• Anonym (Orolig mamma)

Mitt barn har blåmärken över kroppen

För en tid sedan började små blåmärken dyka upp på kroppen utan att vi har slagit eller att hon trillat. de är stora som små 10öringar och kommer på ställen där man vanligtvis inte tar i barnet. Om hon trillar har hon inte lätt för att få blåmärken och varje gång jag tänkt söka för det har de försvunnit så jag har inte haft något att visa upp. Pratade om det på BVC men hon sa att ingen kan kolla upp det om de inte finns där vid tillfället. Någon son vet vad det kan vara? Är så sjukt orolig för cancer men det borde inte vara det för att de kommer bara ibland och inte är sååå många...

• Svar på tråden Mitt barn har blåmärken över kroppen
  • Bettiz

Vet inte vad det kan vara, men tänkte att ni kanske kan ta foton på blåmärkena så har ni ju något att visa upp. Eller de dagar hon har blåmärken kan ni kanske få en akuttid på VC?

• Amazina

Du bör absolut kolla hennes trombocyter och koagulationsfaktorer snarast möjligt! Har ni blödarsjuka/hemofili i släkten??

• Anonym (Orolig mamma)

De kommer oftast på ryggen vilket är märkligt eftersom hon är väldigt aktiv men trilla på ryggen gör hon liksom inte.... Det som oroar mig är just att 2 av 4 av hennes mor och farföräldrar är döda i två olika sorters leukemi och den 3:e är död i annan cancer. Men de är aldrig många på en gång? Brukar det inte vara många om det är leukemi?

• Amazina
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-07-03 22:07:23 följande:
    De kommer oftast på ryggen vilket är märkligt eftersom hon är väldigt aktiv men trilla på ryggen gör hon liksom inte.... Det som oroar mig är just att 2 av 4 av hennes mor och farföräldrar är döda i två olika sorters leukemi och den 3:e är död i annan cancer. Men de är aldrig många på en gång? Brukar det inte vara många om det är leukemi?
    Åh, jag kan inte svara på det... Det finns ju mnga olika anledningar till att man lätt kan få blåmärken. Enklast och ofarligast är ju att man ramlar eller har sköra kapillärer. Men det kan ju även vara någonstans i koagulationsprocessen det går fel. Det finns många olika koagulationsfaktorer som påverkar och trombocytmängden är helt avgörande! Allt detta kan dock lätt kontrolleras med blodprov. Gå till din husläkare och berätta det du skriver i TS. Säg att du vill utesluta trombocytopeni och hemofili och kräv blodprov för att göra detta. OM de hittar något kan det i många fall behandlas och det är även ovärderlig information den dag han ramlar med cykeln och slår i huvudet och ni blir satta i den låååånga kön in till akuten! Om ni inte hittar något (leukemi skulle här ha visat sig i trombocytopeni) så vet ni att det är sköra kapillärer och att det inte är någt att oroa sig för! Hur skönt hade inte det varit?!!
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack för svaren. Jag ska ska för det och tack för tipset att fota. Är bara så fruktansvärt rädd...Men det kanske är något helt ofarligt som du säger...

• Anonym (min dotter)

Min dotter som nu är 8 har till och från haft massor med små blåmärken, helt utan anledning. Hon är väldigt försiktig av sig och jag vet att ingen har slagit henne eller bråkat med henne. Jag frågade ett par ggr på BVC om det men de tyckte inte det behövde utredas på grund av att hon var så frisk av sig. När hon var 3 hade hon hela underbenen fulla med små blåmärken utan anledning och vi skulle till öron-näsa hals av en annan anledning (halsmandlarna). När läkaren såg hennes ben blev det massor av akutprover. Jag var sjukt orolig och säker på att det var cancer. De gjorde massor av prover och en hematolog analyserade dem. Hematologen sa att precis allt såg normalt ut och man utredde inte vidare. Hon har fortfarande väldigt lätt att få små blåmärken men hon är frisk...det kan ju vara så att din dotter också bara har väldigt lätt att få blåmärken.

• MamaInternational

C vitamin brist? Mina är jämt fulla med blåmärken på sommartid.

• Anonym (en till)

Min dotter nästa samma problem. Hon ha dock lätt för att få blåmärken men som Ts säger ibland så har hon blåmärken som liksom inte passar in. Både mannen och jag har pratat med henne om detta....om det är någon som är dumm mot henne men hon sägera att ingen är dum mot henne utan att hon trillar o slår sig :(  hennes ben är fulla av blåmärken och på magen får hon de också.

Svar på tråden Mitt barn har blåmärken över kroppen