• Anonym (ledsen i hjärtat)

Min man är hårdhänt med 3-åringen - vad kan jag göra???

Vi har en 3-åring som är som de är i den åldern: lite till mycket trotsig ibland, vill inte göra vad mamma o pappa säger, vill inte borsta tänderna, inte komma med, lyssnar inte på vad vi säger, verkar ibland inte höra alls någonting. Det är klart att det går en på nerverna! Och ibland vet man inte alls vad man ska ta sig till.

Min man tar tyvärr till med metoder jag inte alls gillar. Som jag direkt skäms för!

Han drar och släpar barnet i bara en arm när det inte vill komma med.

Han tar "polisgrepp" på barnet (vrider armen bakåt) och tvingar med det.

Han sätter sig gränsle över barnet när tänderna ska borstas och barnet inte vill gapa - och trots att barnet skriker och gråter att det gör ont och att pappan sitter på hans mage eller bröstkorg bryr sig inte pappan om det och säger att det kan inte göra ont och att han inte alls har någon tyngd på barnet. (Vilket jag har svårt att tro på, för att vara ärlig! Jag har också prövat att sätta mig gränsle över barnet vid tandborstning när det inte funkat på annat sätt, men mitt barn har aldrig någonsin gallskrikit när jag har gjort det.)

Dessutom hotar han väldigt snabbt med tex att det inte blir någon sagostund om barnet inte samarbetar omedelbart. Vilket enbart betyder mer skrik och gråt och ännu mer irritation från båda håll.

Samtidigt är han, när allt är harmoniskt, världens mysigaste och bästa pappa. Han är inte våldsam till sin natur utan undviker bråk i vanliga fall och skriker nästan aldrig, så jag är chockad över att han använder sådana metoder.

Jag vet inte hur jag ska göra för att få stopp på detta. Jag vill inte se på hur vårt underbara fantasifulla gulliga snälla barn lider och eventuellt förvandlas till någon som tycker att våld hör till. Jag vill inte se på hur vårt andra barn, som fortfarande är bebis, också kommer att behandlas så.

Hjälp mig!

• Svar på tråden Min man är hårdhänt med 3-åringen - vad kan jag göra???
  • Lena

varför bär han inte barnet istället för att släpa?

• Anonym

Kan det vara så att han tar till dessa metoder för att hans föräldrar gjorde så med honom? Oavsett vad, du skall prata med honom och ni skall tillsammans komma fram till gemensamma sätt hur ni skall uppfostra ert barn.

• Hannah76

Du kan skydda ditt barn frå!n detta!!!

Säga NEJ!
    Och fungear inte det så tar man sitt barn där ifrån!

• Anonym (stackare)

Sätter du inte stopp för detta meddetsamma kommer det antagligen bli mycket grövre. Eftersom han hanterar en TREÅRING såhär. Hur blir det när barnet blir 6-7 år tex? Sätt dig ner med honom när barnet inte är där. Säg att:

Nu räcker det. Detta är mitt barn också och jag bestämmer hur det ska behandlas. Det du gör är aga och inte tillåtet. Barnet mår dåligt, jag också. Och du själv kan knappast må bra av det. Nu räcker det och du ska använda andra mer pedagogiska alternativ till att uppfostra vårt barn. Gör du inte det får du gå - för vi vet aldrig hur detta kommer sluta. När kommer första slaget?

För ärligt ts, det är så här barnmisshandel börjar.

• Anonym (???)

Förlåt, men det här låter inte bra

Han måste sluta med det där! Sådär bahandlar man inte någon, oavsett ålder...

• Anonym

Snälla, gör allt vad du kan för att sätta stopp för det!! Visa dina barn framför deras pappa att det inte är okej att bli behandlad på detta sättet. Min pappa var så mot mig och det var fruktansvärt. Han är nu död sedan 15år tillbaka men idag när jag själv har barn har jag börjat känna en sån ilska mot min mamma. Varför sa hon inte ifrån? Varför lät hon det hända? varför hjälpte hon mig inte?

• Anonym (what)

Låter inte som någon mysig pappa direkt, han kränker och misshandlar ju sitt eget barn! Skulle min sambo göra något liknande skulle jag tala om för honom att jag är sek från att ringa polisen!

• jagvetbäst

Fy faan för er båda två! Han som utövar dessa övergrepp och du din förbannade dåre som låter det ske!!!

• Hannah76
    Anonym (stackare) skrev 2011-07-03 22:12:09 följande:
    För ärligt ts, det är så här barnmisshandel börjar.
    Börjar? tycker är i fullgång redan.

Om en vuxen man satte sig på min bröstkorg, släpade mig över golvet i en arm, tog polisgrepp på mig osv osv osv då skulle jag anmäla personen. Varför skulle det vara ok att göra så för att det är en egna barn?

TS du är lika skyldig om du ine skyddar ditt barn.
  • oOMayaOo

Sätt ner foten och säg att hans beteende är oacceptabelt! Och att du kräver att det slutar. 

Svar på tråden Min man är hårdhänt med 3-åringen - vad kan jag göra???