jom01 skrev 2011-07-04 11:51:18 följande:
Oj, det låter ju precis som min ju! Vad hade du för hund? Nej, inga problem i andra situationer än just dessa...Fick du något svar på varför detta hände just din hund? Verkar ju inte drabba alla..
Tack för svaret! Nu blev jag lite lugnare:) Ska dock ändå kontakta vet i e.m., kan ju inte skada..
Han var en rottweiler.
Men min nuvarande hund, en dobermann, kan vid sällsynta tillfällen också börja rossla, speciellt om jag har ansträngt honom hårt och salivutsöndringen är maximal, tex vid törst (han drar släde/vagn). Nu har han inte alls samma konstruktion av läppar osv så det händer inte ofta alls, men det händer :)
Leonbergertiken jag har till låns idag är likadan som min rottis, men det har inte hunnit ske mer än en gång eftersom det gått så kort tid.
Jag fick ingen förklaring på varför det skedde eftersom jag inte ringde vet. Jag själv räknade ut att det hade med ansträngning/saliv att göra. Dvs jag förlitade mig på min egna erfarenhet och hundens allmänna tillstånd. Om du går till dig själv och tänker över hur din salviutsöndring fungerar vid ansträngning alt. törst, tittar på hur en hund i samma situation fungerar så kommer du mest troligt att se det jag menar. En hund som äter/dricker vatten efter ansträngning brukar kunna visa upp finfina slemsträngar, eller tom salivbubblor i mungipan. Iaf har alla mina hundar fungerat så, mer eller mindre förstås :D
Jag ser inget hinder alls i att ringa en vet. och fråga. Man kan aldrig vara för försiktig :) Men är hunden glad och inte allmänt påverkad, skulle JAG känna mig lugn. Och som sagt, fråga kan man alltid göra, det kostar bara ett samtal :)