• musiktjejen

Utvecklingsfas vid 13 månader? - sover jättedåligt!

Vår lilla tös har varit lätt att lägga om kvällen sedan hon var ett halvår ungefär och sedan två månader tillbaka så händer det att hon sover hela nätter eller max vaknar en gång. Sedan en vecka tillbaka så har hon jättesvårt att komma till ro trots att hon är så trött att ögonen går i kors. Gråter hysteriskt efter oss när vi går ut ur rummet (då går vi tillbaka in igen förstås) och vaknar minst en gång per natt och är ledsen. Vi förstår ingenting men har hört att det är ev. kan vara ett utvecklingssprång på gång. Någon som vet? Det börjar bli rätt jobbigt för oss alla tre, framförallt för vår tös som inte får tillräckligt med sömn. 

• Svar på tråden Utvecklingsfas vid 13 månader? - sover jättedåligt!
  • Xtra

Undrar jag också, eftersom jag har samma problem själv... min 13 månaders har blivit hemskt svår att natta! :-.(

• saua83

Det kan inte vara tänder? Eller att hon precis lärt sig gå? Börjat förskolan? Eller nåt annat nytt? Min tös som oxå är 13 månader sover nämligen bättre än på länge just nu...men det kan ju snabbt ändra sig ;)

• kokos

Jag har samma problem här med min 13 månaders. Han har sovit såhär kasst ca 1 månad nu.... Har tänder på väg i och för sig men han sov dåligt innan också och verkar inte ha svårt att sova på dagen.....

• Annakatta

Samma här, men det har varit så ett tag nu. Har läst att utvecklingssprånget som kan ställa till det med sömnen kommer strax innan 12 månaders ålder, men hos vissa är den kanske lite sen eller drar ut på tiden. Tror inte det kommer något nytt språng redan en månad senare. Låter hoppfullt att iaf en 13-månaders sover bättre än på länge, då finns det hopp!

Blev mamma till en liten flicka 100612
  • Saga09

Min dotter är 21 månader och är exakt så.. skriker när vi går ut ur rummet och vaknar dessutom hela tiden på nätterna och skriker efter mamma... om och om igen.. phu.

• musiktjejen

Hon håller precis på att lära sig gå men verkar tycka att det är läskigt. Dessutom är vi båda lediga just nu och har bott på landstället en sväng så det kanske är mycket som händer för henne mentalt nu. Tror inte att det är några tänder på gång. Nu har vi varit hemma i stan i tre nätter och hon sover genast bättre men vaknar fortfarande ibland och är ledsen. VI ska flytta ut på landet igen imorgon så jag hoppas att hon kan komma till ro även där. Annars tror jag lite på den fasen som skall vara i vecka 55 (enl. boken Växa och upptäcka omvärlden). 

Svar på tråden Utvecklingsfas vid 13 månader? - sover jättedåligt!