så varför inte? Håret blir mycket finare också när det tvättas i kallt sjövatten.
    Sen använder vi bara naturproduserade hår/kropps produkter från life eller hälso butiker så det blir inget äckel i vattnet heller.

Svar på tråden Tvätta håret när man badar ute