• NenneLo

Hur skaffar jag legitimation?

Min legitimation har gått ut och jag måste skaffa ett nytt. Ska jag först fixa ett personbevis för att bevisa att det är jag, eller hur går jag tillväga? Jag vet att man kan beställa personbevis på nätet, men var?

Ska man göra leg på polisstationen eller banken?

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Hur skaffar jag legitimation?
  • Lena

Har du ett giltigt pass?

Du kan göra på både bank och hos polisen.

• MattiasFru

banken har då alltid jag gått till när jag ska ha leg innan jag fick körkort. ditt gamla leg borde väl räcka som bevisning, men annars är det bara att du knatar in på skatteverket på väg till banken och ber dom skriva ut ett

• NenneLo
    Lena skrev 2011-07-03 20:39:24 följande:
    Har du ett giltigt pass?

Du kan göra på både bank och hos polisen.
    Nej ingen giltig ID-handling överhuvudtaget. Min första tanke var att ta med mamma som "intyg", men det kanske inte går? Antar att det är personbevis jag måste ha.

Måste man ta bilder innan man går till polisstationen eller tar de bilder där? 
  • Lena

Polisen tar foton och det står på deras sida vad du måste ha med dig

• NenneLo
    Lena skrev 2011-07-03 20:48:03 följande:
    Polisen tar foton och det står på deras sida vad du måste ha med dig
    Ok, tack! Glad Ska kolla in där!
  • TheldaZelda

Först skaffar du personbevis och det gör du på skatteverket http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/bestallapersonbevis.4.18e1b10334ebe8bc80003671.html

Sedan går du till polisen/banken (jag fixade mitt id hos polisen, det var smidigt och bra. Jag vet dock inte vad banken har för krav på papper som ska med, jag utgår fr min erfarenhet hos polisen.) Har du inte ett giltig id-handling eller pass så ska du ha med en nära anhörig som syster, mamma, pappa eller som jag hade i mitt fall min sambo. Denne person skall också uppvisa personbevis och giltig id-handling för att intyga att du är du.

Foto till id-kortet togs hos polisen, så det ska du inte behöva fixa i förväg.

Ja, lycka till! :)

• NenneLo
    TheldaZelda skrev 2011-07-03 20:52:12 följande:

Först skaffar du personbevis och det gör du på skatteverket www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/best...

Sedan går du till polisen/banken (jag fixade mitt id hos polisen, det var smidigt och bra. Jag vet dock inte vad banken har för krav på papper som ska med, jag utgår fr min erfarenhet hos polisen.) Har du inte ett giltig id-handling eller pass så ska du ha med en nära anhörig som syster, mamma, pappa eller som jag hade i mitt fall min sambo. Denne person skall också uppvisa personbevis och giltig id-handling för att intyga att du är du.

Foto till id-kortet togs hos polisen, så det ska du inte behöva fixa i förväg.

Ja, lycka till! :)

Tack! Varför måste min mamma (om jag nu tar med henne) också ha personbevis? Nåja, får beställa hem ett till henne också, tack så jättemycket för era svar!
  • TheldaZelda

Jag vet inte riktigt varför anhörig måste ha personbevis med sig, men det var vad jag fick veta i alla fall.

• missable

Verkar vara olika mellan länen, när min man sökte om nytt pass samt id kort så behövdes det inget personbevis alls. Ring för säkerhetsskull till din polisstation och hör med dom, onödigt att beställa hem en massa papper om ni som i vårt fall inte behöver dom.

• NenneLo

Jo nu har jag ringt och hon sa att det räcker med leg för min syster och jag kan ta med mig personbevis gällande mig själv för säkerhetsskull
    Tack för hjälpen FL-ligan! Flört

Svar på tråden Hur skaffar jag legitimation?